Norlys får godkendt fibersalg til udenlandske investorer

Erhvervsstyrelsen godkender, at det hollandsk/franske investorkonsortium PGGM-EDF Invest køber 35 procent af Norlys’ fiberselskab Norlys Tele Service A/S. Godkendelsen gør en af de største fiberhandler i Europa til en realitet.

Norlys’ salg af 35 procent af virksomhedens fiberselskab Norlys Tele Service A/S til den hollandske pensionsinvestor PGGM og den franske energikoncern EDF’s investeringsenhed EDF Invest kan nu gennemføres. Erhvervsstyrelsen har nemlig godkendt aftalen, hvilket betyder, at den nu er en realitet.

Godkendelsen kommer efter, at Norlys den 1. marts offentliggjorde planen om at frasælge en del af fiberselskabet Norlys Tele til PGGM-EDF Invest. Tre uger senere var aftalen til afstemning hos Norlys’ repræsentantskab – og her blev den vedtaget med et overvældende flertal.

Med handlen i hus skifter Norlys Tele Service A/S navn til Norlys Fiber Infrastruktur A/S og får en ny bestyrelse bestående af blandt andet repræsentanter fra PGGM og EDF Invest.

- Jeg glæder mig til at byde de nye investorer og bestyrelsesmedlemmer for alvor velkommen til Norlys. PGGM og EDF Invest har begge solid erfaring med investeringer i fiberselskaber i lande som Tyskland, Frankrig, Holland og Belgien, og der er ingen tvivl om, at det er kompetente kræfter, vi får med ombord til hjælpe os med at indfri vores ambitiøse mål nu og i fremtiden, siger Jesper Barslund, formand for bestyrelsen i Norlys Fiber Infrastruktur A/S og COO i Norlys.

Bestyrelsen i Norlys Fiber Infrastruktur A/S består af:

Jesper Barslund, COO, Norlys (formand)
Dennis Van Alphen, direktør for digitale infrastrukturinvesteringer, PGGM (næstformand)
Koos Alfrink, direktør for digitale infrastrukturinvesteringer, PGGM
Alexandre Pieyre, direktør for infrastrukturinvesteringer, EDF
Gert Vinther Jørgensen, CFO, Norlys
Malte Larsen, bestyrelsesmedlem, Norlys a.m.b.a.
Arvid Thorndal, Senior Partner, Nordcad Systems, bestyrelsesmedlem, Norlys a.m.b.a.
Jess Julin Ibsen, ejer af Executive Consult, eksternt bestyrelsesmedlem

Norlys er Danmarks største integrerede energi- og telekoncern med ca. 750.000 andelshavere, 1,7 millioner kunderelationer, 2.800 medarbejdere og over 100 år på bagen.
Som andelsejet selskab ligger det dybt i vores DNA at tage ansvar for mere end os selv. Derfor leverer vi ikke bare fremtidssikrede løsninger til danske hjem og virksomheder. Vi arbejder målrettet for grøn og digital omstilling af hele vores samfund. Og brænder for at skabe fremskridt for både mennesker, lokalmiljø og klima.

Om Norlys Fiber
Norlys’ fibernet dækker over 700.000 husstande, primært i Jylland, og det er dermed det største fibernet i Danmark. Norlys’ mål er at passere 1 million husstande ved udgangen af 2023, og Norlys graver nu også på både Fyn og Sjælland. Fibernettet er åbent for eksterne serviceudbydere, og det betyder, at slutbrugerne frit kan vælge mellem 12 udbydere af internet, tv og streaming. Det kan man læse mere om på norlys.dk/fritvalg.