Norlys Energi politianmelder konkurrent for bedrageri og vildledning af kunder
Norlys Energi har politianmeldt Fauna Energi for en række forhold, og det er nu op til politiet at vurdere om den grove vildledning, som er opstået i forbindelse med telefonsalg og kontakt med Norlys’ kunder, kan takseres som bedrageri. Siden sommeren 2020 har Norlys modtaget 1185 henvendelser fra kunder, som har følt sig vildledt af Fauna Energi og i flere tilfælde fået franarret CPR-nummer, kontonummer mv. som muliggør leverandørskifte uden kundens viden.
Det har ført til, at Norlys Energi på vegne af de berørte kunder i første omgang har indgivet 104 klager til Forbrugerombudsmanden. Norlys har løbende været i dialog med Forbrugerombudsmanden og er tilfreds med, at Forbrugerombudsmanden den 10. december 2020 så det nødvendigt at politianmelde Fauna Energi, som på daværende tidspunkt stadig hed Norström. Af de 104 klager fra Norlys’ kunder indgår 67 i politianmeldelsen.
Når Norlys har valgt også at politianmelde Fauna Energi, skal det ses i lyset af, at Norlys fortsat modtager talrige henvendelser fra kunder vedrørende Fauna Energi. Dette til trods for Norlys' direkte henvendelse til ledelsen af Fauna Energi i efteråret 2020 og senest Forbrugerombudsmandens politianmeldelse.
Der er eksempler på, at kunder er blevet oplyst, at Norlys er gået konkurs, at Norström og Norlys har fusioneret, eller at Norström samarbejder med Norlys. Alle påstande er usande. Hos Norlys Energi finder direktør Mads Brøgger det beklageligt, at en politianmeldelse er nødvendig, men er desværre ikke overrasket over denne adfærd.
”Ulovligt telefonsalg blandt elselskaber er desværre ikke noget nyt. Nye selskaber kommer til, men de ufine salgsmetoder er de samme. Vores kunder skal vide, at vi står på deres side og bliver ved med at sende deres klager til Forbrugerombudsmanden, indtil denne adfærd ophører. Vi ser nu frem til politiet går ind i sagen.”
Med et gennemsnit på otte til ni kundehenvendelser dagligt er Fauna Energi det elselskab, der registreres størst aktivitet fra. Ligeledes bemærkes det, at disse henvendelser tegner et billede af systematisk vildledning af kunderne i såvel den påståede relation mellem Norlys og Fauna Energi som i forhold vedrørende priser og vilkår.
”I Norlys kan vi ikke acceptere, at vores navn sættes i forbindelse med ulovligt telefonsalg. Jeg har været i kontakt med direktøren i det, der nu hedder Fauna Energi og på det kraftigste opfordret dem til at ændre adfærd, men det har desværre vist sig at være for døve øren. Derfor er det nu op til politiet at vurdere om Fauna Energis handlinger er strafbare”.
Hos Norlys Energi er man overbeviste om, at de mange henvendelser kun er toppen af isbjerget. Norlys' kunder opfordres derfor fortsat til at kontakte kundeservice på 7015 1670, hvis man uden samtykke er blevet kontaktet af Fauna Energi, eller på anden måde er i tvivl om relationen mellem Norlys og Fauna Energi.
Norlys Energi er i dialog med brancheorganisationerne for at finde en holdbar løsning, der nu og på længere sigt kan gøre op med salgsmetoder, hvor kunder bliver vildledt, kommer i klemme og risikerer at være sidde tilbage med en høj regning hos et elselskab, de reelt ikke har ønsket at være kunde hos.
Kontakter
Josefine Kofoed ChristiansenPublic Affairs- og pressechef
Tlf:+45 41329535joschr@norlys.dkBilleder
Information om Norlys
Norlys er Danmarks største integrerede energi- og telekoncern. Vi leverer energi, ladestandere, internet og tv til 1,7 millioner kundeforhold og har 3.500 medarbejdere i blandt andet Silkeborg, Aarhus, Aalborg, Esbjerg og København. Norlys er ejet af 800.000 andelshavere.
Vi arbejder for grøn omstilling og digitalisering. Ud over vores kunderettede aktiviteter ejer vi landets største elnet og landets største fibernet. Derudover er vi delejere af Norlys Energy Trading, som handler med energi og Eurowind Energy, der er en førende udvikler af solcelle- og vindmølleparker.
Følg pressemeddelelser fra Norlys
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Norlys
Norlys ansætter ny Group CFO6.11.2024 09:00:00 CET | Pressemeddelelse
Anne Mette Aaby Aaes bliver ny Group CFO i Norlys, hvor hun sammen med Group CEO, Gert Vinther Jørgensen, skal lede den langsigtede strategiske udvikling af den samlede Norlys-koncern.
Endnu flere skal på fibernettet: Norlys styrker det kommercielle fokus i fiberforretningen med ny enhed4.11.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Norlys samler salg og produktudvikling i ny kommerciel enhed, som Mads Meldgaard Jensen hentes ind for at stå i spidsen for.
Norlys udnævner ny netværksdirektør til kundeforretningen1.11.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Daniel Askeroth er ny netværksdirektør og CTO i Norlys A/S, hvor han får det samlede ansvar for netværk og infrastruktur i Norlys’ slutkundeforretning.
Ny direktør for Brand og Marketing i Norlys A/S31.10.2024 13:19:04 CET | Pressemeddelelse
Norlys sætter fuld fart på at etablere en integreret kundeforretning, der også omfatter Telia Danmark og udpeger Eva Lundgren som ny brand- og marketingdirektør.
Ny softwarechef skal skabe et mere sammenhængende it-landskab i Norlys29.10.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Norlys har ansat Claus Bjerre som ny chef for softwareudvikling for at styrke det teknologiske fundament i slutkundeforretningen, der er midt i en omfattende transformation og allerede næste år lancerer en mobilforretning i eget navn.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum