Norlys

Norlys Energi politianmelder konkurrent for bedrageri og vildledning af kunder

Del

Norlys Energi politianmeldte i sidste uge elselskabet Fauna Energi (forhenværende Norström) for muligt bedrageri og vildledning af kunder. Politianmeldelsen sker på baggrund af 1185 kundehenvendelser og skal sikre, at Fauna Energis salgsmetoder bringes til ophør. Af de mange kundehenvendelser er 104 klager indbragt for Forbrugerombudsmanden, der ligeledes politianmeldte Fauna Energi, som på daværende tidspunkt stadig hed Norström, i december 2020.

Norlys Energi har politianmeldt Fauna Energi for en række forhold, og det er nu op til politiet at vurdere om den grove vildledning, som er opstået i forbindelse med telefonsalg og kontakt med Norlys’ kunder, kan takseres som bedrageri. Siden sommeren 2020 har Norlys modtaget 1185 henvendelser fra kunder, som har følt sig vildledt af Fauna Energi og i flere tilfælde fået franarret CPR-nummer, kontonummer mv. som muliggør leverandørskifte uden kundens viden.

Det har ført til, at Norlys Energi på vegne af de berørte kunder i første omgang har indgivet 104 klager til Forbrugerombudsmanden. Norlys har løbende været i dialog med Forbrugerombudsmanden og er tilfreds med, at Forbrugerombudsmanden den 10. december 2020 så det nødvendigt at politianmelde Fauna Energi, som på daværende tidspunkt stadig hed Norström. Af de 104 klager fra Norlys’ kunder indgår 67 i politianmeldelsen.

Når Norlys har valgt også at politianmelde Fauna Energi, skal det ses i lyset af, at Norlys fortsat modtager talrige henvendelser fra kunder vedrørende Fauna Energi. Dette til trods for Norlys' direkte henvendelse til ledelsen af Fauna Energi i efteråret 2020 og senest Forbrugerombudsmandens politianmeldelse.

Der er eksempler på, at kunder er blevet oplyst, at Norlys er gået konkurs, at Norström og Norlys har fusioneret, eller at Norström samarbejder med Norlys. Alle påstande er usande. Hos Norlys Energi finder direktør Mads Brøgger det beklageligt, at en politianmeldelse er nødvendig, men er desværre ikke overrasket over denne adfærd.

”Ulovligt telefonsalg blandt elselskaber er desværre ikke noget nyt. Nye selskaber kommer til, men de ufine salgsmetoder er de samme. Vores kunder skal vide, at vi står på deres side og bliver ved med at sende deres klager til Forbrugerombudsmanden, indtil denne adfærd ophører. Vi ser nu frem til politiet går ind i sagen.”

Med et gennemsnit på otte til ni kundehenvendelser dagligt er Fauna Energi det elselskab, der registreres størst aktivitet fra. Ligeledes bemærkes det, at disse henvendelser tegner et billede af systematisk vildledning af kunderne i såvel den påståede relation mellem Norlys og Fauna Energi som i forhold vedrørende priser og vilkår.

”I Norlys kan vi ikke acceptere, at vores navn sættes i forbindelse med ulovligt telefonsalg. Jeg har været i kontakt med direktøren i det, der nu hedder Fauna Energi og på det kraftigste opfordret dem til at ændre adfærd, men det har desværre vist sig at være for døve øren. Derfor er det nu op til politiet at vurdere om Fauna Energis handlinger er strafbare”.

Hos Norlys Energi er man overbeviste om, at de mange henvendelser kun er toppen af isbjerget. Norlys' kunder opfordres derfor fortsat til at kontakte kundeservice på 7015 1670, hvis man uden samtykke er blevet kontaktet af Fauna Energi, eller på anden måde er i tvivl om relationen mellem Norlys og Fauna Energi.

Norlys Energi er i dialog med brancheorganisationerne for at finde en holdbar løsning, der nu og på længere sigt kan gøre op med salgsmetoder, hvor kunder bliver vildledt, kommer i klemme og risikerer at være sidde tilbage med en høj regning hos et elselskab, de reelt ikke har ønsket at være kunde hos.

Kontakter

Billeder

Information om Norlys

Norlys
Norlys
Tietgensvej 4
8600 Silkeborg

https://norlys.dk/

Norlys bringer Danmark sammen. Med grønne og digitale tjenester inden for energi, internet og tv forbinder vi mennesker med mennesker, og mennesker med verden.

Vi er et forbrugerejet selskab, der tænker langsigtet og tager ansvar for mere end os selv. Vi ønsker at bidrage til et grønt og digitaliseret Danmark.

Norlys er et resultat af fusionen mellem SE og Eniig. Med 709.000 andelshavere, ca. 1,5 millioner kundeforhold og 2.500 medarbejdere er vi Danmarks største energi- og telekoncern.

 

Følg pressemeddelelser fra Norlys

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Norlys

Stofa tilbyder wifi-garanti som de første i Danmark og sænker samtidig prisen31.3.2021 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Frustrationer over trådløst internet er noget, de fleste kender til, og i en tid præget af hjemmearbejde og hjemmeundervisning, er danskernes kvaler bestemt ikke blevet mindre. Som de første i Danmark er Norlys-ejede Stofa nu klar med en service til dem, der ønsker garanti for, at deres trådløse internet fungerer upåklageligt i hele hjemmet. Og samtidig sænker de prisen på deres 1000/1000 Mbit fiberabonnement.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum