Norlys Energi politianmelder konkurrent for bedrageri og vildledning af kunder

Norlys Energi har politianmeldt Fauna Energi for en række forhold, og det er nu op til politiet at vurdere om den grove vildledning, som er opstået i forbindelse med telefonsalg og kontakt med Norlys’ kunder, kan takseres som bedrageri. Siden sommeren 2020 har Norlys modtaget 1185 henvendelser fra kunder, som har følt sig vildledt af Fauna Energi og i flere tilfælde fået franarret CPR-nummer, kontonummer mv. som muliggør leverandørskifte uden kundens viden.
Det har ført til, at Norlys Energi på vegne af de berørte kunder i første omgang har indgivet 104 klager til Forbrugerombudsmanden. Norlys har løbende været i dialog med Forbrugerombudsmanden og er tilfreds med, at Forbrugerombudsmanden den 10. december 2020 så det nødvendigt at politianmelde Fauna Energi, som på daværende tidspunkt stadig hed Norström. Af de 104 klager fra Norlys’ kunder indgår 67 i politianmeldelsen.
Når Norlys har valgt også at politianmelde Fauna Energi, skal det ses i lyset af, at Norlys fortsat modtager talrige henvendelser fra kunder vedrørende Fauna Energi. Dette til trods for Norlys' direkte henvendelse til ledelsen af Fauna Energi i efteråret 2020 og senest Forbrugerombudsmandens politianmeldelse.
Der er eksempler på, at kunder er blevet oplyst, at Norlys er gået konkurs, at Norström og Norlys har fusioneret, eller at Norström samarbejder med Norlys. Alle påstande er usande. Hos Norlys Energi finder direktør Mads Brøgger det beklageligt, at en politianmeldelse er nødvendig, men er desværre ikke overrasket over denne adfærd.
”Ulovligt telefonsalg blandt elselskaber er desværre ikke noget nyt. Nye selskaber kommer til, men de ufine salgsmetoder er de samme. Vores kunder skal vide, at vi står på deres side og bliver ved med at sende deres klager til Forbrugerombudsmanden, indtil denne adfærd ophører. Vi ser nu frem til politiet går ind i sagen.”
Med et gennemsnit på otte til ni kundehenvendelser dagligt er Fauna Energi det elselskab, der registreres størst aktivitet fra. Ligeledes bemærkes det, at disse henvendelser tegner et billede af systematisk vildledning af kunderne i såvel den påståede relation mellem Norlys og Fauna Energi som i forhold vedrørende priser og vilkår.
”I Norlys kan vi ikke acceptere, at vores navn sættes i forbindelse med ulovligt telefonsalg. Jeg har været i kontakt med direktøren i det, der nu hedder Fauna Energi og på det kraftigste opfordret dem til at ændre adfærd, men det har desværre vist sig at være for døve øren. Derfor er det nu op til politiet at vurdere om Fauna Energis handlinger er strafbare”.
Hos Norlys Energi er man overbeviste om, at de mange henvendelser kun er toppen af isbjerget. Norlys' kunder opfordres derfor fortsat til at kontakte kundeservice på 7015 1670, hvis man uden samtykke er blevet kontaktet af Fauna Energi, eller på anden måde er i tvivl om relationen mellem Norlys og Fauna Energi.
Norlys Energi er i dialog med brancheorganisationerne for at finde en holdbar løsning, der nu og på længere sigt kan gøre op med salgsmetoder, hvor kunder bliver vildledt, kommer i klemme og risikerer at være sidde tilbage med en høj regning hos et elselskab, de reelt ikke har ønsket at være kunde hos.
Kontakter
Josefine Kofoed ChristiansenPublic Affairs- og pressechef
Tlf:+45 41329535joschr@norlys.dkBilleder
Information om Norlys
Norlys er Danmarks største integrerede energi- og telekoncern. Vi leverer energi, ladestandere, internet og tv til 1,7 millioner kundeforhold og har 3.500 medarbejdere i blandt andet Silkeborg, Aarhus, Aalborg, Esbjerg og København. Norlys er ejet af 800.000 andelshavere.
Vi arbejder for grøn omstilling og digitalisering. Ud over vores kunderettede aktiviteter ejer vi landets største elnet og landets største fibernet. Derudover er vi delejere af Norlys Energy Trading, som handler med energi og Eurowind Energy, der er en førende udvikler af solcelle- og vindmølleparker.
Følg pressemeddelelser fra Norlys
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Norlys
Norlys med advarsel til kunder: Svindel-sms’er er i omløb29.8.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Ukendte bagmænd har de seneste dage udgivet sig for at være Norlys og truet med at lukke for strømmen hos modtagerne. SMS’erne er falske og har desværre givet længere ventetid hos kundeservice.
Norlys’ fiberselskab, Sinal, får myndighedernes ja til køb af 135.000 fiberadresser27.8.2025 14:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Konkurrencerådet giver en betinget godkendelse af Norlys’ fiberselskab, Sinals, køb af fibernettet i trekantområdet. Godkendelsen betyder, at Sinal kan overtage EWII’s fibernet, når Norlys’ kundeforretning har stoppet det nuværende samarbejde med syv antenneforeninger i trekantområdet.
Lavere elafgift er en gevinst for den grønne omstilling21.8.2025 08:04:10 CEST | Pressemeddelelse
En lavere elpris vil ikke kun gøre det billigere at være dansker, den skubber også på den grønne omstilling. Norlys roser regeringens forslag om at sænke elafgiften til 0,8 øre/kWh.
Integrationen af ny mobilforretning accelererer og præger Norlys’ halvårsregnskab15.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Norlys leverer markant fremgang i bruttoresultatet i første halvår af 2025. Integrationen af mobilforretningen efter opkøbet af Telia Danmark tager for alvor fart, og det betyder helt som planlagt, at integrationsomkostninger påvirker resultatet for halvåret.
Norlys Vækstpulje støtter lokale initiativer med knap 20 millioner kroner9.7.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Midt under sommeren har flere lokale initiativer netop fået besked om, at Norlys Vækstpulje har udvalgt dem som et af de i alt 316 projekter, der støttes økonomisk. I alt har Norlys Vækstpulje støttet de mange projekter med 19,3 millioner kroner.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum