Norlys ansætter klimachef

Danmarks største energi- og telekoncern Norlys opruster sin grønne indsats med ansættelse af en klimachef. Den nyoprettede funktion skal sætte yderligere tempo på Norlys’ bidrag til den grønne omstilling.

Den 33-årige Svend Elberg Thomsen skal som nyansat klimachef sætte ekstra tempo på den grønne indsats i Norlys. Svend Elberg Thomsen kommer fra en stilling som klimapolitisk konsulent for Radikale Venstre i Folketinget og har solid erfaring med klimaområdet fra det private erhvervsliv, Christiansborg og en række ministerier.

- Som andelsselskab føler vi et særligt ansvar for at skabe en bæredygtig fremtid, og vi har i kraft af vores kerneforretning en helt særlig forudsætning for at gøre en forskel. I det arbejde kommer Svend til at bidrage med masser af indsigt og kompetence, siger Ulf Lund, direktør for Stakeholder Relations i Norlys.

Skal understøtte de grønne indsatser

Det er særligt Norlys’ aktiviteter inden for hele værdikæden på energimarkedet, der gør den grønne omstilling til et afgørende fokusområde.

- Den grønne omstilling handler grundlæggende om at sende mere grøn strøm ud til flere danskere og virksomheder. Norlys både producerer, transporterer og sælger grøn strøm til mange danskere, og om kort tid entrerer vi også markedet for ladestandere. Det giver unikke muligheder for at bidrage til en grøn fremtid, og det glæder jeg mig til at være en del af, siger Svend Elberg Thomsen.

Norlys har de senere år tilføjet en række markante aktiviteter til sin klimaindsats, så den nye klimachef kommer på et godt tidspunkt:

- Vi investerer årligt mere end 750 mio. kr. i at udbygge og forstærke elnettet, som er fundamentet for en bæredygtig elektrificering af Danmark. Gennem vores 50% medejerskab af Eurowind Energy sikrer vi udbygning af vedvarende energi i form af vindmølle- og solcelleparker i Danmark og Europa. Og som en del af ejerkredsen i GreenLab Skive og Green Hydrogen Systems er vi også med i ​udviklingen af løsninger til fremtidens energiforsyning. Så der bliver nok at kaste sig over for vores nye klimachef, siger Ulf Lund.

Svend Elberg Thomsen tiltrådte sin nye stilling den 3. januar.

Norlys er Danmarks største integrerede energi- og telekoncern med ca. 750.000 andelshavere, 1,7 millioner kunderelationer, 3.000 medarbejdere og over 100 år på bagen.

Som andelsejet selskab ligger det dybt i vores DNA at tage ansvar for mere end os selv. Derfor leverer vi ikke bare fremtidssikrede løsninger til danske hjem og virksomheder. Vi arbejder målrettet for grøn og digital omstilling af hele vores samfund. Og brænder for at skabe fremskridt for både mennesker, lokalmiljø og klima.