Norlys advarer kunder: Fup-mails lokker med tilbagebetaling af regninger

Norlys har de seneste dage fået henvendelser fra kunder, der har modtaget mistænkelige mails fra ukendte afsendere, der udgiver sig for at være fra netop energi- og telekoncernen.
”Vi vil gerne informere dig om, at vi har modtaget to betalinger for din seneste regning, hvilket har resulteret i en overbetaling på [600DKK],” står der blandt andet i mailene, der også er påført koncernens logo.
Herefter opfordres modtagerne til at trykke på et link for at udfylde en formular, hvis de ønsker at få pengene retur. Men det er altså ikke Norlys, der er afsender på disse mails.
Er der landet sådan en mail i indbakken, skal man ikke følge opfordringen og trykke på linket.
- Vi ville aldrig bede vores kunder om at give os deres oplysninger på den måde. Har man modtaget en sådan mail, skal man slette den, og hvis ens mailprogram giver mulighed for at rapportere den som spam, er det en god idé at gøre det også, siger Ken Bonefeld, der er it-sikkerhedschef i Norlys.
Forkert mailadresse som afsender
Ved at kigge grundigt på mailen, der er i omløb lige nu, er der da også en række ting, der afslører, at det er en falsk afsender.
I teksten er der for eksempel flere sproglige fejl, men det måske mest afslørende er, at mailen i de eksempler, som Norlys er bekendt med, er sendt fra adressen hewer@ns.sympatico.ca. Havde det faktisk været en mail fra Norlys var den sluttet på @norlys.dk.
- Der er ingen tvivl om, at phishing bliver mere og mere populært blandt kriminelle, og vi oplever desværre af og til phishingforsøg, der misbruger vores navn og logo. Derfor vil jeg gerne opfordre vores kunder til generelt at være kritiske, inden de klikker på links i både mails og sms’er, siger Ken Bonefeld.
Hvis kunder i Norlys er i tvivl om, hvorvidt der er sket en fejl i forbindelse med betaling af en regning, kan de altid tjekke det på mit.norlys.dk.
Se et eksempel på, hvordan den falske mail ser ud blandt de vedhæftede billeder.
Kontakter
Michelle HaldPressechefNorlys
Tlf:+45 72 10 83 54michal@norlys.dkBilleder
Information om Norlys
Norlys er Danmarks største integrerede energi- og telekoncern. Vi leverer energi, ladestandere, internet og tv til 1,7 millioner kundeforhold og har 3.500 medarbejdere i blandt andet Silkeborg, Aarhus, Aalborg, Esbjerg og København. Norlys er ejet af 800.000 andelshavere.
Vi arbejder for grøn omstilling og digitalisering. Ud over vores kunderettede aktiviteter ejer vi landets største elnet og landets største fibernet. Derudover er vi delejere af Norlys Energy Trading, som handler med energi og Eurowind Energy, der er en førende udvikler af solcelle- og vindmølleparker.
Følg pressemeddelelser fra Norlys
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Norlys
Er din bolig en af de gule eller orange prikker på kortet? Så er det nu, du skal søge støtte fra Bredbåndspuljen til bedre internet11.6.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Bare et enkelt klik på et kort kan give danskere i områder med dårlig internetdækning svar på, om de kan få støtte til hurtigere internet gennem den offentlige Bredbåndspulje. De husstande, der kan søge som enkeltadresser, skal dog være hurtigt ude, hvis de skal nå at komme i betragtning til støtten.
Maj sætter endnu engang rekord i timer med negative elpriser28.5.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Maj har budt på mange solskinstimer, og det har resulteret i, at antallet af timer, hvor elprisen har været negativ, sætter rekord.
Fristen for at søge Norlys Vækstpulje nærmer sig – og i år kommer den hurtigere end tidligere16.5.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Norlys Vækstpulje har fremrykket fristen for at søge midler fra puljens anden uddelingsrunde. Derfor har projekter, der ønsker økonomisk støtte, en uge endnu til at sende deres ansøgning afsted.
Norlys lancerer nye fastprisprodukter til ladekunder12.5.2025 07:33:00 CEST | Pressemeddelelse
Nu kan ladekunder vælge et nyt produkt fra Norlys, hvor de får dækket deres ladebehov for en fast månedlig pris. Det gælder uanset, om de lader på deres egen ladeboks derhjemme eller på en af Norlys’ mere end 4.900 offentlige ladeudtag.
Husk at din mobil hyler og vibrerer i dag kl. 127.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Onsdag den 7. maj bliver Danmarks mobilbaserede varslingssystem S!RENEN, der udsender advarsler til telefonen ved ulykker og katastrofer, testet. Derfor kan Norlys’ og Call mes kunder opleve, at deres mobil blandt andet hyler og vibrerer klokken 12.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum