Norge freder elbilerne

Den norske regering har netop vedtaget at frede elbiler til udgangen af 2017. Det regnes for helt afgørende at alle afgiftsfordelene for elbiler forbliver uændret for at sikre en klimavenlig bilpark

Den norske regering har netop vedtaget at frede elbiler til udgangen af 2017. I Norge er elbiler fritaget for registreringsafgifter, ejerafgifter og moms.

Men Klimaforliget fra 2012 gav politikerne mulighed for at stoppe tilskuddene, efter 50.000 biler var registreret. Bil nummer 50.000 rullede ud på vejene i april, men blandt de blå regeringspartier er der bred enighed om at fortsætte.

Regeringspartierne mener at den nye aftale baner vejen for en grøn omlægning af transportsektoren, så denne bidrager positivt til at Norge når målet om 40 procent reduktion i Co2 udledningen inden 2030, som det er aftale i Klimaforliget. Klimaforliget blev i 2012 forhandlet på plads af en regering ledet af Socialdemokraterne.

Citater:

• ”Vi er enige om de vigtigste principper for fremtidens bilafgifter. Dette giver den nødvendige forudsigelighed for både forbrugere og erhvervsliv,” Siger Høyres gruppeformand, Nikolai Astrup til Dagens Næringsliv.
  • Fremskridtparties finanspolitiske ordfører, Giermud Hagesætter glæder sig ifølge Dagens Næringsliv over at Norge nu vil få en billigere, sikrere og nyere bilpark.
  • Venstres Ola Elvstuen fastslår at, ”Det er helt afgørende at alle afgiftsfordelene for elbiler skal være uændret frem til 2017 for at sikre en klimavenlig bilpark.”

Aftalens elementer

• Kort fortalt indeholder den nye aftale følgende elementer
  • Afgiftsfordelene for nuludslipsbiler forlænges til og med 2017
  • Nuludslipsbilerne bliver fritaget for engangsafgift frem til 2020
  • Moms indfases, men erstattes af en tilskudsordning, som kan trappes ned i takt med teknologiudviklingen. Der fastsættes desuden et loft for tilskud per bil.
  • Tilskudsordningen vurderes løbende i forhold til målsætningerne i Klimaforliget.
  • Halv firmabilsbeskatning frem til 2018

Det norske afgiftssystem fungerer i grove træk som det danske. Men aftalen sikrer, at det samlede provenutab bliver minimalt. De klimavenlige tiltag finansieres gennem en omlægning af det Norske afgiftssystem ved gradvist at vægte Co2- og Nox-komponenterne højere. Ændringerne indfases gradvist fra 2016. Desuden er der indbygget værktøjer som tager højde for teknologispring og sikrer en gradvis overgang vil en klimabaseret afgiftssystem.

Tesla mener

”Det er glædeligt, at de norske politikere tager ansvar og adresserer befolkningens bekymringer, ved at vise, at det naturligvis er muligt at ændre afgiftssystemet i en klimavenlig retning. Klima ændringerne er det nordmændene bekymrer sig næst mest over. I Norge oplever de for alvor konsekvenserne af klimaændringerne med mere ekstremt vejr. Når krokus blomstrer i marts, så bliver folk bekymret,” siger Teslas Skandinaviske talsmand, Esben Pedersen.

”FN fastslår at klimaændringerne med 95% sandsynlighed er menneskeskabte. For at sætte det i perspektiv, så er det en større statistisk sandsynlighed, end den der forbinder rygning med lungekræft. Det bliver politikerne nødt til at agerer på. Det drejer sig ikke om vores konkurrenceevne næste år, men om vores børns fremtid,” fortsætter han.

epedersen@teslamotors.com