Nordsjællandske ingeniører henter pæne lønstigninger

Der er så stor efterspørgsel på ingeniørernes og naturvidenskabelige kandidaters kompetencer, at det også kan ses på lønudviklingen. I det forgangne år har Ingeniørforeningen, IDA’s privatansatte medlemmer i Nordsjælland hentet en gennemsnitlig lønstigning på 3,3 pct. – en smule lavere end landsgennemsnittet på 3,9 pct.

Overalt i landet meldes der på flere områder om mangel på ingeniører og cand.scient.er. Disse flaskehalse kommer nu også til udtryk i de privatansattes ingeniørers lønudvikling, der steg med 3,9 pct. i det seneste år på landsplan. I Nordsjælland hentede ingeniørerne og cand.scient.erne en lidt lavere lønstigning på 3,3 pct. I samme periode har inflationen ligget på 0,5 pct.point, så det betyder en pæn reallønsfremgang. Det viser Ingeniørforeningen, IDAs lønstatistik for 2015.

”Det er gode tider for ingeniører og cand.scient.er. Deres kompetencer er efterspurgt mange steder. Til trods for at der udklækkes flere nye ingeniører og naturvidenskabelige kandidater år for år, viser de seneste tal fra Akademikernes A-kasse, at ledigheden ligger på 2,0 pct. Det kaster pæne lønstigninger af sig,” siger Dan Skov, formand for IDA Nordsjælland.

Ingeniørmanglen dokumenteres også på Arbejdsmarkedsbalancen, som Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering står bag. Den viser, at der er mangel på ingeniører i 7 ud af landets 8 beskæftigelsesregioner, og på Sjælland samt hovedstadsområdet mangler man bl.a. maskin-, bygnings-, it-, elektro-og produktionsingeniører. Og intet tyder på, at efterspørgslen på højtuddannede med teknologiske og naturvidenskabelige kompetencer er mættet lige med det samme. En prognose fra den teknologiske alliance, Engineer the Future, viser, at Danmark vil mangle op mod 13.500 ingeniører og naturvidenskabelige kandidater i 2025, hvis ikke udviklingen vendes. Derfor forudser Dan Skov, at de kommende år også vil byde på pæne lønstigninger.

”Løn handler om udbud og efterspørgsel, og disse flaskehalse på arbejdsmarkedet vil formentlig også påvirke lønudviklingen de kommende år. Vi er udfordret af, at alt for få unge vælger en teknologisk eller naturvidenskabelig uddannelse. Samtidig formår vi heller ikke at tiltrække og fastholde nok vidensarbejdere udefra,” siger Dan Skov og peger på, at det er en udfordring for hele samfundet.

”Hvis ikke vi kan imødekomme virksomhedernes efterspørgsel på højtuddannede med teknisk og naturvidenskabelig indsigt, så kan det i sidste ende koste os arbejdspladser og fælles velstand. Vi risikerer, at virksomhederne og væksten må søge derhen, hvor kompetencerne er, hvis vi ikke formår at vende udviklingen,” siger Dan Skov.

De nordsjællandske ingeniører får mere i lønposen end deres kolleger andre steder i landet. I gennemsnit henter ingeniørerne i Nordsjælland en månedsløn på 61.223 kr. Det er 7.677 kr. mere end landsgennemsnittet på 53.546 kr. pr. mdr.

Søren Lorentzen, tlf: 5185 1764