Nordsjællandske brandfolk skal ikke mangle vand

De lokale brandmænd behøver ikke være bange for at komme til at mangle vand til slukning af ildebrande i området, for Danske Vandværker vil meget gerne hjælpe politikere og brandfolk i Nordsjælland. Brandmændenes nervøsitet er blevet luftet på et fællesmøde, hvor folk fra 12 brandstationer var samlet for at diskutere seks Nordsjællandske kommuners beredskab. De seks kommuner er: Frederikssund, Halsnæs, Gribskov, Hillerød, Furesø og Egedal.

Brandmændene er bekymrede for tre ting. De mener, at der i forbindelse med besparelser i Frederiksborg Brand og Redning vil være for få brandfolk og vandtankvogne til at løse opgaverne, og så er de bekymrede over kommunernes besparelser på brandhanenettet, som kan betyde mangel på vand.

”Vi kan ikke hjælpe brandmændene med alle deres problemer, men én ting er helt sikkert. Der er ikke nogen brandfolk i Nordsjælland, som behøver at mangle vand i forbindelse med slukningsopgaver, hvis det står til os”, siger Allan Weirup, direktør i Danske Vandværker som er brancheorganisation for landets vandværker og fortsætter:

”Når vi kommer på banen her, er det fordi, at vi på den ene side er glade for, at antallet af ubenyttede brandhaner reduceres, fordi ubenyttede brandhaner kan betyde en risiko for forurening af drikkevandet. Men på den anden side skal vi også sikre, at brandmændene aldrig mangler vand til at slukke en ildebrand. Derfor vil vi meget gerne opfordre til samarbejde mellem Brand og Redning, de kommunale beslutningstagere og de lokale vandværker. Danske Vandværker har nogle velfungerede Vandråd, der er funderet lokalt, og her kunne man med fordel rejse sagen og drøfte eventuelle løsningsforslag”, understreger Allan Weirup.

Danske Vandværker er brancheforening for landets vandværker. Medlemsskaren tæller også vandbranchens industri og leverandører. Danske Vandværker er den eneste brancheforening, der alene koncentrerer sig om forsyning af drikkevand.

Pressemedarbejder Dorthe G. Rasmussen, mob 2670 7106, mail:dr@danskevv.dk

Danske Vandværker går med i ny tænketank25.4.2018 08:21pressemeddelelse

En række store og små medlems- og medarbejderejede selskaber og organisationer slår sig nu sammen for at stifte en tænketank, der skal styrke den demokratiske virksomhedsdrift i Danmark. Bag tænketanken står blandt andet store demokratiske virksomheder som COOP, Kooperationen, Arla, ENIIG, GF Forsikring og Danske Vandværker, men også mindre virksomheder som Logik & Co., Thorup Strand Kystfiskerlaug og Merkur andelskasse går med i den nye tænketank, som får navnet Demokratisk Erhverv.

Konference: Hvem skal eje din el, dit vand og din varme?19.3.2018 13:53pressemeddelelse

I Danmark kan de fleste af os tage lys, vand og varme i vores hjem som en givet ting. Og det kan vi fordi, vi har en helt enestående forsyningssektor, der giver os lave priser og høj forsyningssikkerhed. Kan det så egentlig ikke være lige meget, hvem der ejer vindmøllelauget, vandværket eller varmeværket? Middelgrundens Vindmøllelaug, Danske Vandværker, Dansk Fjernvarme og Kooperationen mener nej. Vi er helt overbeviste om, at ejerskab gør en stor forskel især for samfundskritiske ydelser.