Nordsjællandske brandfolk skal ikke mangle vand

De lokale brandmænd behøver ikke være bange for at komme til at mangle vand til slukning af ildebrande i området, for Danske Vandværker vil meget gerne hjælpe politikere og brandfolk i Nordsjælland. Brandmændenes nervøsitet er blevet luftet på et fællesmøde, hvor folk fra 12 brandstationer var samlet for at diskutere seks Nordsjællandske kommuners beredskab. De seks kommuner er: Frederikssund, Halsnæs, Gribskov, Hillerød, Furesø og Egedal.

Brandmændene er bekymrede for tre ting. De mener, at der i forbindelse med besparelser i Frederiksborg Brand og Redning vil være for få brandfolk og vandtankvogne til at løse opgaverne, og så er de bekymrede over kommunernes besparelser på brandhanenettet, som kan betyde mangel på vand.

”Vi kan ikke hjælpe brandmændene med alle deres problemer, men én ting er helt sikkert. Der er ikke nogen brandfolk i Nordsjælland, som behøver at mangle vand i forbindelse med slukningsopgaver, hvis det står til os”, siger Allan Weirup, direktør i Danske Vandværker som er brancheorganisation for landets vandværker og fortsætter:

”Når vi kommer på banen her, er det fordi, at vi på den ene side er glade for, at antallet af ubenyttede brandhaner reduceres, fordi ubenyttede brandhaner kan betyde en risiko for forurening af drikkevandet. Men på den anden side skal vi også sikre, at brandmændene aldrig mangler vand til at slukke en ildebrand. Derfor vil vi meget gerne opfordre til samarbejde mellem Brand og Redning, de kommunale beslutningstagere og de lokale vandværker. Danske Vandværker har nogle velfungerede Vandråd, der er funderet lokalt, og her kunne man med fordel rejse sagen og drøfte eventuelle løsningsforslag”, understreger Allan Weirup.

Danske Vandværker er brancheforening for landets vandværker. Medlemsskaren tæller også vandbranchens industri og leverandører. Danske Vandværker er den eneste brancheforening, der alene koncentrerer sig om forsyning af drikkevand.

Pressemedarbejder Dorthe G. Rasmussen, mob 2670 7106, mail:dr@danskevv.dk

En rigtig god dag for de forbrugerejede vandværker22.11.2018 15:21Pressemeddelelse

Politikerne på Christiansborg har netop indgået et bredt forlig om, at vandværker, som udleder mindre end 800.000 kubikmeter vand, ikke behøver at være omfattet af de økonomiske rammer i vandsektorloven. Det betyder mindre bureaukrati og færre omkostninger på vandværkerne. Da forsyningssikkerheden er altafgørende, skal vandværkerne dog stadig være omfattet af performance benchmarkingen, som blandt andet viser, hvor godt vandværket drives.

Det lysner for beskyttelsen af de boringsnære områder24.8.2018 13:46Pressemeddelelse