Nordmenn og julegaver

Å finne den perfekte julegaven er aldri lett og annenhver nordmann returnert julegaver etter jul. YouGov har derfor sett nærmere på hvilke gaver nordmenn vil sette mest pris på.

88 % av nordmenn kommer til å feire jul i år og selv om hver fjerde (26 %) sier at de har brukt mindre på julegaver i år enn i fjor, vil det fortsatt være mange julegaver under treet. 36 % kjøper julegave til 5-10 personer og 29 % kjøper julegave til mer enn 10 personer.

Annenhver nordmann (51 %) har returnert eller byttet julegaver etter jul og 35 % har gjort det flere ganger. Men hva skal man gi?

6 av 10 (59 %) nordmenn foretrekker overraskelser på julaften fremfor å sette opp en ønskeliste, og med alderen blir gleden ved overraskelser større. YouGovs undersøkelse viser at jo eldre nordmenn blir, desto mer foretrekker de å bli overrasket fremfor å få gaver fra ønskelisten. 68 % av de over 50 år foretrekker overraskelsesgaver mot 46 % av de mellom 18 og 29 år.

YouGov har også spurt nordmenn om de foretrekker å få penger eller gaver, og et flertall (45 %) foretrekker å få gaver. Og særlig kvinner (50 %) og eldre over 60 år (57 %) foretrekker gavene.

Veldedighet i julen

Omtanke for de svakeste er også noe som opptar den norske befolkningen i julen. 4 av 10 (37 %) gir penger til veldedighet i julen, og 7 % svarer at de bruker tid i julen på veldedighet (f.eks. ved frivillig arbeid).

Hos kvinnene banker veldedighetshjertet litt raskere. 40 % av kvinnene gir penger, mot 34% av mennene. Den eldre delen av befolkningen er særlig gavmilde i julen. Nesten halvparten (45%) av de over 50 gir penger i julen, mot 33 % av de mellom 30 og 49 år og 26 % i aldersgruppen 18-29.

Last ned hele juleundersøkelsen her

Undersøkelsen er basert på 1007 intervjuer, i et landsrepresentativt utvalg 18+ fra YouGov-panelet. Gjennomført i perioden 11. – 16. desember 2019. Kilde: YouGov.

YouGov er en internasjonal data- og markedsanalysegruppe. Vårt kjernetilbud er meningsmålinger, som kommer fra vårt sterkt engasjerte deltakerpanel bestående av 8 millioner mennesker fra hele verden. Vi kombinerer denne kontinuerlige datastrømmen med vår egen ekspertise innen dyptgående undersøkelser og inngående kjennskap til bransjen i en systematisk plattform for undersøkelser og markedsføring.

Med panelmedlemmer i 44 land er YouGovs internasjonale markedsundersøkelsesnettverk et av de ti største i verden.