Nordmenn foretrekker sommeren

Det norske sommerværet kan nok enhver deprimerte, men det endrer ikke det faktum at vi lengter etter sol og varme, og at sommeren er vår favorittårstid. Faktisk liker annenhver nordmann sommeren mest, viser en YouGov-undersøkelse.

Hvilken årstid liker du mest?

Vinteren er en upopulær årstid i Norge, idet bare 3 % liker best vinter, og 62% liker denne årstiden minst. Blant eldre på 60+ er det hele 74% som liker vinteren minst.

Unge mennesker mellom 18 og 29 år er noe mer fan av vinteren, da 7% liker vinteren mest, mens 43% liker denne sesongen minst.

1 av 10 (12 %) har høsten som favorittårstid, mens 1 av 4 (23 %) liker våren best. Sommeren er imidlertid suverent Norges favoritt. Halvparten av den voksne befolkningen liker denne årstiden mest.

Undersøkelsen er basert på intervju med 1003 nordmenn, som utgjør et representativt utvalg av personer i alderen 18+ år fra YouGov-panelet i perioden 24. – 29. mai 2017. Kilde: YouGov.

YouGov tilbyr en rekke verktøy og analyser som gir innsikt på alle trinn av forbrukernes atferd: BrandIndex er en daglig sporing av nordmenns oppfatning av mer enn 250 varemerker og gir deg et sanntidsbilde av ditt eget varemerke, dine konkurrenter og sektoren som helhet. Omnibus er vår representative undersøkelse for hele landet. Den gir deg svar på spørsmålene dine på bare 48 timer.

I tillegg til våre egenutviklede produkter, tilbyr vi et komplett utvalg av kvantitative og kvalitative tjenester til analyse og rådgivning og hjelper deg med å besvare kritiske spørsmål.