Nordjyske studerende rammes af stress

Langt de fleste studerende på Aalborg Universitet oplever stress i forbindelse med deres tid på studiet

Søvnbesvær, koncentrationsbesvær og nedprioritering af venner og familie er en del af hverdagen for en stor del af de studerende.

Det viser en undersøgelse lavet af Ingeniørforeningen, IDA, hvor 164 studerende på de tekniske og natuvidenskabelige uddannelser på Aalborg Universitet har medvirket.

Kun omkring 4 procent af de studerende på AAU angiver, at de på intet tidspunkt oplever stress i løbet af et semester, mens næsten 2 ud af 3 angiver, at de i en del af semesteret, i en stor del af semesteret eller hele semesteret føler sig stressede.

Blandt de studerende, der har været ramt af stress, har det været så voldsomt for hver 9., at de har været tvunget til at søge læge, og næsten hver 5. har på grund af stressen isoleret sig socialt.

De studerende angiver i undersøgelsen, at det er pres på eksamenssituationer og studiet generelt, der udløser stress hos dem, men også egne høje forventninger om at levere toppræstationer er udslagsgivende for mange. Det er ifølge formanden for IDA, Thomas Damkjær Petersen, bekymrende at så mange allerede i studietiden oplever at blive ramt hårdt af stress på grund af både indre og ydre pres.

”Det sender jo meget kraftige signaler om, at fremdriftsreformen gør mere skade end gavn. Derfor vil jeg på det kraftigste opfordre de politiske partier på Christiansborg til at skrotte den, så kvalitet kan komme før målstyring. En analyse fra Danmarks teknologiske alliance Engineer the future, forudser en massiv mangel på 13.500 ingeniører og naturvidenskabelige kandidater allerede i 2025, så det nytter ikke noget, at vi skubber de studerende ud over kanten,” siger han.

Næsten 10 procent af de studerende på AAU svarer i undersøgelsen, at stress har været årsag til, at de er blevet forsinket på studiet, hvilket ifølge IDAs formand ikke er gavnligt for hverken de studerende eller samfundet generelt.

”Siden 2013, hvor fremdriftsreformen blev vedtaget, har der været en tone i debatten, der nærmest har udstillet de studerende som både dovne og langsomme, og det har været medvirkende til den situation vi nu står i. Det er ikke en badeferie, at studere på de tekniske og naturvidenskabelige uddannelser – tværtimod. Derfor sætter jeg min lid til, at der kommer en mere konstruktiv politisk tilgang til de studerende, end den vi har oplevet de seneste 4 år, så vi får tilliden til de studerende tilbage” siger Thomas Damkjær Petersen.

Hvor ofte har du følt dig stresset i løbet af det seneste semester?

Hele semestret

9,1

En stor del af semestret

29,9

En del af semestret

25,6

Lidt af semestret

30,5

På intet tidspunkt i semestret

4,3

Ved ikke

0,6

Ingeniørforeningen, IDA har foretaget undersøgelsen blandt 976 studerende på de tekniske og natuvidenskabelige uddannelser. 164 studerende på AAU har svaret.

Ulrik Frandsen 2365 0969