Ritzaus Bureau A/S

Nordjyske og Ritzau lancerer journalistrobot

Del

917 lokale fodboldhold i Nordjylland oplever i august at få redaktionel dækning på nordjyskes nærlokale hjemmesider. De 917 fodboldhold har ikke tidligere fået fast dækning, fordi der bliver spillet for mange kampe til, at Nordjyske kunne gøre det til en sund forretning at skrive kampreferater om alle hold. Men det er der nu lavet om på.

Sammen med Ritzaus Bureau har Nordjyske udviklet en sportsrobot, der skriver to kampreferater efter hver eneste kamp. Ét med fokus på det ene hold og ét med fokus på det andet hold. De to nyheder publiceres på hver sin lokale side, så fokus er tilpasset læsernes lokale hold.
 
Nyheden er produceret på baggrund af Ritzaus data, som fyldes ind i en nyhedsskabelon, som Nordjyske og Ritzau har udviklet.
- Lokal sport er vigtig, men det er en umulig opgave at løse med folk til at dække alle holdene. Derfor er vi glade for denne løsning med en journalistisk robot, og spændte på, hvordan læserne tager imod det, siger chefredaktør Lars Jespersen, NORDJYSKE.

På Ritzau er man også spændt på den nye tjeneste.
 - Vi er meget spændte på de reaktioner, vi får fra Nordjyskes læsere. Hvis vi kan lykkes med at forfine indholdet og skabe ultra lokal værdi for mange forskellige læsere, så er vi virkelig begejstrede, siger Ritzaus udviklingsdirektør Kristoffer Gravgaard.
 
Tjenesten er en vigtig etape i Ritzaus fortsatte udvikling af robotjournalistik herhjemme. Ritzau har allerede en robotbaseret nyhedstjeneste på bureauets finanstjeneste kaldet Autoflash. Den kan på millisekunder finde økonomiske nøgletal i regnskaber og sende dem ud til markedet.
 
Målet for Ritzau er at kunne bruge automatisering til at skabe mere relevant indhold til sine kunder i og udenfor mediebranchen. Den nuværende sportsrobot kan hurtigt tilpasses andre kunders behov for sportsdækning. 
 
Næste skridt for Ritzaus Bureau er nu at arbejde med mere lokaltilpasset sport, statistik, finans og vejrdata.
 
Nyhedsbureauer i USA, England, Norge og Sverige udgiver alle robotbaserede nyhedstjenester indenfor områder som sport, finans og statistik. Ritzau har allerede en række automatiske nyhedsudsendelser indenfor blandt andet nyudgivet regional statistik. Men sportsrobotten er første tjeneste med den store ugentlige mængde af udsendelser, hvor kunder for alvor kan opleve en forskel. Ritzau sendte 143 nyheder ud i løbet af de to første døgn, da tjenesten gik i gang i august.
 
Eksempel på den nye tjeneste kan ses hos Nordjyske her
https://lokalavisenfrederikshavn.dk/nyheder/seif-vandt-kamp-ude-over-bangsbo-freja/d2e967aa-887b-43c5-a4c1-b24225056f22 
 
Yderligere kontakt:

Ritzaus udviklingsdirektør Kristoffer Gravgaard 26178088 gra@ritzau.dk

Billeder

Information om Ritzaus Bureau A/S

Ritzaus Bureau A/S
Ritzaus Bureau A/S
Store Kongensgade 14
1264 København K

33 30 00 00http://www.ritzau.dk/

Følg pressemeddelelser fra Ritzaus Bureau A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Ritzaus Bureau A/S

Nyhedsbureauet Ritzaus Bureau A/S kom ud af 2018 med et overskud før skat på 5 mio. kr.28.3.2019 16:09:00 CETPressemeddelelse

Regnskabet blev fremlagt på generalforsamlingen torsdag, og bestyrelsesformand Alex Nielsen betegner 2018 som meget tilfredsstillende. Ritzaus Bureau blev i 2012 ændret til et aktieselskab, og siden har virksomheden udviklet sig positivt. Selv om indtægten fra salg af nyheder til medier er presset, er bureauets omsætning vokset år for år og ligger nu på 158 mio.kr. Omsætningen steg i 2018 fra 130 mio.kr. til 158 mio.kr., blandt andet fordi Ritzaus Bureau den 1. januar 2018 overtog fotobureauet Scanpix, men også fordi der igen i 2018 var vækst i omsætningen til kunder uden for medieverdenen. Siden 2015 har Ritzaus Bureau sænket priserne på den såkaldte mediehuspakke, generelle tekst-nyheder til medier, med ca. 30 procent, samtidig med, at omsætningen til kunder uden for medieverdenen er vokset tilsvarende. Bureauets omsætning til kunder uden for mediebranchen voksede i 2018 med 15 procent. I sin beretning omtalte formand Alex Nielsen de senere års positive udvikling. Omsætningen er voks

Ritzau går ind i markedet for selskabsmeddelelser27.3.2019 08:00:00 CETPressemeddelelse

Ritzaus Bureau vil distribuere børsnoterede virksomheders selskabsmeddelelser. Det sker via en udvidelse af bureauets markedsledende pressemeddelelsessystem Via Ritzau. Ritzau vil udsende selskabsmeddelelser i samarbejde med de tre nordiske nyhedsbureauer TT (Sverige), NTB (Norge) og STT (Finland) og dermed tilbyde de børsnoterede selskaber adgang til markedets stærkeste distributionskraft i form af Via Ritzau, der distribuerer pressemeddelelser fra den offentlige sektor, virksomheder og organisationer. Ritzaus Bureau har allerede i dag med Ritzau Finans landets førende finansnyhedstjeneste til investorer og medier. Derfor falder det nye produkt godt i tråd med Ritzaus Bureaus berøringsflade. ”Vi vil sikre, at børsnoterede danske selskaber får markedets bedste produkt til distribution af selskabsmeddelelser. Distributionskraft, leverancesikkerhed, hurtighed og et højt serviceniveau efterspørges af markedet, hvilket ligger helt i tråd med det, som vi som troværdigt bureau i forvejen lev

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum