Nordjyske og Ritzau lancerer journalistrobot

917 lokale fodboldhold i Nordjylland oplever i august at få redaktionel dækning på nordjyskes nærlokale hjemmesider. De 917 fodboldhold har ikke tidligere fået fast dækning, fordi der bliver spillet for mange kampe til, at Nordjyske kunne gøre det til en sund forretning at skrive kampreferater om alle hold. Men det er der nu lavet om på.

Sammen med Ritzaus Bureau har Nordjyske udviklet en sportsrobot, der skriver to kampreferater efter hver eneste kamp. Ét med fokus på det ene hold og ét med fokus på det andet hold. De to nyheder publiceres på hver sin lokale side, så fokus er tilpasset læsernes lokale hold.

Nyheden er produceret på baggrund af Ritzaus data, som fyldes ind i en nyhedsskabelon, som Nordjyske og Ritzau har udviklet.
- Lokal sport er vigtig, men det er en umulig opgave at løse med folk til at dække alle holdene. Derfor er vi glade for denne løsning med en journalistisk robot, og spændte på, hvordan læserne tager imod det, siger chefredaktør Lars Jespersen, NORDJYSKE.

På Ritzau er man også spændt på den nye tjeneste.
 - Vi er meget spændte på de reaktioner, vi får fra Nordjyskes læsere. Hvis vi kan lykkes med at forfine indholdet og skabe ultra lokal værdi for mange forskellige læsere, så er vi virkelig begejstrede, siger Ritzaus udviklingsdirektør Kristoffer Gravgaard.

Tjenesten er en vigtig etape i Ritzaus fortsatte udvikling af robotjournalistik herhjemme. Ritzau har allerede en robotbaseret nyhedstjeneste på bureauets finanstjeneste kaldet Autoflash. Den kan på millisekunder finde økonomiske nøgletal i regnskaber og sende dem ud til markedet.

Målet for Ritzau er at kunne bruge automatisering til at skabe mere relevant indhold til sine kunder i og udenfor mediebranchen. Den nuværende sportsrobot kan hurtigt tilpasses andre kunders behov for sportsdækning.

Næste skridt for Ritzaus Bureau er nu at arbejde med mere lokaltilpasset sport, statistik, finans og vejrdata.

Nyhedsbureauer i USA, England, Norge og Sverige udgiver alle robotbaserede nyhedstjenester indenfor områder som sport, finans og statistik. Ritzau har allerede en række automatiske nyhedsudsendelser indenfor blandt andet nyudgivet regional statistik. Men sportsrobotten er første tjeneste med den store ugentlige mængde af udsendelser, hvor kunder for alvor kan opleve en forskel. Ritzau sendte 143 nyheder ud i løbet af de to første døgn, da tjenesten gik i gang i august.

Eksempel på den nye tjeneste kan ses hos Nordjyske her

Yderligere kontakt:

Ritzaus udviklingsdirektør Kristoffer Gravgaard 26178088 gra@ritzau.dk