Ritzaus Bureau A/S

Nordjyske og Ritzau lancerer journalistrobot

Del

917 lokale fodboldhold i Nordjylland oplever i august at få redaktionel dækning på nordjyskes nærlokale hjemmesider. De 917 fodboldhold har ikke tidligere fået fast dækning, fordi der bliver spillet for mange kampe til, at Nordjyske kunne gøre det til en sund forretning at skrive kampreferater om alle hold. Men det er der nu lavet om på.

Sammen med Ritzaus Bureau har Nordjyske udviklet en sportsrobot, der skriver to kampreferater efter hver eneste kamp. Ét med fokus på det ene hold og ét med fokus på det andet hold. De to nyheder publiceres på hver sin lokale side, så fokus er tilpasset læsernes lokale hold.
 
Nyheden er produceret på baggrund af Ritzaus data, som fyldes ind i en nyhedsskabelon, som Nordjyske og Ritzau har udviklet.
- Lokal sport er vigtig, men det er en umulig opgave at løse med folk til at dække alle holdene. Derfor er vi glade for denne løsning med en journalistisk robot, og spændte på, hvordan læserne tager imod det, siger chefredaktør Lars Jespersen, NORDJYSKE.

På Ritzau er man også spændt på den nye tjeneste.
 - Vi er meget spændte på de reaktioner, vi får fra Nordjyskes læsere. Hvis vi kan lykkes med at forfine indholdet og skabe ultra lokal værdi for mange forskellige læsere, så er vi virkelig begejstrede, siger Ritzaus udviklingsdirektør Kristoffer Gravgaard.
 
Tjenesten er en vigtig etape i Ritzaus fortsatte udvikling af robotjournalistik herhjemme. Ritzau har allerede en robotbaseret nyhedstjeneste på bureauets finanstjeneste kaldet Autoflash. Den kan på millisekunder finde økonomiske nøgletal i regnskaber og sende dem ud til markedet.
 
Målet for Ritzau er at kunne bruge automatisering til at skabe mere relevant indhold til sine kunder i og udenfor mediebranchen. Den nuværende sportsrobot kan hurtigt tilpasses andre kunders behov for sportsdækning. 
 
Næste skridt for Ritzaus Bureau er nu at arbejde med mere lokaltilpasset sport, statistik, finans og vejrdata.
 
Nyhedsbureauer i USA, England, Norge og Sverige udgiver alle robotbaserede nyhedstjenester indenfor områder som sport, finans og statistik. Ritzau har allerede en række automatiske nyhedsudsendelser indenfor blandt andet nyudgivet regional statistik. Men sportsrobotten er første tjeneste med den store ugentlige mængde af udsendelser, hvor kunder for alvor kan opleve en forskel. Ritzau sendte 143 nyheder ud i løbet af de to første døgn, da tjenesten gik i gang i august.
 
Eksempel på den nye tjeneste kan ses hos Nordjyske her
https://lokalavisenfrederikshavn.dk/nyheder/seif-vandt-kamp-ude-over-bangsbo-freja/d2e967aa-887b-43c5-a4c1-b24225056f22 
 
Yderligere kontakt:

Ritzaus udviklingsdirektør Kristoffer Gravgaard 26178088 gra@ritzau.dk

Billeder

Information om Ritzaus Bureau A/S

Ritzaus Bureau A/S
Ritzaus Bureau A/S
Store Kongensgade 14
1264 København K

33 30 00 00http://www.ritzau.com/

Følg pressemeddelelser fra Ritzaus Bureau A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Ritzaus Bureau A/S

Stærkt nyt samarbejde mellem Ritzau og verdens største vækstskaberkonkurrence: EY Entrepreneur Of The Year!22.9.2021 14:47:35 CEST | Pressemeddelelse

EY Entrepreneur Of The Year er verdens største vækstskaberkonkurrence. Konkurrencen har eksisteret i 25 år i Danmark og hylder årligt landets mest vækstskabende virksomheder både nationalt og regionalt. Nu har EY Entrepreneur Of The Year indgået et samarbejde med Ritzau. Internationalt samler EY Entrepreneur Of The Year de bedste vækstvirksomheder fra mere end 60 lande. Nationalt samler EY Entrepreneur Of The Year Danmarks bedste vækstvirksomheder. Formålet er at anerkende vækst, innovation og iværksætterånd i danske virksomheder og kåre Danmarks bedste væksvirksomhed. Direktør for EY Entrepreneur Of The Year, partner, Søren Smedegaard Hvid, siger: ”EY Entrepreneur Of The Year” er Danmarks vigtigste vækstskaberkonkurrence. Når EY har indgået denne aftale med Ritzau, er det med henblik på i endnu stærkere grad at profilere og fremvise de resultater, som Danmarks virksomheder skaber. Vi ser meget frem til samarbejdet.” Ved at indgå samarbejdsaftalen er det Ritzaus håb at styrke de deltag

JP/Politikens Erhvervsmedier overtager Ritzau Finans29.1.2021 12:21:05 CET | Pressemeddelelse

Ritzau Finans bliver nu en del af JP/Politikens Erhvervsmedier, som dermed udvider porteføljen med et nyhedsbureau målrettet investorer, aktiehandlere og andre med en særlig interesse for finansnyheder om børsnoterede danske virksomheder. Den formelle overtagelse sker pr.1. januar 2021 og gennemføres i praksis øjeblikkeligt. Som en del af aftalen overdrages alle medarbejdere i Ritzau Finans med virksomheden, der bliver en selvstændig forretningsenhed i JP/Politikens Erhvervsmedier. ”Ritzau Finans har under Ritzaus Bureaus ejerskab opbygget en helt unik position som leverandør af nyheder om børsnoterede danske selskaber i realtid. Vi glæder os til i samarbejde med virksomhedens stærke ledelse og dygtige medarbejdere at fortsætte den positive udvikling til gavn for kunderne. Som abonnementsbaseret, digitalt nyhedsbureau målrettet erhvervsabonnenter er Ritzau Finans en stærk virksomhed i sin eget ret og desuden et perspektivrigt supplement til vores eksisterende portefølje af B2B-medievir

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum