Det Nordjyske Mediehus

NORDJYSKE Medier øger sin digitale dækning

Del
2013 blev ikke alene et ekspansivt år for NORDJYSKE Medier, men også et resultatmæssigt godt år. NORDJYSKE Medier fik et overskud på 33 millioner kroner før skat, samtidig med at virksomheden foretog flere opkøb af virksomheder med fokus på især digitale forretningsområder.

Resultatet i 2013 er klart bedre end i 2012. Omsætningen er steget knap 44 millioner kroner, bundlinjen er forbedret med 25 millioner kroner, og produktiviteten er øget. Det er sket i et år, hvor NORDJYSKE Medier samtidig har investeret kraftigt i både organisk og akkvisitiv vækst.

"Det er meget tilfredsstillende, at vi er lykkedes med både at effektivisere og skabe vækst i virk-somheden. Omstillingen fra print til digital forløber efter planen, og den digitale medieomsætning udgør nu 25 procent af vores samlede omsætning," siger administrerende direktør og ansvarsha-vende chefredaktør, Per Lyngby.

NORDJYSKE Medier overtog 16. december 2013 Jubii, som er et af Danmarks største digitale me-diehuse. 1. januar 2014 overtog NORDJYSKE Medier JSL Publications, der udgiver en række maga-siner i Danmark og et i Norge, og som nu er i gang med at supplere de trykte magasiner med en digital dimension.

Den digitale medievirksomhed Industry Supply, som blev overtaget i 2012, har i 2013 etableret sig i Norge, så virksomheden nu dækker hele Skandinavien. Flere akkvisitioner er på vej som led i NORDJYSKE Mediers ambitiøse vækstplan for de kommende år.

2013 bød også på overtagelse af Morsø Folkeblad A/S, hvorved NORDJYSKE Medier blev yderligere styrket i Nordjylland. NORDJYSKE Medier er en klar markedsleder i regionen, idet knap 8 ud af 10 nordjyder dagligt bruger et eller flere af virksomhedens medier. Ugentligt er det knap 9 ud af 10 nordjyder, der bruger en eller flere af virksomhedens udgivelser. De omfatter dagbladene NORD-JYSKE Stiftstidende og Morsø Folkeblad, 25 lokale ugeaviser, radioerne ANR og Aura, tv-kanalen 24NORDJYSKE og en række websites, herunder nordjyske.dk.

Med den nuværende portefølje af digitale medieaktiviteter, som også omfatter guloggratis.dk, der ejes ligeværdigt 50/50 med Fynske Medier, er NORDJYSKE Medier A/S placeret på top 10 i Dan-mark over udgivere med web-trafik - målt på både brugere og sidevisninger.

Bestyrelsesformand i NORDJYSKE Medier A/S, Lasse Bolander, glæder sig over resultatudviklingen og sammensætningen af aktiviteter, der følger tre spor: et nordjysk, et dansk og et skandinavisk.

"Vores udgangspunkt og styrke er naturligvis Nordjylland, men vi er bevidste om også at udvikle vores forretning på udvalgte danske, digitale områder, som vi kan gøre brug af i Nordjylland og i visse tilfælde i Skandinavien. Det digitale mediemarked er præget af globale giganter og store na-tionale medievirksomheder, og så er der en række specialiserede online-medier, som vi er en del af, hvilket passer fint til vores virksomhed," siger Lasse Bolander.

NORDJYSKE Medier forventer på baggrund af fortsatte akkvisitioner og vækstplaner en øget om-sætning i 2014 og et resultat på niveau med 2013.

NORDJYSKE Medier indgår i Nordjyske Holding-koncernen, der omsætter for over 1 milliard kroner og beskæftiger 3.275 medarbejdere, heraf 2.230 på deltid. Virksomheden har eksisteret siden 2. januar 1767.

Hoved- og nøgletal

2009

2010

2011

2012

2013

 

Hovedtal t.kr.

Nettoomsætning

759.233

735.834

725.367

686.471

730.142

EBITA

(12.653)

47.889

34.111

14.026

41.689

EBIT - Primær drift

(19.874)

39.742

25.964

5.491

29.816

Resultat før skat

(19.516)

40.404

27.182

8.070

32.924

Årets resultat

(14.976)

29.824

19.939

5.771

20.353

Egenkapital

90.251

120.075

140.014

145.808

166.152

Balancesum

332.940

334.735

339.887

371.456

418.196

Pengestrømme fra driftsaktiviteter

31.649

49.494

56.609

34.736

73.837

Pengestrømme fra investeringer

(22.136)

(11.555)

(18.755)

(39.395)

(66.360)

Forskydning i likvider

(24.660)

26.788

769

3.311

61.959

Nøgletal i %

EBITA - margin

(1,7)

6,5

4,7

2,0

5,7

Egenkapitalforrentning

(15,3)

28,4

15,3

4,0

13,0

Egenkapitalandel

27,1

35,9

41,2

39,3

39,7

Kontakter

For yderligere oplysninger kontakt Per Lyngby, telefon 99 35 35 35

Information om Det Nordjyske Mediehus

Det Nordjyske Mediehus



Følg pressemeddelelser fra Det Nordjyske Mediehus

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Det Nordjyske Mediehus

Det Nordjyske Mediehus A/S skruer op for de kreative ambitioner og tilpasser organisationen1.11.2022 12:05:00 CET | Pressemeddelelse

Det Nordjyske Mediehus har et ønske om at blive en endnu stærkere og mere kreativ samarbejdspartner overfor de nordjyske virksomheder. Det stiller yderligere krav til vores digitale tilbud og vores evne til at kunne rådgive strategisk om budskaber og performance på tværs af såvel nuværende og som kommende platforme. Vi har drevet det grafiske arbejde og erhvervskundesupporten godt gennem en årrække, men med de stigende krav i markedet og den digitale udvikling har det været naturligt at kigge efter en ekstern partner, der kan understøtte os bedst muligt i at indfri vores ambitioner. Det er nu lykkedes. Der er indgået aftale om et strategisk samarbejde med ZUPA ZITE-koncernen, som skal stå for etableringen og den daglige drift af et nyt DNMH Agency. Det nye bureau skal fungere som et stærkt kompetencecenter, der kan tilbyde endnu bedre kundeoplevelser, service og kreative produkter til vores erhvervskunder. ”Vi tror på, at aftalen med ZITE A/S om etableringen af DNMH Agency som et in-ho

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye