Nordjyske ingeniører henter pæne lønstigninger

Der er så stor efterspørgsel på ingeniørernes og naturvidenskabelige kandidaters kompetencer, at det også kan ses på lønudviklingen. I det forgangne år har Ingeniørforeningen, IDA’s privatansatte medlemmer i Nordjylland hentet en gennemsnitlig lønstigning på 3,6 pct. – en smule lavere end landsgennemsnittet på 3,9 pct.

Overalt i landet meldes der på flere områder om mangel på ingeniører og cand.scient.er. Disse flaskehalse kommer også til udtryk i de privatansattes ingeniørers lønudvikling, der på landsplan steg med 3,9 pct. i det seneste år. I Nordjylland hentede ingeniørerne og cand.scient.erne en lønstigning på 3,6 pct. I samme periode har inflationen ligget på 0,5 pct.point, så det betyder en pæn reallønsfremgang. Det viser Ingeniørforeningen, IDAs lønstatistik for 2015.

”Det er gode tider for ingeniører og naturvidenskabelige kandidater. Deres kompetencer er efterspurgt mange steder. Og til trods for at der udklækkes flere nye ingeniører og naturvidenskabelige kandidater år for år, ligger ledigheden på 2,0 pct. Det viser de seneste tal fra Akademikernes A-kasse. Det forhold kaster pæne lønstigninger af sig,” siger Erik Nicolaisen, formand for IDA Nord.

Ingeniørmanglen dokumenteres også af Arbejdsmarkedsbalancen, som Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering står bag. Den viser, at der er mangel på ingeniører i 7 ud af landets 8 beskæftigelsesregioner, og intet tyder på, at efterspørgslen på højtuddannede med teknologiske og naturvidenskabelige kompetencer bliver mættet lige med det samme. En prognose fra den teknologiske alliance, Engineer the Future, viser, at Danmark vil mangle op mod 13.500 ingeniører og naturvidenskabelige kandidater i 2025, hvis ikke udviklingen vendes. Derfor forudser Erik Nicolaisen, at de kommende år også vil byde på pæne lønstigninger.

”Løn handler om udbud og efterspørgsel, og disse flaskehalse på arbejdsmarkedet vil formentlig også påvirke lønudviklingen fremadrettet. Vi er udfordret af, at alt for få unge vælger en teknologisk eller naturvidenskabelig uddannelse, og samtidig formår vi heller ikke at tiltrække og fastholde nok vidensarbejdere udefra,” siger Erik Nicolaisen og peger på, at det er en udfordring for hele samfundet.

”Hvis ikke vi kan imødekomme erhvervslivets efterspørgsel på højtuddannede med teknisk og naturvidenskabelig indsigt, så kan det i sidste ende koste os arbejdspladser og fælles velstand. Vi risikerer, at virksomhederne og væksten må søge derhen, hvor kompetencerne er, hvis vi ikke formår at vende udviklingen,” siger Erik Nicolaisen.

I gennemsnit henter en ingeniør med bopæl i Nordjylland en månedsløn på 49.666 kr. Det er 3.880 kr. mindre end landsgennemsnittet på 53.546 kr. pr. mdr.

Søren Lorentzen, tlf: 51851764

Hvad blev der af investeringer i forskning og uddannelse, Lars Løkke?3.10.2017 13:29pressemeddelelse

Statsministeren sagde i sin åbningstale, at vi skal være klar til at bruge den ny teknologi. ”Robotter kan give bedre velfærd. Digitalisering kan mindske klimaforandringer. Fremtidens job kan blive mere givende og mindre nedslidende,” sagde statsministeren. Men Ingeniørforeningen, IDA, savner, at de fine ord om fremtiden bliver fulgt op af handling. ”Det er positivt, at statsministeren har fokus på fremtiden og er åben overfor ny teknologi, men vi savner i høj grad investeringer i fremtiden. Hvis vi skal være klar til fremtiden, kræver det investeringer i forskning og uddannelse. For robotterne udvikles på baggrund af teknisk forskning – og de der udvikler dem og i vist omfang betjener dem, skal have de rette kompetencer, hvis vi skal kunne følge med. Derfor er de fortsatte besparelser på uddannelse på automatpilot hovedrystende,” siger Thomas Damkjær Petersen, der er formand for Ingeniørforeningen, IDA. Det samme gælder, når vi taler forskning, for IDA er bekymret for, hvad vi skal le