Nordjysk landmandsfamilie får Familielandbrugets initiativpris

I toppen af Vendsyssel i Uggerby ved Hjørring bor Erik og Irene Rasmussen på gården ”Håbet”. De modtager Familie Landbrugets Initiativpris 2020 for deres landmandskab, hvor de inddrager unge mennesker med særlige udfordringer i driften på gården.

Erik Rasmussen har som alle andre landmænd nok at se til med 75 malkekøer i stalden, 130ha jord som skal dyrkes og en del maskinstationsarbejde ved siden af. Alligevel har han sammen med sin kone Irene valgt, at der også skal være tid og plads til at åbne gården op for unge mennesker med særlige behov eller andre udfordringer. De unge mennesker bliver ansat på gården som praktikanter eller medhjælpere, og her oplever de stabilitet, sikkerhed og ikke mindst masser af hjerterum. Det er noget, man ifølge Lone Andersen, formand for Familielandbruget, skal anerkende:

- Det betyder rigtig meget, at de unge kan komme ud og få nogle faste rammer i en hverdag. Det giver dem måske lige præcis et skub fremad i den rigtige retning, og de får selvtillid og tro på sig selv. Det kan jo være meget afgørende for unge mennesker, der ikke ved, hvad de vil, at der er nogen, der har tid og hjerterum til at hjælpe dem godt på vej. Det har Erik og Irene.

Erik og Irene har blik for de unges potentiale, og flere af de unge, som har været i praktik på gården, er selv gået i gang med landbrugsuddannelsen.

Et mindre landbrug med et stort hjerte

Lone Andersen forklarer, at det i dag er mere sjældent, at man møder folk som Erik og Irene, og derfor er hun ekstra glad for, at Familielandbruget i år kan være med til give dem den anerkendelse, de fortjener for deres engagement:
- I dag hvor gårdene bliver meget større og hvor ting skal være rigtig effektive, er der ofte ikke plads til for eksempel unge med forskellige udfordringer. Derfor er jeg glad for, at vi kan være med til give en ekstra erkendelse af, at Erik og Irene har valgt det til som en del af deres måde at drive landbrug på.

”Håbet” er et familielandbrug i sin tydeligste forstand. De unge mennesker, som er kommet pågården igennem tiden, er blevet en del af familien og flere af dem bliver ved med at komme i hjemmet.

Foruden landmand Erik arbejder parrets søn, Andreas, også på gården og selvom Irene har arbejde udenforhjemmet, er hun også aktiv i mange projekter på gården.

- Da vi var besøg, havde Irene lige lavet et gammelt hønsehus om til en gårdbutik, så der er heletiden gang i noget og de tager mange forskellige initiativer – også i lokalområdet”, fortæller Lone Andersen.

Vinderen offentliggøres på Familielandbrugets årsmøde mandag d. 5. oktober. Med prisen følger en præmiepå 10.000 kr. kroner.

Yderligere kontakt via presserådgiver Mille Marie Christensen, 61702047, mail: Mic@lf.dk