Nordjysk danmarksrekord i nye praktikpladser i byggeriet

På bare ét år har de nordjyske virksomheder i bygge- og anlægsbranchen ansat 25 procent flere lærlinge. Det er den højeste stigning i hele Danmark. Og det glæder formanden for Dansk Byggeri Nordjylland, som ikke er i tvivl om, at den gode udvikling forsætter.

De jyske bygge- og anlægsvirksomheder har haft travlt med at skrive jobopslag og holde samtaler det seneste år. Nordjylland er nemlig den region i landet, der har ansat flest nye lærlinge. Det viser de seneste tal fra Undervisningsministeriet.

- Det er et rigtig flot tal, der viser, at der er stor aktivitet i byggeriet netop nu. Samtidig står vi i en situation, hvor vi forventer, at der vil mangle 17.000 uddannede medarbejdere i 2027. Derfor er jeg meget stolt af at være formand i en af de landsdele, hvor virksomhederne tager ansvar og uddanner den næste generation af dygtige håndværkere i stort omfang, siger formand for Dansk Byggeri Nordjylland Henrik Holm.

I juli var 1.080 lærlinge i praktik i de nordjyske bygge- og anlægsvirksomheder, hvilket er seks procent flere end på samme tidspunkt sidste år. Og stigningen ligger pænt over landsgennemsnittet på fire procent flere lærlinge i byggeriet.

Færre i skolepraktik
Samtidig med, at flere lærlinge kommer i praktik, har bygge- og anlægsvirksomhederne sammen med erhvervsskolerne i Region Nordjylland  bragt andelen af lærlinge i skolepraktik ned med ikke mindre end 21 procent på kun ét år.

- Man lærer bedst, når man som lærling får prøvet håndværket af ude i virkeligheden på en virksomhed. Derfor er det meget glædeligt, at flere lærlinge får den mulighed. Og med det tempo, der er i byggeriet lige nu, er jeg sikker på, at vi i fremtiden får flere elever fra praktikcentrene ud i virksomhederne, siger formand for Dansk Byggeri Nordjylland Henrik Holm.

Formand for Dansk Byggeri Nordjylland Henrik Holm, 24 88 71 71, hkh@ncc.dk
Journalistpraktikant Caroline Schrøder, 29 74 94 44, csc@danskbyggeri.dk