Nordiske musikskabere indgår aftale med Facebook

Polaris HUB – en joint venture mellem de nordiske rettighedsorganisationer Koda (DK), TONO (NO) og Teosto (FIN) – har indgået en licensaftale med Facebook. Licensaftalen dækker også det islandske repertoire. Aftalen markerer endnu et vigtigt skridt i arbejdet med at sikre, at nordiske rettighedshavere bliver betalt for brugen af deres musik i den digitale verden.

Musikskabere i Norge, Finland, Danmark og Island vil fremover kunne få betaling, når deres musik bliver brugt på verdens største sociale medie. Det er en realitet, efter Polaris HUB har indgået en licensaftale med Facebook.

Aftalen muliggør, at musik, der er repræsenteret af de fire nordiske rettighedsorganisationer, fremover vil være tilgængeligt for Facebook-brugere i hele det Europæiske territorie på tværs af Facebooks platforme, herunder Instagram, Oculus og Messenger.

Ifølge administrerende direktør i Koda, Gorm Arildsen, er aftalen med Facebook godt nyt for både brugere og skabere af musik:

”Musik spiller en større og større rolle – også i måden vi bruger de sociale medier på. En licensaftale omkring brugen betyder, at brugerne frit kan benytte musikken, samtidig med at rettighedshaverne bliver betalt for den værdi, brugen af deres musik skaber”.

Direktør for Polaris Hub, Åsa Carild, tilføjer:

”Aftalen demonstrerer en vigtig anerkendelse af musikkens betydning på hverdagens sociale medieforbindelser, og vi ser frem til udviklingen af flere musikprodukter på Facebook.”

<b>Joint venture bag Facebook-aftale</b>
Polaris HUB er en joint venture mellem de nordiske rettighedsorganisationer Koda (DK), TONO (NO) og Teosto (FIN). I fremtiden vil Polaris HUB agere på vegne af alle tre organisationer, når der indgås aftaler med internationale digitale musiktjenester.

Det betyder lavere omkostninger og hurtigere udbetaling til rettighedshaverne, samtidig med at musikbrugerne får adgang til det bredeste katalog over sange.