Nordiske kræftforeninger i fælles appel: Stop med at investere i tobak!

Fire nordiske kræftforeninger står nu sammen og opfordrer pensionskasserne til at tage ansvar og stoppe med at investere kundernes penge i tobaksaktier. Tobak slår hvert år seks millioner mennesker ihjel. Industrien krænker internationale menneskerettigheder og specialdesigner sine produkter, så de er så afhængighedsskabende som muligt.

Rygning er den største enkeltårsag til kræft. På verdensplan slår tobak hvert år seks millioner mennesker ihjel, og i Danmark alene dør 13.600 mennesker hvert år af rygning. Alligevel investerer de fleste pensionskasser en del af deres kunders penge i tobak. Den praksis skal stoppes nu. Det mener kræftforeninger fra Danmark, Norge, Finland og Færøerne, der er gået sammen om en fælles appel til pensionskasserne.

- Pensionsselskaberne bør kigge indad og tage moralsk stilling og samfundsansvar. I Norge har det længe været helt almindeligt, at pensionskasser dropper deres økonomiske interesser i tobaksindustrien. Det sendte et klart signal, da Statens Pensionsfond i 2009 solgte sine tobaksaktier. Når Norge kan, så kan vi andre også, siger Leif Vestergaard Pedersen, direktør i Kræftens Bekæmpelse, der er en af initiativtagerne til appellen.

Salget af de norske tobaksaktier skete blandt andet for at leve op til WHO’s internationalt vedtagne tobakskonvention. 179 lande og EU har underskrevet konventionen og dermed forpligtet sig til at indføre en række tiltag, der kan bringe forbruget af tobak ned. Det er på høje tid, at også de øvrige nordiske lande tager ansvar og lever op til både WHO’s tobakskonvention og FN’s verdensmål om at ”sikre sunde liv og trivsel”, mener de fire nordiske kræftforeninger.

- Tobaksindustrien producerer et produkt, som bringer lidelse, sygdom og død i hele verden. Samfundsomkostninger verden over er enorme til øgede sundheds- og behandlingsomkostninger og reduceret produktivitet. Hvis de norske myndigheder ikke havde kvittet tobaksaktierne, havde de ikke fulgt WHO’s tobakskonvention, siger Anne Lise Ryel, generalsekretær i Den Norske Kræftforening.

Tobaksindustrien krænker menneskerettigheder

Alarmklokkerne bør ringe, når Dansk Institut for Menneskerettigheder netop har konkluderet i en ny rapport, at den eneste måde tobaksindustrien kan overholde menneskerettighederne på, er ved helt at stoppe med at producere og markedsføre tobak.

Det er allerede kendt, at tobaksindustrien krænker internationalt vedtagne menneskerettigheder ved blandt andet i vidt omfang at benytte børnearbejde i tobaksplantagerne. Det har Human Rights Watch – der er en global NGO, der arbejder for menneskerettigheder –   gentagne gange dokumenteret.

Børn helt ned til otte år arbejder i plantagerne, og mange får såkaldt ’Green Tobacco Sickness’, der kan give kvalme, svimmelhed, hovedpine, opkastning og vejrtrækningsproblemer, ligesom børnene risikerer at blive nikotinafhængige af at plukke bladene.

I øjeblikket er den offentlige anklagemyndighed i Holland i gang med at vurdere, om der kan rejses tiltale mod de førende tobaksfirmaer for blandt andet bevidst at manipulere med målingerne af de afhængighedsskabende stoffer.

Muligt at undgå tobaksinvesteringer

Pensionsselskaberne har tidligere forsvaret investeringerne med, at tobaksaktier giver stabile afkast, og at det kan det kan være svært at undgå dem, fordi aktier er samlet i puljer.Men sådan er det ikke længere, forklarer kræftforeningerne. I dag findes der værktøjer, så man kan skræddersy investeringspuljerne.

- Hvis man synes, det er i orden at tjene sine penge på tobaksindustrien, som designer cigaretterne, så folk bliver afhængige og med fuldstændig åben pande slår millioner af mennesker ihjel hvert år, er der noget galt. Derudover støtter pensionskasserne med deres kunders penge en industri, som i flere henseender er på kant med menneskerettigheder, siger Leif Vestergaard Pedersen.

-------------------------------------

Flere har droppet tobaksinvesteringer

Flere store danske og udenlandske virksomheder, kommuner, pensions- og forsikringsselskaber er allerede ophørt med at investere i tobaksindustrien.

Det drejer sig blandt andet om LEGO, Københavns Kommune, Odense Kommune, Statens Pensionsfond og Storebrand i Norge, den amerikanske pensionsfond CalPERS, Fonds de Reserve pour Les Retraites i Frankrig, AP4 i Sverige, Irish Sovereign Wealth Fund og senest det globale forsikringsselskab AXA, britiske AVIVA og den hollandske bank ABN AMRO.

WHO’s Tobakskonvention

179 lande og EU har ratificeret WHOs tobakskonvention enstemmigt og uden forbehold. Der er en unik international enighed om at reducere brug af tobak. Tobakskonventionen beskriver en lang række redskaber til at regulere og begrænse tobaksforbruget i landene for eksempel i forhold til regulering af kræftfremkaldende og afhængighedsskabende stoffer, røgfrit miljø og markedsføring.

WHO’s Tobakskonvention

Guidelines for implementation of Article 5.3 of the WHO Framework Convention on Tobacco Control

Rapport fra Dansk Institut for Menneskerettigheder

Dansk Institut for Menneskerettigheder fik i september 2016 til opgave af Philip Morris at gennemføre en menneskerettighedsvurdering af selskabet. Det skete da FNs menneskerettighedsråd har vedtaget nogle principper for erhvervsliv og menneskerettigheder (UNGP), der siger, at alle virksomheder skal undgå at krænke menneskerettighederne og straks rette op på det, hvis der sker overtrædelser.

Konklusionen fra Dansk Institut for Menneskerettigheder kan læses på instituttets hjemmeside. Her er et uddrag:

”Tobacco is deeply harmful to human health, and there can be no doubt that the production and marketing of tobacco is irreconcilable with the human right to health. For the tobacco industry, the UNGPs therefore require the cessation of the production and marketing of tobacco”.

Læs rapporten

Mulig hollandsk retssag mod førende tobaksfirmaer

Den 29. september 2016 blev de fire største tobaksfirmaer i Holland - Philip Morris, British American Tobacco, Japan Tobacco International og Imperial Tobacco - og deres ledelser, anmeldt for drab og forfalskning.

Anklagemyndighederne vurderer for tiden, om der skal rejses tiltale.  Anmeldelsen er bl.a. begrundet med

• At tobak tager livet af mindst halvdelen af rygerne
  • Tobaksindustrien med viden og vilje har gjort cigaretter så vanedannende som muligt gennem brug af hundredvis af tilsætningsstoffer, der hurtigt gør rygerne afhængige
  • Tobaksindustrien manipulerer med målinger af giftstoffer, så de tekniske målinger viser lavere indhold af nikotin, tjære og giftstoffer, end de mængder rygerne får i sig.

Læs om anmeldelsen

Charlotte Taarnhøj Dahlstrøm, presse- og kommunikationsrådgiver, Kræftens Bekæmpelse, tlf. 2678 7838, cta@cancer.dk