Nordiske allergimærker forenes til glæde for forbrugerne

Produkter med omtanke: Fremover kan du pejle efter det samme allergimærke, uanset om du handler i Danmark, Sverige eller Norge. Sammen med de norske og svenske patientforeninger lancerer Astma-Allergi Danmark mærket Asthma Allergy Nordic.

Det skal være nemt og ligetil for forbrugerne at orientere sig om allergivenlige produkter. Derfor har Astma-Allergi Danmark, Astma och Allergi förbundet i Sverige og Norges Astma- og Allergiforbund valgt at lægge de nationale allergimærker sammen og skabe et fælles mærke, der hjælper forbrugere både i Norden og globalt.

Udviklingen af et fælles nordisk mærke giver god mening. Grundlaget for de tre nationale mærker har nemlig siden begyndelsen været ens: At hjælpe allergikere i deres hverdag.

”Alle tre mærkningsordninger har været med til at skabe den trend, vi ser i Norden, om at tænke allergien ind i produktudviklingen og i valg af produkter. Samtidig er der sket en udvikling, hvor forbrugerne rejser mere, og produkter bliver produceret og solgt på tværs af landegrænser. Det er derfor et naturligt næste skridt at forene mærkerne, så det bliver enklere for forbrugerne at træffe bevidste valg, uanset om de befinder sig i Norge, Sverige eller Danmark – eller i resten af verden,” siger Thorkil Kjær, direktør i Astma-Allergi Danmark.

Nyt logo – samme høje standard som altid

Det nye logo, der også visuelt forener de tre tidligere logoer, betyder som altid, at produkterne har været igennem en meget grundig vurderingsproces af eksperter. Det nordiske mærke er baseret på samme mål og værdier som Den Blå Krans, og på de produktområder, hvor forbrugerne er vant til at se Den Blå Krans, vil der ikke være nogen forskel.

Kriterierne for produkter med Den Blå Krans vil dermed ikke forandre sig. Men som noget nyt vil man kunne møde det nordiske mærke på nye produktkategorier, der relaterer sig til indeklima med fokus på sygdommen astma. Med organisationernes samarbejde og deling af viden vil sammenlægningen af mærkerne betyde, at der kommer en større bredde på de produktgrupper, der mærkes og dermed skabe øget tryghed for forbrugerne.

Findes i over 50 lande verden over

Produkter med Den Blå Krans findes allerede i over 50 lande verden over. Og med Asthma Allergy Nordic er målet at skabe øget tryghed for forbrugerne, når de køber produkter udenfor deres hjemlande.

Asthma Allergy Nordic er allerede lanceret på nogle produkter. I en periode vil både Den Blå Krans og det nye logo være på produkterne, men indenfor en årrække vil det nuværende Den Blå Krans sandsynligvis blive faset ud.

Ved at gå sammen sikrer de tre patientforeninger forbrugerne i Norden et solidt pejlemærke, der er helt unikt. Allergimærket har, som de tre nationale mærker, alene forbrugernes sundhed for øje, og er som nonprofitmærke ikke styret af kommercielle interesser.

Fremover behøver forbrugerne derfor kun kigge efter ét mærke, når de står med produkterne i hånden, for at kunne træffe trygge valg.

Læs evt. mere på www.asthmaallergynordic.com

Astma-Allergi Danmark på tlf. 4343 5911
vicedirektør Anne Holm Hansen på tlf. 2082 2576

Astma-Allergi Danmark er en landsdækkende patientforening, som arbejder for, at alle der er berørt af allergi, høfeber, astma og eksem får en bedre hverdag.