Koda

Nordisk undersøgelse: Fremgang i abonnenter overskygges af et markant gratis musikforbrug

Del
Danmark er det nordiske land, som har haft den største fremgang i antallet af musikstreamingabonnenter siden 2018. Størstedelen af det samlede danske digitale musikforbrug opgjort i tid foregår dog på gratis onlinetjenester, hvor betalingen til musikskaberne er markant lavere. Det viser The Polaris Nordic Digital Music Survey 2020

56 procent af danskerne har i dag et betalingsabonnement hos en musikstreamingtjeneste, hvilket er en stigning på 22 procent siden 2018. Det er den største fremgang i perioden blandt de nordiske lande, og det betyder også, at Danmark nu er det land i Norden med flest betalende brugere. Det fremgår af The Polaris Nordic Digital Music Survey 2020, som er udført af YouGov på vegne af Polaris HUB, som er en joint venture mellem de nordiske rettighedsorganisationer Koda (DK), TONO (NO) og Teosto (FIN).

Gratis musikforbrug dominerer
På trods af den store fremgang i antallet af musikstreamingabonnenter, er det stadig 34 procent af danskerne, der udelukkende lytter til musik via en gratis tjeneste. Her er YouTube den klart mest populære tjeneste efterfulgt af Spotify Free. Kigger man på danskernes samlede digitale musikforbrug opgjort i tid, foregår hele 63 procent på gratis tjenester, hvor betalingen til musikskaberne i bedste fald er ti gange lavere.

”Koda og mange andre i musikbranchen har gennem flere år arbejdet hårdt for at flere skal betale for musikstreaming, og derfor er det naturligvis positivt at se disse tal. Og i endnu højere grad, fordi den største fremgang ses hos de unge under 17 år, som er fremtidens musikbrugere. Ser vi omvendt på, hvor meget de gratis tjenester optager af det samlede musikforbrug, kaster det dog en lidt kedelig skygge over en ellers glædelig nyhed. Vores medlemmer tjener langt mindre på de gratis reklamefinansierede tjenester, og samtidig fortæller det os, at så længe gratis alternativer med adgang til alverdens musik eksisterer, kommer vi formentligt aldrig ud af den uheldige fastfrysning af abonnementspriserne, som har været tilfældet det seneste årti,” udtaler Kaare Struve, mediedirektør i Koda.

Konsekvenserne af gratis musikstreaming
Konsekvenserne ved den måde som forretningsmodellen for musikstreaming er skruet sammen på ses tydeligt, når man sammenligner med markedet for tv -og videostreaming. Et marked, hvor forretningsmodellen på mange områder minder om musikstreaming, men med den afgørende forskel, at her kan man ikke tilgå noget premium-indhold gratis.

Derfor er antallet af betalende brugere også markant højere. Hele 70 procent af danskerne betaler således for mindst en tv- eller videostreamingtjeneste, og mere en halvdelen af dem har to eller flere abonnementer.

”Markedspenetrationen på videostreamingmarkedet viser os, hvad musikbranchen går glip af økonomisk. Musikbranchen bør på den baggrund stille sig selv det spørgsmål, om vi kan blive med at acceptere det store gratisudbud og den nuværende årelange fastfrysning af priserne? For Koda er det i hvert fald grobund for en stigende bekymring, og i endnu højere grad med den verserende corona-krise in mente. Krisen understreger, at musikskaberne er dybt afhængige af et sundt musikstreamingmarked,” udtaler Kaare Struve.

Se mange flere tal og tendenser fra Danmark og hele Norden i den fulde rapport


Nøgletal

  • 56 procent af danskerne betaler for et musikstreamingabonnement.
    (2018: 45 procent)
  • 34 procent af danskerne lytter udelukkende til musik via en gratis tjeneste.
    (2018: 40 procent)
  • 72 procent af de 12-17 årige betaler for et musikstreamingabonnement.
    (2018: 50 procent)
  • 63 procent af danskernes samlede digitale musikforbrug opgjort i tid foregår på gratis tjenester
  • 69 procent af danskerne har brugt YouTube til at lytte til musik gratis.
    (2018: 66 procent)
  • 42 procent af de danske Spotify-brugere har brugt deres gratis- eller prøveversion.
  • 2,8 timer bruger danskerne i gennemsnit på at streame musik dagligt.
  • 70 procent af danskerne betaler for et tv/filmstreamingabonnement.
    (2018: 61 procent)
  • 41 procent af danskerne har mindst to tv/filmstreamingabonnementer.
  • Netflix er den største tv/filmstreamingtjeneste i Danmark (49 procent) efterfulgt af TV 2 Play (28 procent) og Viaplay (27 procent).

Kontakter

Billeder

Vedhæftede filer

Information om Koda

Koda
Lautrupsgade 9
2100 København Ø

+4533306300http://www.koda.dk

Om undersøgelsen
Polaris Digital Music Survey er blevet foretaget af YouGov på vegne Polaris HUB, som er en joint venture mellem de nordiske rettighedsorganisationer Koda (DK), TONO (NO) og Teosto (FIN). Polaris HUB forhandler og indgår alle aftaler om brug af musik på de digitale musiktjenester på vegne af de tre selskaber.

Læs mere om Polaris HUB

Følg pressemeddelelser fra Koda

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Koda

29 organisationer i fælles opråb til kulturministeren: der er akut behov for politisk handling på AI-området22.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

En bred alliance af 29 danske rettighedsorganisationer opfordrer regeringen til at tage initiativ til klare rammer og regler for AI. I et fælles brev til kulturministeren advarer organisationerne mod, at ureguleret brug af menneskeskabt indhold inden for AI presser både ophavsret og grundlaget for dansk og europæisk kulturproduktion. Kodas juridiske og politiske direktør Nicky Trebbien kalder situationen alvorlig og understreger behovet for øjeblikkelig politisk handling for at sikre, at kunstnernes rettigheder respekteres i AI-æraen.

New report: Gen AI could cost Danish music industry €921 million by 2030 - unless political action is taken17.9.2025 06:01:00 CEST | Pressemeddelelse

The consequences of the rapid development of artificial intelligence for the Danish music industry have now been mapped in a new report. Emerging AI services capable of generating complete music tracks from simple prompts are poised to consume large portions of the economy that currently sustains professional musicians. If the current trajectory continues, Danish music faces a historic revenue loss of 28 percent by 2030 - amounting to a total loss of approximately €921 million in the years leading up to 2030. Koda and IFPI Denmark are each calling for political action to ensure a strong and sustainable music ecosystem in Denmark.

Ny rapport: Kunstig intelligens vil koste dansk musik 6,9 milliarder frem mod 2030 – hvis ikke der kommer politisk handling17.9.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Konsekvenserne for den danske musikbranche ved den hastige udvikling inden for kunstig intelligens er nu blevet kortlagt i en ny rapport. Nye AI-tjenester, der kan generere fulde musiknumre ud fra simple prompts, vil på få år spise store dele af den økonomi, som gør det muligt at leve af at lave musik. Hvis den nuværende udvikling fortsætter, står dansk musik til et historisk omsætningstab på 28 procent i 2030. I årene frem til 2030 betyder det et samlet tab på ca. 6,9 milliarder kroner. Koda og IFPI opfordrer hver især til politisk handling, hvis vi fortsat skal have et stærkt og bæredygtigt musikliv i Danmark.

Europæiske kunstnerorganisationer i fælles opråb: ”Nyt AI-kodeks underminerer ophavsretten.” Koda opfordrer den danske regering til at gå ind i sagen.31.7.2025 14:32:38 CEST | Pressemeddelelse

»En spildt chance.« Sådan indleder 40 europæiske rettighedsorganisationer for kunstnere og kreative erhverv i hele Europa en fælleserklæring, hvori de retter en skarp kritik mod EU-Kommissionens nyligt offentliggjorte AI-pakke, der kommer som et led i implementeringen af AI Act. I fælleserklæringen advarer organisationerne EU om, at man risikerer at underminere grundlæggende retsprincipper.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye