Nordisk undersøgelse: Fremgang i abonnenter overskygges af et markant gratis musikforbrug
56 procent af danskerne har i dag et betalingsabonnement hos en musikstreamingtjeneste, hvilket er en stigning på 22 procent siden 2018. Det er den største fremgang i perioden blandt de nordiske lande, og det betyder også, at Danmark nu er det land i Norden med flest betalende brugere. Det fremgår af The Polaris Nordic Digital Music Survey 2020, som er udført af YouGov på vegne af Polaris HUB, som er en joint venture mellem de nordiske rettighedsorganisationer Koda (DK), TONO (NO) og Teosto (FIN).
Gratis musikforbrug dominerer
På trods af den store fremgang i antallet af musikstreamingabonnenter, er det stadig 34 procent af danskerne, der udelukkende lytter til musik via en gratis tjeneste. Her er YouTube den klart mest populære tjeneste efterfulgt af Spotify Free. Kigger man på danskernes samlede digitale musikforbrug opgjort i tid, foregår hele 63 procent på gratis tjenester, hvor betalingen til musikskaberne i bedste fald er ti gange lavere.
”Koda og mange andre i musikbranchen har gennem flere år arbejdet hårdt for at flere skal betale for musikstreaming, og derfor er det naturligvis positivt at se disse tal. Og i endnu højere grad, fordi den største fremgang ses hos de unge under 17 år, som er fremtidens musikbrugere. Ser vi omvendt på, hvor meget de gratis tjenester optager af det samlede musikforbrug, kaster det dog en lidt kedelig skygge over en ellers glædelig nyhed. Vores medlemmer tjener langt mindre på de gratis reklamefinansierede tjenester, og samtidig fortæller det os, at så længe gratis alternativer med adgang til alverdens musik eksisterer, kommer vi formentligt aldrig ud af den uheldige fastfrysning af abonnementspriserne, som har været tilfældet det seneste årti,” udtaler Kaare Struve, mediedirektør i Koda.
Konsekvenserne af gratis musikstreaming
Konsekvenserne ved den måde som forretningsmodellen for musikstreaming er skruet sammen på ses tydeligt, når man sammenligner med markedet for tv -og videostreaming. Et marked, hvor forretningsmodellen på mange områder minder om musikstreaming, men med den afgørende forskel, at her kan man ikke tilgå noget premium-indhold gratis.
Derfor er antallet af betalende brugere også markant højere. Hele 70 procent af danskerne betaler således for mindst en tv- eller videostreamingtjeneste, og mere en halvdelen af dem har to eller flere abonnementer.
”Markedspenetrationen på videostreamingmarkedet viser os, hvad musikbranchen går glip af økonomisk. Musikbranchen bør på den baggrund stille sig selv det spørgsmål, om vi kan blive med at acceptere det store gratisudbud og den nuværende årelange fastfrysning af priserne? For Koda er det i hvert fald grobund for en stigende bekymring, og i endnu højere grad med den verserende corona-krise in mente. Krisen understreger, at musikskaberne er dybt afhængige af et sundt musikstreamingmarked,” udtaler Kaare Struve.
Se mange flere tal og tendenser fra Danmark og hele Norden i den fulde rapport
Nøgletal
- 56 procent af danskerne betaler for et musikstreamingabonnement.
(2018: 45 procent) - 34 procent af danskerne lytter udelukkende til musik via en gratis tjeneste.
(2018: 40 procent) - 72 procent af de 12-17 årige betaler for et musikstreamingabonnement.
(2018: 50 procent) - 63 procent af danskernes samlede digitale musikforbrug opgjort i tid foregår på gratis tjenester
- 69 procent af danskerne har brugt YouTube til at lytte til musik gratis.
(2018: 66 procent) - 42 procent af de danske Spotify-brugere har brugt deres gratis- eller prøveversion.
- 2,8 timer bruger danskerne i gennemsnit på at streame musik dagligt.
- 70 procent af danskerne betaler for et tv/filmstreamingabonnement.
(2018: 61 procent) - 41 procent af danskerne har mindst to tv/filmstreamingabonnementer.
- Netflix er den største tv/filmstreamingtjeneste i Danmark (49 procent) efterfulgt af TV 2 Play (28 procent) og Viaplay (27 procent).
Kontakter
Mads ScheuerPresseansvarlig
Tlf:31 22 48 06msc@koda.dkEva HeinKommunikationsdirektør
Tlf:61 89 32 33eh@koda.dkBilleder
Vedhæftede filer
Information om Koda
Om undersøgelsen
Polaris Digital Music Survey er blevet foretaget af YouGov på vegne Polaris HUB, som er en joint venture mellem de nordiske rettighedsorganisationer Koda (DK), TONO (NO) og Teosto (FIN). Polaris HUB forhandler og indgår alle aftaler om brug af musik på de digitale musiktjenester på vegne af de tre selskaber.
Følg pressemeddelelser fra Koda
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Koda
Flere nye aftaler med til at sikre Koda en omsætning på 1,2 milliard9.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
De fleste af Kodas indtægtsområder oplevede fremgang i 2023, men det var i høj grad nye aftaler på onlineområdet samt en fortsat vækst på koncert- og udlandsområdet, som sikrede en stigning i indtægterne for komponister, sangskrivere og musikforlag. Det er et tilfredsstillende og flot resultat, som ovenikøbet sker i en tid, hvor mange udfordringer truer markedet, lyder det fra Kodas direktør.
De mest indtjenende musiknumre: Tobias Rahim var flyvende8.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Tobias Rahim var flyvende i 2023 med hele fire sange på Koda Hitlisten, som består af top-10 over de mest indtjenende musiknumre fra året, der gik. Tobias Rahim indtager både førstepladsen med sangen ’Flyvende Faduma’ og andenpladsen med ’Stor Mand’, som han har skabt i samarbejde med blandt andre Andreas Odbjerg.
Ny rapport afdækker mangfoldigheden blandt sangskrivere og komponister13.3.2024 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
For første gang kaster en mangfoldighedsrapport lys over demografien for danske sangskrivere og komponister. Særligt deres høje uddannelsesniveau overrasker.
Koda ansætter interim politisk direktør22.2.2024 10:58:07 CET | Pressemeddelelse
Anna Porse Nielsen starter i Koda som interim politisk direktør. Hun kommer med stor viden og erfaring fra de indholdsproducerende brancher og kulturområdet. Hendes opgave bliver at varetage Kodas politiske arbejde, bidrage til den strategiske udvikling og være med til at afklare, hvordan det politiske og kommunikationsmæssige arbejde skal organiseres i Koda i fremtiden.
Koda siger nej til AI-brug uden tilladelse1.11.2023 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Musikskabernes indhold må ikke indgå i udviklingen af kunstig intelligens (AI) uden tilladelse og betaling. Derfor tager Koda et forbehold mod, at ChatGPT og andre AI-tjenester må indsamle musik og tekst skabt af Kodas medlemmer til at træne kunstig intelligens.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum