Nordisk undersøgelse: Fremgang i abonnenter overskygges af et markant gratis musikforbrug

56 procent af danskerne har i dag et betalingsabonnement hos en musikstreamingtjeneste, hvilket er en stigning på 22 procent siden 2018. Det er den største fremgang i perioden blandt de nordiske lande, og det betyder også, at Danmark nu er det land i Norden med flest betalende brugere. Det fremgår af The Polaris Nordic Digital Music Survey 2020, som er udført af YouGov på vegne af Polaris HUB, som er en joint venture mellem de nordiske rettighedsorganisationer Koda (DK), TONO (NO) og Teosto (FIN).
Gratis musikforbrug dominerer
På trods af den store fremgang i antallet af musikstreamingabonnenter, er det stadig 34 procent af danskerne, der udelukkende lytter til musik via en gratis tjeneste. Her er YouTube den klart mest populære tjeneste efterfulgt af Spotify Free. Kigger man på danskernes samlede digitale musikforbrug opgjort i tid, foregår hele 63 procent på gratis tjenester, hvor betalingen til musikskaberne i bedste fald er ti gange lavere.
”Koda og mange andre i musikbranchen har gennem flere år arbejdet hårdt for at flere skal betale for musikstreaming, og derfor er det naturligvis positivt at se disse tal. Og i endnu højere grad, fordi den største fremgang ses hos de unge under 17 år, som er fremtidens musikbrugere. Ser vi omvendt på, hvor meget de gratis tjenester optager af det samlede musikforbrug, kaster det dog en lidt kedelig skygge over en ellers glædelig nyhed. Vores medlemmer tjener langt mindre på de gratis reklamefinansierede tjenester, og samtidig fortæller det os, at så længe gratis alternativer med adgang til alverdens musik eksisterer, kommer vi formentligt aldrig ud af den uheldige fastfrysning af abonnementspriserne, som har været tilfældet det seneste årti,” udtaler Kaare Struve, mediedirektør i Koda.
Konsekvenserne af gratis musikstreaming
Konsekvenserne ved den måde som forretningsmodellen for musikstreaming er skruet sammen på ses tydeligt, når man sammenligner med markedet for tv -og videostreaming. Et marked, hvor forretningsmodellen på mange områder minder om musikstreaming, men med den afgørende forskel, at her kan man ikke tilgå noget premium-indhold gratis.
Derfor er antallet af betalende brugere også markant højere. Hele 70 procent af danskerne betaler således for mindst en tv- eller videostreamingtjeneste, og mere en halvdelen af dem har to eller flere abonnementer.
”Markedspenetrationen på videostreamingmarkedet viser os, hvad musikbranchen går glip af økonomisk. Musikbranchen bør på den baggrund stille sig selv det spørgsmål, om vi kan blive med at acceptere det store gratisudbud og den nuværende årelange fastfrysning af priserne? For Koda er det i hvert fald grobund for en stigende bekymring, og i endnu højere grad med den verserende corona-krise in mente. Krisen understreger, at musikskaberne er dybt afhængige af et sundt musikstreamingmarked,” udtaler Kaare Struve.
Se mange flere tal og tendenser fra Danmark og hele Norden i den fulde rapport
Nøgletal
- 56 procent af danskerne betaler for et musikstreamingabonnement.
(2018: 45 procent) - 34 procent af danskerne lytter udelukkende til musik via en gratis tjeneste.
(2018: 40 procent) - 72 procent af de 12-17 årige betaler for et musikstreamingabonnement.
(2018: 50 procent) - 63 procent af danskernes samlede digitale musikforbrug opgjort i tid foregår på gratis tjenester
- 69 procent af danskerne har brugt YouTube til at lytte til musik gratis.
(2018: 66 procent) - 42 procent af de danske Spotify-brugere har brugt deres gratis- eller prøveversion.
- 2,8 timer bruger danskerne i gennemsnit på at streame musik dagligt.
- 70 procent af danskerne betaler for et tv/filmstreamingabonnement.
(2018: 61 procent) - 41 procent af danskerne har mindst to tv/filmstreamingabonnementer.
- Netflix er den største tv/filmstreamingtjeneste i Danmark (49 procent) efterfulgt af TV 2 Play (28 procent) og Viaplay (27 procent).
Kontakter
Mads ScheuerPresseansvarlig
Tlf:31 22 48 06msc@koda.dkEva HeinKommunikationsdirektør
Tlf:61 89 32 33eh@koda.dkBilleder
Vedhæftede filer
Information om Koda
Om undersøgelsen
Polaris Digital Music Survey er blevet foretaget af YouGov på vegne Polaris HUB, som er en joint venture mellem de nordiske rettighedsorganisationer Koda (DK), TONO (NO) og Teosto (FIN). Polaris HUB forhandler og indgår alle aftaler om brug af musik på de digitale musiktjenester på vegne af de tre selskaber.
Følg pressemeddelelser fra Koda
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Koda
Ny kønsstatistik fra Koda: Små tegn på en bedre balance i dansk musik18.12.2025 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Kun 11 procent af de penge, Koda udbetaler, havner hos de kvindelige musikskabere. En stigning i både medlemstal og udbetalinger til nye kvindelige medlemmer skaber dog håb om en mere lige kønsbalance i fremtiden. Kodas forperson, Loui Törnqvist, kalder årets kønsstatistik et lille skridt i den rigtige retning og understreger, at arbejdet for en mere lige kønsbalance skal intensiveres.
Bred alliance vil rette op på skæv lovgivning og sikre lige adgang til barsel9.12.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Skæv lovgivning efterlader en stor del af Danmarks arbejdsstyrke uden ret til barselsdagspenge. Den skæve lovgivning rammer op mod otte procent af den samlede danske arbejdsstyrke, svarende til cirka 250.000 danskere. Nu vil 21 organisationer på tværs af kulturlivet sikre lige adgang til barsel for alle og kommer med fire konkrete forslag til forbedringer. Birgitte Hjort Sørensen, bestyrelsesmedlem i Dansk Skuespillerforbund, kalder den nuværende lovgivning for urimelig forskelsbehandling og kræver politisk handling.
Første gang i Europa: OpenAI dømt for misbrug af musik – Koda kalder dommen historisk11.11.2025 12:52:01 CET | Pressemeddelelse
Retten i München har som den første domstol i Europa dømt en AI-tjeneste for krænkelse af ophavsretten ved at misbruge rettighedsbeskyttede sangtekster. Koda kalder dommen historisk og et vigtigt skridt mod, at AI kan udvikle sig i en bedre retning, hvor man som musikskaber modtager en retfærdig betaling, når ens musik bliver brugt.
Danish CMO Koda sues AI music company Suno for stealing members’ repertoire - calls for global standards of consent, transparency and remuneration4.11.2025 07:01:00 CET | Pressemeddelelse
Landmark lawsuit filed on behalf of all Koda members; evidence indicates Suno trained on copyrighted works - including music by popular artists Aqua, MØ and Christopher - without permission, transparency or payment. Koda welcomes AI when developed responsibly and urges the industry to rally behind a new standard
Koda sagsøger den amerikanske tech-virksomhed Suno for at stjæle danske kunstneres musik4.11.2025 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Den danske rettighedsorganisation Koda sagsøger den store, amerikanske AI-musiktjeneste Suno for at have stjålet danske kunstneres musik. Det gælder blandt andet ”Barbie Girl” af Aqua, ”A Beautiful Life” af Christopher, ”Final Song” af Mø, ”Sleeping My Day Away” af D-A-D, ”Move Your Feet” af Junior Senior og ”Sunshine Reggae” af Laid Back. I alle tilfældene har Koda konkrete beviser for, at det enkelte værks ophavsret er blevet krænket. Det er første gang, at en dansk rettighedsorganisation lægger sag an mod en AI-tjeneste.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum
