Nordic Harvest og Salling Group lancerer vertikale salater og krydderurter i føtex og Bilka over hele Danmark

Nu kan du købe bæredygtige, vertikalt dyrkede salater og friske krydderurter i føtex og Bilka landet over. Danske Nordic Harvest har indgået et strategisk samarbejde med Salling Group, der bliver en af verdens største aftagere af de banebrydende, vertikale afgrøder. Produkterne lanceres alle landets føtex’ og Bilka’er i dag.

Bilka i dag sætter salater og friske krydderurter på hylderne i samtlige butikker. Danske Nordic Harvest har arbejdet på højtryk for at få en af verdens største vertikale farme med den banebrydende teknologi produktionsklar til danske forbrugere, og nu lander produkterne for første gang på de danske hylder:

– Produkterne fra Nordic Harvest er unikke i smag og kvalitet. De er fremstillet uden brug af sprøjtegifte, med et ca. 250 gange mindre vandforbrug og gennem en helt optimal arealudnyttelse. Vi har i flere år troet på Nordic Harvests innovative produkter og glæder os over, at det nu er blevet til virkelighed, siger Stephan Bruhn, der er kategoridirektør i Salling Group, og fortsætter:

– Vi ved, at forbrugerne er interesseret i den grønne omstilling, fødevaresikkerhed og varer uden kemi, og vi er overbeviste om, at bæredygtige produkter i denne form bliver et hit. Derfor går vi også stort ud og lancerer i samtlige føtex’ og Bilka’er til en start.

Med aftalen kommer Nordic Harvest til at levere næsten tre tons salater og krydderurter om ugen til Salling Group. Det er samtidig planen, at der løbende skal prøves nye produkter af i Salling Groups kæder.

På Nordic Harvests vertikale farm i Taastrup sker dyrkning af afgrøderne i etager, hvilket udnytter plads og sikrer en minimalt vandforbrug, der er ca. 250 gange mindre end ved normal grøntsagsproduktion. På 14 etager dyrkes salaten og krydderurterne i vand i et lukket og kontrolleret miljø, der giver planterne de optimale betingelser vækst, smag og næringsindhold. Og her er der slet ikke brug for nogen former for sprøjtemidler.

Fra høst og til, at de ligger i pakken på køl, går der cirka 10 minutter. Fra frø til supermarked har de aldrig været i kontakt med jord, menneskehænder, bakterier, svampesporer eller skadedyr. Og de behøver derfor ikke blive skyllet, hverken når de pakkes, eller inden de skal bruges hjemme ved spisebordet. Der er altså ingenting undervejs, som nedbryder planten, og derfor har produkterne en imponerende holdbarhed, der minimerer madspild.

– Vi kunne ikke have fundet en bedre lanceringspartner end Salling Group. Vores fælles værdier omkring bæredygtig produktion og deres dygtige sans for smag og kvalitet har gjort, at vi har fra vores spæde start haft en fantastisk dialog og et godt samarbejde. Jeg glæder mig utroligt meget til at se, hvordan de danske forbrugere tager imod vores produkter, siger Anders Riemann, CEO i Nordic Harvest.

Priserne på Nordic Harvest produkterne kommer til at ligge på samme niveau som tilsvarende økologiske varer. Det betyder, at for eksempel 15g frisk afskåret basilikum og 75g klar-til-brug-baby-salat vil koste 20 kr. i føtex og Bilka.

Alle produkterne fra Nordic Harvest leveres afskårne og i bokse, der ikke maser bladene og som samtidig let kan lukkes igen, hvis man ikke bruger det hele på en gang. Emballagen er lavet af 100 procent genanvendelig genbrugsplast.

- - - - - - - - -

Faktaboks: Vertical Farming

Vertical Farming – Nordic Harvests dyrkningsmetode - fungerer ved, at planterne vokser indendørs i vand i stedet for jord. Fordelen er, at man ned til mindste detalje kan kontrollere næringsstoffer, fotosyntese, temperatur, luftfugtighed, luftcirkulation med videre. Disse dyrkningsforhold giver en række fordele som:

• Ingen brug af pesticider, herbicider, fungicider, kemikalier eller lignende
• Ingen udsivning af kvælstof og nitrat
• Højkvalitetsfødevarer med exceptionel smag, som produceres lokalt året rundt
• Produktionen er ikke afhængig af vind og vejr
• Reduktion af vandforbrug med 90-95% i forhold til agerjord
• Reduktion af gødningsforbrug med 60-65% i forhold til agerjord
• Reduktion i forurenende transport af fødevarer fra udlandet
• Ingen spildevand
• Bedre arealudnyttelse, da der produceres i etager
• Højere fødevaresikkerhed uden behov for at vaske afgrøderne før konsum
• Længere holdbarhed og dermed mindre madspild hos forbrugeren og supermarkederne

Faktaboks: Om Nordic Harvest

Nordic Harvest er en bæredygtig fødevareproducent. Virksomheden benytter vertikal farming teknologi som optimeres til størst muligt udbytte på mindst muligt plads med så lidt miljøpåvirkning som muligt. Nordic Harvest leverer lokalt producerede produkter, der har mere smag og bedre holdbarhed end traditionelt dyrkede. Og der bruges aldrig gensplejsning, sprøjtemidler eller andre giftige kemikalier i produktionen. Se mere på nordicharvest.com

Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling stormagasiner og BR arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Knap 60.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 10 millioner kunder.

Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 1,9 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.

Nyt samarbejde skal forebygge stroke i danskernes hverdag28.2.2024 08:20:00 CET | Pressemeddelelse

Alt for mange danskere rammes hvert år af stroke, og derfor vil Hjernesagen sammen med Salling Group og Salling Fondene over de kommende år bringe hjernesundhed og forebyggelse af stroke længst muligt ud til danskerne. Det sker ved at tilbyde nem og gratis blodtryksmåling i butikker landet over som del af et nyt, flerårigt strategisk samarbejde med ambition om at løfte danskernes generelle sundhedsniveau.