Nordic Bioplastic Conference samler nyeste fremskridt inden for biobaseret og bionedbrydelig plast

Den 26. april inviterer Plastindustrien til Nordic Bioplastic Conference 2022 i København. Bliv opdateret på de nyeste indsigter og erfaringer inden for biobaseret og bionedbrydelig plast på konferencen, hvor bl.a. miljøminister Lea Wermelin (S) giver oplæg.
Miljøminister Lea Wermelin (S) giver oplæg på Nordic Bioplastic Conference 2022. Foto: Miljøministeriet

Bioplast, herunder biobaserede plastmaterialer og bionedbrydelige plastmaterialer, er del af løsningen på den grønne omstilling i plastbranchen.

For tiden kan det være sin sag vælge rigtigt og vide, hvornår noget reelt er grønt og bæredygtigt, og hvornår der er tale om markedsføring.

Der er ingen tvivl om, at forbrugere efterspørger grønne løsninger. På denne konference får deltagere bedre forudsætninger for at navigere i den grønne bioplast-jungle.

Rasmus Grusgaard, innovationskonsulent i Plastindustrien og tovholder for konferencen, fortæller:

Biobaserede og bionedbrydelige plasttyper er en væsentlig del af fremtidens plastindustri. Derfor har vi på konferencen samlet den nyeste viden om udfordringerne og mulighederne ved de forskellige materialer. Samtidig har vi fokus på at vise nogle af industriens materialenyheder, der kommer til at præge udviklingen i de kommende år.

Konferencen afholdes i samarbejde med IDA Polymer, Teknologisk Institut og Nordisk Bioplastförening.

Hele vejen rundt om ”bioplastic”

Arrangementet byder på både nationale og internationale talere – fra råvareleverandører, plastproducenter, myndigheder og organisationer.

På programmet er også et indlæg fra miljøminister Lea Wermelin (S), som vil gøre os klogere på regeringens politiske visioner for biobaseret og bionedbrydelig plast som et led i den cirkulære økonomi.

I overskrifter kan deltagere forvente af få svar på spørgsmålene:

1. Hvad sker der på råvaremarkedet for biobaseret plast, og hvilke nye bioplasttyper introduceres?
  2. Hvordan skal du forholde dig til bionedbrydelighed? Hvor giver det mening, og hvor er det no-go?
  3. Bioplast i den plast, du kender: Hvordan er massebalance-princippet en måde at lave de velkendte plasttyper med fornybar råvare?
  4. Hvad sker der politisk omkring plast og bioplast i Sverige og Danmark?

I pauserne er der mini-messe for bioplast råvarer i lobbyområdet uden for konferencesalen.

Udvalgte programpunkter

• Bioplastics market data update 2022 – 2026 – Hasso Von Pogrell, European Bioplastics
  • BioSinn – Products for which biodegradation makes sense – Michael Carus, Nova Institute
  • Certified compostable packaging enables a circular economy - Afsaneh Nabifar, BASF
  • Bioplastic opportunities within the food industry – Ellna Hallgård, Orkla
  • A review of JRC’s report: “LCA of alternative feedstocks for plastics production” – Erwin Vink, Natureworks
  • Sweden’s way towards sustainable plastic use – Åsa Stenamark, Naturvårdsverket

Arrangementet afholdes på engelsk. Alle interesserede er velkomne.

Læs det fulde program og tilmeld dig her.

Download
Nordic Bioplastic Conference 2022 afholdes 26. april i Industriens Hus, København.
Download
Innovationskonsulent i Plastindustrien Rasmus Grusgaard er tovholder på konferencen.
Download

Plastindustrien vil sikre danske plastvirksomheder optimale rammer for succes ved at klæde dem på til fremtiden, hvor den grønne omstilling er forudsætningen for, at vi passer bedre på vores ressourcer og skaber nye attraktive arbejdspladser. Vores branche tæller over 26.000 jobs, hvilket gør os til en af industriens største underbrancher.