Nordfyn er igen fynsk mester i erhvervsvenlighed

I Dansk Industris årlige, landsdækkende undersøgelse Lokal Erhvervsvenlighed fastholder Nordfyns Kommune i år positionen som fynsk mester. Ovenikøbet er kommunen også dansk mester i information og dialog med virksomhederne. I det hele taget opnår Nordfyns Kommune imponerende placeringer i rigtigt mange af kategorierne i årets undersøgelse – herunder en ”sølvmedalje” for den kommunale sagsbehandling.

- Nordfyns Kommune gør det igen i år fantastisk. Det er dejligt at se en fynsk kommune på en 8. plads på landsplan. Især når den fine placering er baseret på så vigtige parametre som kommunikation og dialog med virksomhederne, solid og effektiv sagsbehandling og på brugen af private leverandører, siger formanden for DI Fyn, adm. direktør Poul Strandmark, Bluepack A/S.

Nordfyn opnår også en flot 9. plads i brugen af private leverandører og har forbedret sig i kategorien ”Arbejdskraft”, hvor virksomhederne har kvitteret for jobcentrets samarbejde med virksomhederne.

- Det er vigtigt, at kommunerne konstant arbejder på at sikre virksomhederne de bedst mulige rammevilkår. Ellers vil der mangle indtægter til at finansiere ordentlige veje, skoler, plejehjem og velfærdssamfundet i det hele taget. Derfor er der rigtigt mange områder hos den fynske mester, som bør inspirere de andre fynske kommuner, siger Poul Strandmark.

I 6 ud af 10 kategorier er Nordfyns Kommune i den bedste femtedel. Den laveste placering er på ”Infrastruktur”, hvor kommunen stadigvæk er i den bedste halvdel på landsplan.

Når man kigger på alle fynske kommuner under ét, holder de status quo i bedømmelsen af erhvervsvenlighed i år sammenlignet med sidste år. Og status quo er en middel placering i forhold til landstallene. Virksomhedernes overordnede tilfredshed på Fyn er ligeledes på samme niveau som tilfredsheden på landsplan.

FAKTA OM LOKAL ERHVERVSVENLIGHED 2022
• DI’s undersøgelse, Lokal Erhvervsvenlighed 2022, er Danmarks største undersøgelse af kommunernes erhvervsvenlighed. Det er 13. år i træk DI laver en undersøgelse af den lokale erhvervsvenlighed.
• 7.915 virksomheder inden for DI’s brancher, blandt andet fremstilling, byggeri, transport, fødevarer, engroshandel, rådgivning og service, har svaret på undersøgelsen.
• Undersøgelsen er sammensat af to typer af indikatorer: Et spørgeskema til virksomheder og statistik. Typerne af indikatorer vægter 50/50 i kategorierne.
• Resultaterne er opdelt i ti kategorier, der belyser forskellige centrale områder i de lokale erhvervsvilkår. Dette gør det muligt at se, hvordan kommunerne klarer sig på forskellige områder og ikke kun samlet set.
• 93 ud af landets 98 kommuner er inkluderet i undersøgelsen. De fem mindre kommuner Samsø, Langeland, Ærø, Læsø og Fanø deltager ikke, da det ikke er muligt at indhente et tilstrækkeligt antal svar i disse kommuner.

Yderligere oplysninger fås hos chefkonsulent i DI Fyn, Steen Høygaard, tlf. 2566 6309, e-mail sth@di.dk, eller presserådgiver Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk