NordForsk-program uddeler 124 millioner til tværvidenskabelig forskning

NordForsk har uddelt 12 bevillinger til en samlet værdi af knap 124 millioner kroner til tværvidenskabelige nordiske forskningsprojekter.
Floden forgrener sig. Foto: Jordan Heath

Med de 12 nye forskningsprojekter styrkes den tværdisciplinære forskning på tværs af Norden. Bestyrelsesformand for DFF David Dreyer Lassen, der har været formand for programkomitéen under NordForsk, udtrykker tilfredshed:

- Det er rigtig glædeligt, at det nordiske tværvidenskabelige program har ført til finansieringen af 12 stærke nordiske forskningssamarbejder på tværs af faglige discipliner og landegrænser. Det er vigtigt at skabe gode rammer for at bedrive tværvidenskabelig forskning, som kan være med til at drive forskningens udvikling i retning af nybrud og åbne nye horisonter for erkendelse og viden. Fra dansk side kan vi desuden være tilfredse med, at fem af projekterne er ledet af danske forskere, samt at der herudover er danske deltagere i 4 andre projekter.

I første runde af ansøgningsprocessen, som havde frist for snart et år siden, modtog NordForsk rekordmange ansøgninger. 337 projekter søgte om finansiering, og efter to ansøgningsrunder er 12 projekter nu blevet udvalgt.

- Der kom overraskende mange ansøgninger til programmet. Den store interesse og det generelt høje niveau i ansøgningerne vidner om, at der er et godt fundament i de nordiske forskningsmiljøer for at fremme tværvidenskabeligheden og et behov for programmer af denne karakter, siger David Dreyer Lassen.

Programmet ”Nordic Programme for Interdisciplinary Research” er et samarbejde mellem følgende nordiske forskningsfonde: Danmarks Frie Forskningsfond, Norges Forskningsråd, Finlands Akademi, Vetenskapsrådet i Sverige, Formas i Sverige, Forte i Sverige, Rannis i Island og NordForsk.

Programmet blev etableret i 2019 efter initiativ fra Danmarks Frie Forskningsfond, og er målrettet tværdisciplinære forskningsprojekter baseret på forskernes egne idéer. Projekterne skal have deltagelse af forskere fra mindst tre af de lande, hvis forskningsfonde står bag programmet, og skal tilføre nordisk merværdi til forskningen.

Læs nærmere om uddelingen og om de bevilligede projekter på NordForsks hjemmeside

Yderligere oplysninger

Bestyrelsesformand for Danmarks Frie Forskningsfond, David Dreyer Lassen, tlf. 5133 9713, e-mail: david.dreyer.lassen@sodas.ku.dk

Kontorchef Jesper Risom, tlf. +45 7231 8300, e-mail: jspr@ufm.dk