Norddjurs Kommune er kandidat til årets Brolæggerpris

Brolæggerlauget i Dansk Byggeri har været Danmark rundt og fundet fem kandidater til Brolæggerprisen. En af dem er Grenås nye torv, der fortæller om byens industrielle storhedstid.

Det er 33. gang, at Brolæggerlauget i Dansk Byggeri uddeler Brolæggerprisen, der går til et nytænkende og iderigt brolæggerprojekt. Nordjurs Kommune er indstillet som bygherre på det nye torv foran rådhuset i Grenå.

- Brolæggerprisen er en anerkendelse af, at der findes masser af brolæggerarbejde i rigtig høj kvalitet, der samtidig er med til at skabe smukke og gennemtænkte byområder med plads til liv, siger sektionskonsulent i Dansk Byggeri Mikael Mortensen.

Torvet i Grenå
Arkitekterne fra Shønherr, som har tegnet det mønster, brostenene er lagt i, har været inspireret af det gamle dampvæveri, der i midten af 1900-tallet beskæftigede en tiendedel af Grenås befolkning. Derfor ligner mønstret mekaniske hjul. Brolæggervirksomheden DanJord har lagt mønsteret i chaussésten og klinker. Derudover er der placeret en 450m2 stor skål med springvand og omkransende træer på midten af torvet.

De andre projekter, der kæmper om prisen, er Vallensbæks bugtede promenade, Danmarks længste gågade i Esbjerg, Ringsteds smukke og klimasikrede torv og Tingbergs meget præcise og iderige brolægning foran kulturhuset.

Om Brolæggerprisen
Brolæggerprisen uddeles til en bygherre, rådgiver eller arkitekt, der med et eller flere projekter har vist nytænkning og iderigdom i forbindelse med belægningsarbejdet. Komiteen lægger vægt på kreativitet, valg af materiale, den håndværksmæssige kvalitet, og derudover skal bygherren have udført et kvalificeret tilsyn.

Brolæggerprisen bliver uddelt den 25. oktober. Med titlen følger 25.000 kroner, der skal bruges til udvikling i brolæggerfaget.

Chefkonsulent i Dansk Byggeri Mikael Mortensen, 72 16 01 92, mmo@danskbyggeri.dk
Journalistpraktikant Caroline Schrøder, 29 74 94 44, csc@danskbyggeri.dk

Billeder

På Kongensgade i Esbjerg er brolæggerne fra Arkil-Stürup godt i gang med at lægge ny belægning i jetbrændt granit.
Download
DanJord har lagt chaussésten og klinker på det nye torv i Grenå. Mønsteret er inspireret af byens gamle dampvæveri.
Download
Zacho-Lind har på èn gang klimasikret og forskønnet Torvet i Ringsted.
Download
C.C. Brun Entreprise har udført smuk engelsk brolægning ved det nye bibliotek og kulturhus i Tingbjerg.
Download
Scheller, Hougaard & Petersen har skåret hele 1.400 meter granitfliser på promenadestien i Vallensbæk.