Nord- og Vestjyllands store turistområder vil bygge fundamentet til stærk 2021-sæson
Mange steder i den danske turismebranche er der dyb bekymring for fremtiden – og det gælder også de store turistområder i Nord- og Vestjylland. Efter fremgang i 2019 var der lagt op til et rekordår i 2020, men i stedet lukkede COVID-19-pandemien hele turismebranchen ned, og omsætning for milliarder forsvandt.
Lige nu kæmper mange feriehusudlejningsbureauer, restauranter og spisesteder, hoteller og vandrerhjem, færgeselskaber og turistattraktioner for at genstarte omsætningen i turisterhvervet. Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse ønsker at bidrage til et vendepunkt for branchen og støtter derfor tre udviklingsprojekter i Nord- og Vestjylland og langs Limfjorden med i alt 9,75 mio. kr.
Erhvervsfremmebestyrelsen: Alvorlig situation kan vendes
Situationen er alvorlig, understreger medlem af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse Arne Boelt, der er borgmester i Hjørring Kommune, hvor turismeerhvervet er vigtigt.
”Der er brug for initiativer, der hurtigt begynder at virke. COVID-19-pandemien og den langvarige nedlukning presser mange virksomheder på likviditeten, og de har brug for indtjening. Samtidig skal vi tænke i nye måder at være turist på og nye turistattraktioner, så vi også ruster turismeerhvervet til fremtidens konkurrence og de behov, turisterne har i kølvandet på pandemien.”
På Jyllands vestkyst støtter bestyrelsen projektet ”Vækst og Værdiskabelse hos Vestkystens turismeerhverv – sammen og hver for sig” med 3,75 mio. kr. Projektet er et samarbejde på tværs af de tre destinationsselskaber langs vestkysten samt Dansk Kyst- og Naturturisme.
Et af målene med projektet er at hjælpe 50 eksisterende turismevirksomheder – fx oplevelses- og overnatningsaktører, restauranter og caféer samt attraktioner og formidlingsorganisationer - med at tilpasse og videreudvikle produkter og service til turisternes krav og ønsker efter COVID-19.
Ifølge bestyrelsesformanden i Destination Vesterhavet, Lisbeth Valther, skal indsatsen række ud til både eksisterende og nye kunder på Vestkysten:
”Vi har en meget stor andel af tyske turister, som er særdeles loyale over for vores område. Dem skal vi gøre noget for, men vi skal også arbejde på at møde nye grupper af turister, som måske efterspørger andre ting, med vores tilbud.”
Tyske, hollandske og nordiske turister skal til Nordjylland
I Nordjylland får Destination Nordvestkysten sammen med Destination Nord, Destination Limfjorden, Destination Himmerland, RebildPorten og VisitDenmark 5 mio. kr. til at fortsætte en tidligere international markedsføringskampagne, der rækker ud mod turister i Tyskland, Norge, Sverige og Holland.
”Når rejsemønstrene forhåbentlig normaliseres, skal turisterne fra disse lande mindes om, hvor Nordjylland ligger. I forvejen har vi et stort markedstryk i disse lande, og tyske, hollandske, svenske og norske turister skal bidrage til at give nordjysk turisme det rygstød, som den fortjener,” siger Peter Krusborg Pedersen, direktør for Destination Nordvestkysten.
Opgradering langs Limfjorden
Også langs Limfjorden agter det nye destinationsselskab Destination Limfjorden at rykke hurtigt i felten med projektet ”SOS - Start, overlevelse og samarbejde hos turismeerhvervet”, som Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse støtter med 1 mio. kr.
Projektet tager afsæt i virksomhedernes behov og udfordringer efter COVID-19. Virksomhederne skal inddrages i nye netværk og samarbejder på tværs, hvor formålet er at videreudvikle og sammenbinde de unikke naturoplevelser og særlige styrker ved Limfjorden i Skive, Struer og Morsø Kommuner, der dækkes af destinationsselskabet. Oplevelserne skal serveres for turisterne på en ny og opgraderet måde for at imødekomme turisternes ændrede behov, forudser Kristina Lehmann Schjøtt, direktør i Destination Limfjorden:
”Vi tror, at vores gæster i fremtiden vil efterspørge nye oplevelser. Efter COVID-19 vil flere forvente mere plads omkring sig – fx på restauranter og til festivaler – og så tror vi på, at der kommer øget efterspørgsel efter oplevelser i vores natur, hvor der er masser af frisk luft og helt særlige oplevelser.”
Fakta
Om indsatsen
Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse har besluttet at uddele i alt 38,3 mio. kr. til lokale og tværgående turismeprojekter, heraf 26,3 mio. kr. til destinationsudviklingsprojekter (alle destinationsudviklingsansøgninger er indstillet til støtte).
Tidligere i år har bestyrelsen bidraget til en national markedsføringskampagne og den nationale turismekickstart-kampagne med sammenlagt 25,3 mio. kr. Dermed er bestyrelsens samlede indsats i 2020 på turismeområdet på 63,6 mio. kr.
Støttede projekter
Der er kommet 34 ansøgninger om støtte fra turismepuljen, og 23 projekter får tilsagn om støtte.
Se listen over støttede projekter på Danmarks Erhvervsfremmebestyrelses hjemmeside
Kontakt
Hvis du ønsker at vide mere om de støttede projekter og bestyrelsens turismepulje, kan du kontakte teamleder Kirstine Halken på 35 29 17 56 og kirhal@erst.dk
Nøgleord
Information om Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse
Vejlsøvej 29
8600 Silkeborg
3529 1700https://erhvervsfremmebestyrelsen.dk/
Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse skal bidrage til at styrke udviklingen i dansk erhvervsliv. Det sker ved at fremme en sammenhængende, efterspørgselsdrevet og lokalt forankret erhvervsfremme- og turismeindsats for virksomheder på tværs af hele Danmark.
Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse igangsætter og finansierer decentrale erhvervsfremmeindsatser, der tager højde for forskelle i de regionale og lokale erhvervsmæssige udfordringer, muligheder og prioriteter.
Følg pressemeddelelser fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse
Keflico har gjort brug af flere tilbud: ”Det giver måske ikke værdi i dag, men det gør det på lang sigt”22.4.2024 16:19:35 CEST | Pressemeddelelse
Virksomheden Keflico A/S’ overordnede mål er at gøre det miljøvenlige valg nemmere i byggeriet. Ved hjælp af SMV:Grøn har de fået rådgivning og midler til investering i en platform, der gør valget af træ mere overskueligt og tilgængeligt for alle.
Thisted Bryghus fik grøn tankegang: ”Nu genanvender vi restøl til produktion af gin og snaps”27.2.2024 11:04:05 CET | Pressemeddelelse
Deltagelsen i SMV:Grøn har affødt flere bæredygtige initiativer for Thisted Bryghus, efter forløbet er afsluttet. De har netop lanceret en gin og en snaps baseret på restøl, der før var et spildprodukt. En idé, der gærede under forløbet, og som efterfølgende er skubbet i gang.
Klimakompasset styrkes yderligere til fordel for landets SMV’er21.11.2023 16:30:51 CET | Pressemeddelelse
Klimakompasset er en digital løsning, hvor virksomheder kan få overblik over udledning af drivhusgasser og få idéer til, hvordan virksomhederne målrettet kan nedbringe deres klimaaftryk. Nu tilføres yderligere 9,4 mio. kr. til etablering af nye funktioner til at følge udviklingen og opsætte forskellige reduktionsscenarier.
195 mio. kr. skal hjælpe virksomheder med at mindske deres klimaaftryk16.11.2023 16:15:54 CET | Pressemeddelelse
Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse vil bidrage til at reducere små og mellemstore virksomheders ressourceforbrug og affaldsmængde og samtidig gøre dem mere konkurrencedygtige. Grøn omstilling og cirkulær økonomi er en af bestyrelsens signaturindsatser, og med den markante investering på 195 mio. kr. får danske virksomheder hjælp til at rykke sig på den cirkulære dagsorden.
110 mio. kr. skal løfte fire turismeområder og tiltrække nye investeringer14.11.2023 11:50:49 CET | Pressemeddelelse
Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse støtter fire turismeprojekter på tværs af landet, som er en af bestyrelsens signaturindsatser med stor betydning for vækst og beskæftigelse i hele Danmark. Projekterne skal via ny og forbedret fysisk infrastruktur tiltrække nye private investeringer.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum