Nøgleappen booster brugen af NemID

Danskere, der har hentet NemID nøgleapp, bruger NemID langt mere. Det viser nye tal fra Nets.

Danskere, der har hentet NemID nøgleappen, bruger NemID langt mere end dem, der ikke har. Det viser nye tal fra Nets, der dokumenterer, at appen er blevet et hit blandt de digitalt parate danskere.

Appen blev lanceret i foråret og nåede onsdag i sidste uge op på en million downloads - blot fem måneder efter lanceringen.

Nu viser tal fra Nets, at appens succes ikke blot skal aflæses i antallet af downloads, men også i en markant stigning i, hvor ofte danskerne bruger NemID, efter de har hentet appen.

Hurtig og lige ved hånden

De brugere, der har hentet nøgleappen, har således øget brugen af NemID med svimlende 34,3 procent i forhold til sidste år. Det skal ses i forhold til, at gruppen af danskere, der endnu har appen til gode, blot noterer sig for en vækst på 4,3 procent.

Samlet set er brugen af NemID steget 10,7 procent fra oktober 2017 til oktober 2018.

”Smartphones og tablets er blevet en integreret del af danskernes dagligdag, og NemID nøgleappen betyder, at NemID altid er lige ved hånden. Når det er hurtigere at tjekke tipskuponen, aktieporteføljen eller e-Boks, gør man det også meget mere, siger Jens-Jakob Lykke Larsen,” der er Head of NemID Product and Delivery.

NemID nøgleappen blev bogstaveligt talt revet ned fra hylderne, da den blev lanceret i slutningen af maj. Allerede efter fire uger nåede appen en halv million downloads. Væksten er fortsat høj og tallet vokser med godt 3.500 downloads per døgn.

Let at bruge

Appen har vist sig meget nem at aktivere og benytte for danskerne: Blot tre procent af opkaldene til NemID-supporten relaterer sig til brugen af appen.

NemID nøgleapp er blevet til i et samarbejde mellem Finans Danmark og Digitaliseringsstyrelsen, mens Nets leverer infrastrukturen. Appen skal ses som et supplement til det fysiske nøglekort, som brugerne fortsat skal beholde.

Det er e-nettet, der har produceret appen og derfor også står som udvikleren bag i Apples App-store og Googles Play-butik.

Med NemID nøgleappen skal man ikke bruge de kendte nøgler fra nøglekortet, men kan nøjes med et swipe. Til gengæld kræver det en selvvalgt kode, fingeraftryk eller Face-ID at åbne appen.

Af sikkerhedshensyn skal man aktivere appen over to omgange med en times mellemrum. Brugerne kan fortsat komme ud for at skulle bruge det fysiske nøglekort, som man derfor skal beholde.

Kontakt i Nets: Pressechef Søren Winge, swing@nets.eu, +45 2948-2646