Nødvendigt og modigt uddannelsesudspil fra Reformkommissionen

Lederne er enige i mange af elementerne i dagens udspil fra Reformkommissionen, Nye reformveje 2, som skal spore flere unge ind på at blive faglærte.
Bodil Nordestgaard Ismiris, adm. direktør i Lederne

Reformkommissionen har i dag præsenteret sit uddannelsesudspil. Og hos Lederne, som er landets største faglige organisation for ledere, er man enige med kommissionen i, at der skal gennemføres markante uddannelsesreformer, hvis flere unge skal få øjnene op for erhvervsuddannelserne.

Det forslås i udspillet bl.a. at ændre 10. klasse og etablere en ny toårig ungdomsuddannelse, HPX (Højere Praktisk Eksamen), der kombinerer boglig og praktisk undervisning.

”Vi har stor mangel på faglærte, og dét er et alvorligt problem, hvis vi skal nå i mål med den grønne omstilling og fremtidssikre velfærden. Vi kan godt forstå, at ændringen af 10. klasse skaber usikkerhed. Men med mindre ungdomsårgange og færre unge, som søger mod erhvervsuddannelserne, er der behov for at tænke uddannelse anderledes og gøre uddannelsessystemet mere fleksibelt,” siger Bodil Nordestgaard Ismiris, adm. direktør hos Lederne.

Brug for at ruske op i systemet

Ifølge en ny undersøgelse fra Lederne oplever hver anden leder, som har faglærte ansat, problemer med at rekruttere faglært arbejdskraft. Forsætter udviklingen, vil der i 2030 mangle 99.000 faglærte i Danmark.

”Der er stadig for mange unge, som flygter fra erhvervsuddannelserne. Der skal ruskes op i det nuværende system, og her er HPX’en nytænkning og forfriskende – blandt andet fordi man forsøger at imødekomme de unges efterspørgsel efter et socialt studiemiljø og bekymringen for at træffe et snævert uddannelsesvalg,” siger hun og tilføjer:

”Vi må bare ikke risikere, at der opstår en begrænsning for de unge, som allerede i 9. klasse er afklarede med, at de vil tage en erhvervsuddannelse.”

Lederne er desuden tilfredse med udspillets anbefalinger om, at man allerede i folkeskolen skal have obligatorisk erhvervspraktik og mere fokus på praktiske timer i udskolingen. Ifølge Lederne kan det styrke forbindelserne til de lokale virksomheder.

”HPX er en succes, hvis den understøtter, at færre unge bliver tabt på gulvet, og at flere unge vælger en erhvervsuddannelse. Særligt udsatte unge har brug for, at der tænkes i nye løsninger. Vi må erkende, at tidligere indsatser ikke har haft tilstrækkelig effekt. Derfor er der behov for mere fleksible veje gennem uddannelsessystemet,” siger Bodil Nordestgaard Ismiris.

Yderligere oplysninger:
Jesper Melgaard, pressechef hos Lederne - mo.: 27 69 45 69 / mail: jem@lho.dk