Dansk Metal

Nødvendigt fokus på eksportvirksomheder og økonomisk stimuli

Ny bred aftale om stimuli og fokus på eksport har gode perspektiver.
Thomas Søby, cheføkonom i Dansk Metal

Dansk Metal roser den brede aftale om økonomisk stimuli og eksport, som regeringen, Venstre, Konservative, SF, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten og Alternativet netop har indgået. Aftalen indeholder blandt andet flere midler til eksportfremme- og rådgivning:

”Skal vi også på den anden side af jul klare os igennem den økonomiske krise, så er der stort behov for, at vi har fokus på vores eksportvirksomheder. Mange er hårdt ramt på grund af restriktioner og nedlukninger hos vores største eksportmarkeder. Det kan mærkes ude på eksportvirksomhederne, og derfor giver det rigtig god mening at understøtte netop disse virksomheder ,” siger Thomas Søby, cheføkonom i Dansk Metal.

De 75 millioner kroner, der er afsat årligt de næste tre år, mener Dansk Metal bør udmøntes snarest med fokus på fremme af digitalisering i virksomhederne.

Den politiske aftale, der netop er blevet præsenteret, indeholder også udbetalingen af de sidste to ugers indefrosne feriepenge. Dansk Metal har arbejdet for, at samtlige fem uger blev udbetalt, og derfor er der også roser for den del af aftalen:

”Det er positivt, at danskerne kan vælge om de vil have de sidste to ugers indefrosne feriepenge udbetalt til marts. Erfaringerne med udbetalingen af de første tre uger har været rigtig positive. Med mulighed for at få de sidste to uger udbetalt til marts, så forventer vi det bliver en tiltrængt saltvandsindsprøjtning til den tid,” siger Thomas Søby og fortsætter:

”Det er et godt signal, at der er så bredt et udsnit af partierne, der er med i aftalen og tager ansvar. Eksportvirksomhederne og det private forbrug er fuldstændig afgørende for, at den økonomiske krise ikke sætter sig for tungt i 2021,” slutter Thomas Søby, cheføkonom i Dansk Metal.

Thomas Søby, cheføkonom i Dansk Metal

Information om Dansk Metal

Dansk Metal
Molestien 7
2450 København SV

33 63 20 00https://www.danskmetal.dk/

Dansk Metal er en fagforening for ca. 108.000 lønmodtagere, der arbejder med it, teknik og mekanik.

Følg pressemeddelelser fra Dansk Metal

Flere pressemeddelelser fra Dansk Metal