Nødvendig trepartsaftale om arbejdsfordeling

Dansk Metal er tilfredse med den nye trepartsaftale om arbejdsfordeling, der utvivlsomt vil redde arbejdspladser.
Claus Jensen, formand, Dansk Metal

Dansk Metal har af flere omgange talt varmt for en forlængelse af trepartsaftalen om arbejdsfordeling. Derfor vækker det glæde hos fagforbundets formand, Claus Jensen, at det blev en realitet i dag:

”Det er altafgørende, at så mange som muligt ikke mister deres arbejde. Det skal være hovedprioriteten i vores økonomiske politik. Arbejdsfordeling har allerede vist sig som et godt redskab, og derfor er jeg glad for, at vi har fået forhandlet en forlængelse på plads for hele 2021.”

Anden bølge af pandemien har sat yderligere pres på eksporterhvervene og usikkerheden er steget. Dansk Metal vil forhindre en situation, som man oplevede under finanskrisen, hvor Danmark tabte 80.000 arbejdspladser i industrien, hvor mange aldrig kom tilbage. Derfor er det også vigtigt, at de danske virksomheder ikke er dårligere stillet end deres udenlandske konkurrenter:

”Vi kan se, at virksomhederne i vores konkurrerende lande har meget lange hjælpepakker. På den måde fjerner man en del af den usikkerhed, der er på grund af corona. Derfor er det rigtig positivt, at aftalen nu gælder for hele 2021. Jo mere usikkerhed vi kan fjerne, jo bedre,” siger Claus Jensen.

Lønmodtagere der kommer på den nye arbejdsfordeling, får desuden en forhøjet dagpengesats, bedre uddannelsesmuligheder, slipper for CV på Jobnet og en suspension af forbrug af dagpenge. Det vækker glæde hos Dansk Metal:

”Lønmodtagerne har jo ingen som helst skyld i, at de på grund af corona kommer på arbejdsfordeling. Derfor er det selvfølgelig heller ikke dem, der skal stå med hele regningen. Forhøjelsen af dagpengesatsen og bedre mulighed for uddannelse under arbejdsfordeling er derfor sund fornuft,” slutter Claus Jensen, formand i Dansk Metal.

Claus Jensen, formand, Dansk Metal