Nødvendig trepart om kompensation ved corona

Trepartsaftalen er et vigtig middel til at sikre tryghed og et økonomisk sikkerhedsnet på arbejdsmarkedet i en svær tid med tiltagende konsekvenser af en voksende coronasmitte. Hovedorganisationen Akademikerne opfordrer til fortsat bevågenhed på effekten af smittetallene henover de næste hårde måneder, og at holde muligheden åben for hurtigt at supplere aftalen med nye tiltag, hvis udviklingen måtte kalde på det.

Lars Qvistgaard, formand for Akademikerne, udtaler:

“Coronasituationen gør det desværre igen nødvendigt, at vi giver arbejdsmarkedet nogle redskaber til takle de udfordringer, som virksomheder og ansatte samt selvstændige og freelancearbejdende forældre oplever. Derfor er jeg meget tilfreds med, at vi som arbejdsmarkedets parter indgår en bred aftale, som dækker hele arbejdsmarkedet, og som vil sikre dagpengerefusion til virksomhederne og dagpenge til selvstændige fra 1. fraværsdag ved coronasmitte og selvisolation. Oveni er forældre, når der ikke er andre muligheder, sikret dagpenge i forbindelse med pasning af hjemsendte børn”, siger Lars Qvistgaard, formand for Akademikerne.

“Som det ser ud nu, risikerer corona igen at fylde meget på arbejdspladserne de kommende vintermåneder. Jeg forventer derfor også, at vi ude på de enkelte arbejdspladser kommer til at se, at der er en god og tæt dialog, hvor der bliver udvist hensyn til de særligt pressede forældre med hjemsendte børn, som ikke er blevet omfattet af ordningen, da de kan arbejde hjemmefra”, siger Lars Qvistgaard.

Hovedorganisationen Akademikerne repræsenterer 447.000 privat og offentligt ansatte med en videregående uddannelse.

Kontakt:

Lars Qvistgaard, formand for Akademikerne, 21 47 26 86

Akademikerne er en partipolitisk uafhængig paraplyorganisation for 28 faglige organisationer, der organiserer akademisk uddannede i Danmark. Akademikerne repræsenterer pr. 1. januar 2021 ca. 447.000 medlemmer med en lang videregående uddannelse.

Ny aftale giver ledige en bedre vej gennem beskæftigelsesjunglen24.6.2022 13:33:29 CEST | Pressemeddelelse

Det er positivt, at regeringen, SF, Enhedslisten, DF og en række løsgængere netop har indgået en aftale om, at det fremover bliver a-kasserne og ikke jobcentrene, der står for de første tre måneder af medlemmernes kontakt med beskæftigelsessystemet. Det mener Akademikernes formand Lisbeth Lintz, der peger på, at systemet nu bliver langt mere enkelt og forkorter afstanden mellem de forsikrede ledige og arbejdsmarkedet; i al fald de første måneder af ledighedsperioden.

Vismandsrapport sætter igen spørgsmålstegn ved effekten af nedskæringer på nyuddannedes dagpenge31.5.2022 12:00:19 CEST | Pressemeddelelse

Det bør give partierne bag aftalen om Danmark kan mere 1 alvorligt stof til eftertanke, at Det Økonomiske Råd (DØR), nu for anden gang, sår tvivl om de regnemodeller, der danner grundlag for beslutningen om at skære i dimittenddagpengene. Det siger formand for hovedorganisationen Akademikerne, Lisbeth Lintz, efter, at Det Økonomiske Råd netop har offentliggjort en ny vismandsrapport.