Nødvendig trepart om kompensation ved corona

Trepartsaftalen er et vigtig middel til at sikre tryghed og et økonomisk sikkerhedsnet på arbejdsmarkedet i en svær tid med tiltagende konsekvenser af en voksende coronasmitte. Hovedorganisationen Akademikerne opfordrer til fortsat bevågenhed på effekten af smittetallene henover de næste hårde måneder, og at holde muligheden åben for hurtigt at supplere aftalen med nye tiltag, hvis udviklingen måtte kalde på det.

Lars Qvistgaard, formand for Akademikerne, udtaler:

“Coronasituationen gør det desværre igen nødvendigt, at vi giver arbejdsmarkedet nogle redskaber til takle de udfordringer, som virksomheder og ansatte samt selvstændige og freelancearbejdende forældre oplever. Derfor er jeg meget tilfreds med, at vi som arbejdsmarkedets parter indgår en bred aftale, som dækker hele arbejdsmarkedet, og som vil sikre dagpengerefusion til virksomhederne og dagpenge til selvstændige fra 1. fraværsdag ved coronasmitte og selvisolation. Oveni er forældre, når der ikke er andre muligheder, sikret dagpenge i forbindelse med pasning af hjemsendte børn”, siger Lars Qvistgaard, formand for Akademikerne.

“Som det ser ud nu, risikerer corona igen at fylde meget på arbejdspladserne de kommende vintermåneder. Jeg forventer derfor også, at vi ude på de enkelte arbejdspladser kommer til at se, at der er en god og tæt dialog, hvor der bliver udvist hensyn til de særligt pressede forældre med hjemsendte børn, som ikke er blevet omfattet af ordningen, da de kan arbejde hjemmefra”, siger Lars Qvistgaard.

Hovedorganisationen Akademikerne repræsenterer 447.000 privat og offentligt ansatte med en videregående uddannelse.

Kontakt:

Lars Qvistgaard, formand for Akademikerne, 21 47 26 86

Akademikerne er en partipolitisk uafhængig paraplyorganisation for 28 faglige organisationer, der organiserer akademisk uddannede i Danmark. Akademikerne repræsenterer pr. 1. januar 2021 ca. 447.000 medlemmer med en lang videregående uddannelse.

Akademikerne: Regeringen spiller hasard med arbejdsmiljøet og coronahåndteringen for hundredtusindvis af lønmodtagere12.11.2021 06:31:08 CET | Pressemeddelelse

Når regeringen fredag den 12. november tager hul på trepartsforhandlinger med Dansk Arbejdsgiverforening og Fagbevægelsens Hovedorganisation om muligheden for, at arbejdsgiver kan kræve at se coronapas fra medarbejderne, vil en betydelig del af arbejdstagerne i Danmark ikke være repræsenteret. Akademikerne, der er hovedorganisation for ca. 450.000 medlemmer med en videregående uddannelse, er endnu en gang ikke inviteret af regeringen, som dermed lukker øjnene for, at store dele af det danske arbejdsmarked ikke vil være favnet af den løsning, som man måtte finde frem til ved bordet.

Lønstrukturkomite: Nu er det tid til at blive klogere8.10.2021 13:15:04 CEST | Pressemeddelelse

Det vækker glæde hos formanden for Akademikerne, at regeringen nu har fremlagt et kommissorium for den nye lønstrukturkomite for den offentlige sektor, og dermed igangsat det længe ventede arbejde, efter opfordring fra de to hovedorganisationer på det danske arbejdsmarked, Akademikerne og FH. Lars Qvistgaard er tilfreds med, at der er lagt op til at lønstrukturkomitéen skal skabe et godt og solidt analytisk videngrundlag om lønstrukturer på tværs af arbejdsmarkedet.

Ny måling: Stort flertal af danskerne er imod at skære i de nyuddannedes dagpenge17.9.2021 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Regeringens forslag om skære i de nyuddannedes dagpenge har ikke opbakning i hverken befolkningen generelt eller blandt deres egne vælgere. Det viser en dugfrisk undersøgelse, foretaget af Kantar Gallup for Akademikerne. Kun hver fjerde dansker mener, at satsen skal sættes ned. Tværtimod mener mere end halvdelen, at satsen skal sættes op eller holdes på det nuværende niveau. Undersøgelsen bør give stof til eftertanke hos Folketingets partier. Det mener Akademikernes formand Lars Qvistgaard.