Nødråb: Ungdommens Røde Kors mangler frivillige til sommerens lokale ferielejre i hele Danmark

Ungdommens Røde Kors mangler akut frivillige til sommerens ferielejre for 1400 udsatte børn og unge. ”Meld dig som frivillig og få en oplevelse for livet”, lyder opfordringen fra Sarah Monrad, der er frivillig lejrleder.
Frivillige på Ferielejr med Ungdommens Røde Kors.

I går var der sidste frist for at melde sig som frivillig på en af Ungdommens Røde Kors’ lokale ferielejre for udsatte børn og unge. Men efter en periode med corona-restriktioner oplever organisationen, at færre unge søger et frivilligt arbejde, og det er kun lykkedes at finde 650 frivillige ud af de 900, som det som minimum kræver for at gennemføre alle 23 planlagte ferielejre rundt om i Danmark.

Derfor har Ungdommens Røde Kors valgt at udskyde fristen for tilmelding til den 1. april.

”Hvis ikke, vi finder frivillige nok, kan vi blive tvunget til at lukke enkelte lejre eller helt aflyse for nogle af de børn fra udsatte familier, der går og glæder sig til en uges fantastisk sommerferie med os,” siger Louise Dyrholm, der er programkonsulent hos Ungdommens Røde Kors.

”Vi håber, at vi ved at udskyde fristen for tilmeldingen, kan samle nok frivillige, så 1400 børn og unge kan få den oplevelse, de fortjener.”

Du kan melde dig som frivillig på vores hjemmeside.

Mulighed for lokale interviews
Ungdommens Røde Kors planlægger 23 ferielejre over hele Danmark for i alt 1400 børn og unge i alderen seks til 17 år. Det er muligt at lave interview med lokale frivillige fra de forskellige lejre, der kan fortælle om situationen.

Ungdommens Røde Kors har eksempelvis lejre og frivillige i

• Gedsted
  • Vejen
  • Midtjylland
  • Nordjylland
  • Ved Aarhus
  • Ringe
  • Faxe Ladeplads
  • Jægerspris
  • Ved København

Se Danmarkskort med alle vores ferielejre.

Vores frivillige kan fortælle, hvorfor det er så vigtigt for denne gruppe af børn at få den oplevelse og det frirum, det er at være på ferielejr. Det er for de fleste den eneste mulighed, de har for at komme på ferie, og det kan de leve højt på et helt år.

Vores frivillige kan også motivere for, hvorfor det er vildt fedt at være frivillig, blive en del af et fantastisk fællesskab og gøre en forskel for nogle børn, der virkelig fortjener det.

Ungdommens Røde Kors har holdt ferielejre hver sommer siden 1964.

For interviewaftaler kontakt kommunikationskonsulent Eskil Hansen på 41 88 28 18 / eskil@urk.dk

Frivillige på Ferielejr med Ungdommens Røde Kors.