Nødhjælpskoordinator direkte fra Mosul til Mission Østs årsmøde

18.4.2017 12:01 | Mission Øst

Knud Andersen koordinerer Mission Østs nødhjælp til tusindvis af flygtende familier fra Mosul. Han fortæller direkte fra fronten på Mission Østs årsmøde i Øster Snede søndag den 23. april.

Danske Knud Andersen leder Mission Østs hjælpeindsasts i Mosul og Nordirak. han fortæller direkte fra fronten på årsmødet søndag.

Mission Østs årsmøde den 23. april giver et helt unikt indblik i hjælpeorganisationens nødhjælps- og udviklingsarbejde i verdens brændpunkter. Knud Andersen besøger årsmødet direkte fra Irak, hvor han koordinerer Mission Østs uddeling af overlevelsespakker til familier på flugt fra kampene i Mosul. Ifølge FN er op mod en halv million mennesker flygtet fra den irakiske storby.

Knud Andersen fortæller på årsmødet om mennesker, der har mistet alt og er dybt taknemmelige for de tæpper, liggeunderlag, førstehjælpsudstyr og hygiejneartikler, som de modtager fra Mission Øst. Årsmøde er åbent for alle og finder sted søndag den 23. april kl. 13 i kirkehuset Klippen i Øster Snede ved Vejle.

Mission Østs årsmøde har i år særligt fokus på de titusinder, der er flygtet fra Islamisk Stat i Irak. Omkring 143.000 mennesker, som er flygtet fra terrororganisationens brutalitet, har nu modtaget husly, hygiejneartikler og varmeapparater fra Mission Øst. Bare siden december har Mission Øst hjulpet næsten 42.000 mennesker i og omkring Mosul. Og hundredvis af børn og unge får støtte og undervisning i seks psykosociale centre i det nordlige Irak.

- Mission Øst gør alt for at give disse folk deres håb tilbage. Det er et fantastisk arbejde, men også et kæmpe ansvar, at vi i Mission Øst sørger for overlevelse for alle de mange tusind mennesker, siger Kim Hartzner.

Mission Øst yder også akut nødhjælp og bæredygtig udviklingshjælp i Afghanistan, Armenien, Myanmar/Burma, Nordkorea, Syrien, Tadsjikistan – og Nepal. På årsmødet vil der holdes et minuts stilhed for ofrene for de voldsomme jordskælv i Nepal for to år siden.

Årsmødet vil desuden markere, at Mission Øst siden starten for 25 år siden er vokset til i 2016 at kunne hjælpe flest mennesker nogensinde på ét år. Og der vil på dagen være en udstilling om hjælpen, Mission Øst har leveret gennem de seneste 25 år.

Årsmødet finder sted i kirkehuset Klippen i Øster Snede ved Vejle søndag den 23. april kl. 13 efter gudstjenesten kl. 10.30 i Øster Snede Kirke. Ind imellem serveres frokost med landgangsbrød i Klippen for alle interesserede.

Svend Løbner, journalist og pressekoordinator, Skt. Lukas Vej 13, 2900 Hellerup, Mobil 28 707 703, mail svend.lobner@missioneast.org

Mission Øst er en international hjælpeorganisation, der yder akut nødhjælp og langsigtet udviklingsstøtte i Østeuropa og Asien. Vi hjælper mennesker i nød uanset race, religion og politisk ståsted. Mission Øst er grundlagt i Danmark og gennemfører projekter direkte eller sammen med lokale partnere i Afghanistan, Armenien, Myanmar/Burma, Irak, Nepal, Nordkorea, Syrien og Tadsjikistan. Mission Øst er bl.a. støttet af Danida, det tyske Udenrigsministerium, samt EU og FN.