Nødhjælp bør være ’klima-intelligent’

Mission Øst udgiver magasin om klimavenlig udviklingshjælp op til EU’s klimatopmøde fredag. I Nepal lærer befolkningen at overrisle deres marker med soldrevne pumper. De lærer også at håndtere ild og dermed forebygge skovbrande.

Mission Østs magasin om klimavenlig udviklingshjælp handler bl.a. om, hvordan nepalesere overrisler deres marker med soldrevne pumper.

Fredag den 30. september samles EU’s klimaministre til topmøde i Bruxelles for at diskutere ratificeringen af den globale klimaaftale, som blev vedtaget på topmødet i Paris i december.

Hjælpeorganisationen Mission Øst har netop udsendt et magasin, der helt praktisk og helt nede på jorden viser, hvordan udviklingshjælp tager højde for naturens ressourcer.

Mission Østs ambition er at hjælpe fattige til at få det bedste ud af naturen frem for at misbruge den.

Vander marker med solenergi

Hjælpeorganisationen var på pletten i Nepal med akut nødhjælp dagen efter, et voldsomt jordskælv ramte landet for halvandet år siden. Hurtigheden kommer af, at Mission Øst allerede arbejder med katastrofeforebyggelse i landets Karnali-region, der hyppigt rammes af oversvømmelser, mens der andre steder mangler vand til at vande afgrøderne I den nepalesiske landsby, Chhepi, har lokalbefolkningen lært at bruge solenergidrevne pumper og får derfor flere og bedre afgrøder ud af deres marker.

- Det er en betydelig bedre og mere bæredygtig løsning end at installere benzindrevne vandpumper, for nærmeste tank ligger flere dagsmarcher væk, benzin er dyrt, og så forurener det oven i købet!, siger Mission Østs generalsekretær Kim Hartzner i magasinets leder.

Går fra dør til dør med oplysning

I magasinet fortælles desuden om et helt nyt projekt: Forebyggelse af skovbrande.

En gruppe lokale piger fik nok af de altfortærende brande, og efter at være blevet trænet af Mission Østs lokale partnerorganisation går de nu fra dør til dør og oplyser befolkningen om brandforebyggelse.

- Hold tændstikker og lightere væk fra børn. Vær forsigtig med ild, når du laver mad. Husk at slukke ilden, når du ikke bruger den længere, lyder nogle af de nyttige råd fra pigegruppen.

- Denne ”klima-intelligente” tilgang til kunstvanding og pigegruppens oplysningsarbejde er smukke eksempler på, hvad Mission Øst gerne vil opnå med sin indsats for nogle af Jordens fattigste mennesker, siger Kim Hartzner

I magasinet kan man også læse om Mission Østs hjælp til kunstvanding i Afghanistan og støtte til personer med handicap i Tadsjikistan, så de kan komme sig efter voldsomme mudderskred.

Mission Øst arbejder også klima-intelligent i Nordkorea, hvor der plantes træer op ad bjergskråninger for at forhindre jordskred.

Svend Løbner | Pressekoordinator | Mission Øst
Skt. Lukas vej 13 | 2900 Hellerup | Denmark
Mobil: 28 707 703 | www.missioneast.org | svend.lobner@missioneast.org

Mission Øst er en international hjælpeorganisation, der yder akut nødhjælp og langsigtet udviklingsstøtte i Østeuropa og Asien. Vi hjælper mennesker i nød uanset race, religion og politisk ståsted.

Mission Øst er grundlagt i Danmark og gennemfører projekter direkte eller sammen med lokale partnere i Afghanistan, Armenien, Burma, Irak, Nepal, Nordkorea, Syrien og Tadsjikistan. Mission Øst er støttet af Danida, de norske og tyske Udenrigsministerier samt EU og FN.