Nissan og E.ON inngår globalt elbilspartnerskap

Det tyske energiselskap E.ON og bilprodusenten Nissan vil gjøre livet for deg som elbilist lettere. Selskapene inngår nå et partnerskap for å dele internasjonale elbilerfaringer. Samarbeidets satsningsområder blir elbiloppladning, batterilagring og vehicle-to-grid tjenester.

Nissan og E.ON inngår globalt elbilspartnerskap

Når Nissan og E.ON inngår et strategisk partnerskap, er det to av verdens største selskaper som velger å gå samme vei. I tillegg til å ha et av Nordens største ladenettverk til elbiler, er E.ON et av Europas største energiselskap. Nissan er med sine LEAF-elbiler en av verdens største elbilprodusenter.

”Partnerskapet er drevet av en felles ambisjon om å gjøre det lettere å være elbilist og elektrifisere persontransporten. Skal vi komme i mål med den grønne omstillingen, er det nødvendig at vi setter foten på gassen og blir bedre til å anvende energien vi har, sier Tore Harritshøj, adm. direktør i E.ON Danmark.

Ifølge Harritshøj vil man i kraft av partnerskapet skape nye produkter og tjenester for elbilister.

Etter dansk modell

Partnerskapet mellem Nissan og E.ON er nytt på globalt nivå, men i Danmark har E.ON og Nissan over flere år samarbeidet for å få flere dansker til at kjøre elbil. Når man i dag kjøper en elbil hos Nissan, får kunden automatisk en pakke hvor E.ON utstyrer kunden med ladeboks og muligheten for å lade ubegrenset i E.ONs nordiske nettverk og i egne hjem til en fast lav pris. Denne modellen skal etter planen rulles ut til Norge og andre europeiske land i nær fremtid.

For å utnytte E.ONs erfaringer innen solcelleproduksjon og energilagring, og Nissans vehicle-to-grid egenskaper, som gjør det mulig for elbiler å sende strøm tilbake til elnettet, vil man gjennom partnerskapet fokusere på å utvikle løsninger innen disse områdene. Ved å optimere solcelleeiernes strømproduksjon og elbileiernes strømforbruk og kombinere det med smartere energilagring, kan det i fremtiden bli billigere å være både strømkunde og elbilist.

”I Norden er vi allerede i gang med å avdekke mulighetene for å flytte strømforbruket til de tidspunktene hvor strømpriserne er lave og hvor strømnettet har bruk for stabilisering. Partnerskapet med Nissan er et viktig skritt på veien for å etablere et mer intelligent energisystem, som også kommer sluttbruker til gode, sier Harritshøj.

Les mer om E.ON i Norge på www.eondrive.no

For mer informasjon, kontakt:

Karen Marie Jensen, Kommunikasjonssjef i E.ON Danmark

E-post: karen.jensen@eon.dk

Tlf: +45 3038 6183

Peter Poul Bjerregaard, Analytiker i E.ON Danmark

E-post: Peter.Poul-Bjerregaard@eon.se

Tlf: +45 3038 6164

Om E.ON

E.ON er Europas største privateide energiselskap og en av Nordens største tilbydere av ladeløsninger og ladenettverk til elbiler. Selskapet er et av få energiselskaper i Europa, som utelukkende produserer strøm fra vedvarende energikilder. E.ON har i dag 33 millioner kunder fordelt på Europa, Russland og USA. Selskapet har i løpet av de siste 10 årene investert mer enn 11 milliarder euro i fornybar energi.

Luftforurening går værst ud over børn12.11.2018 11:47Pressemeddelelse

Hvert år er luftforurening fra transporten skyld i ca. 900 dødsfald. I større danske byer udsættes vi for luftforurening, der svarer til passiv rygning fra op til syv cigaretter om dagen, og børn er særligt udsatte. En af de mest effektive måder at reducere luftforureningen på er at forbyde de ældste og mest forurenende dieselbiler. Derfor går Det Økologiske Råd og energiselskabet E.ON nu sammen om en kampagne, der sætter fokus på problemet.

E.ON: Hold øje med grønt vand i Frederikssund18.10.2018 09:34Pressemeddelelse

Mandag den 22. oktober tilsætter E.ON et grønt og ufarligt farvestof til fjernvarmevandet i Frederikssund. Formålet er at identificere eventuelle utætheder. De husstande, der har en defekt i deres fjernvarmeinstallation, kan opleve, at deres varme brugsvand får et grønligt skær. Det kolde brugsvand bør som udgangspunkt ikke blive grønt. Har man grønt vand, skal man derfor kontakte E.ON, og den eventuelle defekt i fjernvarmeinstallationen skal udbedres.