Nissan og E.ON inngår globalt elbilspartnerskap

Det tyske energiselskap E.ON og bilprodusenten Nissan vil gjøre livet for deg som elbilist lettere. Selskapene inngår nå et partnerskap for å dele internasjonale elbilerfaringer. Samarbeidets satsningsområder blir elbiloppladning, batterilagring og vehicle-to-grid tjenester.

Nissan og E.ON inngår globalt elbilspartnerskap

Når Nissan og E.ON inngår et strategisk partnerskap, er det to av verdens største selskaper som velger å gå samme vei. I tillegg til å ha et av Nordens største ladenettverk til elbiler, er E.ON et av Europas største energiselskap. Nissan er med sine LEAF-elbiler en av verdens største elbilprodusenter.

”Partnerskapet er drevet av en felles ambisjon om å gjøre det lettere å være elbilist og elektrifisere persontransporten. Skal vi komme i mål med den grønne omstillingen, er det nødvendig at vi setter foten på gassen og blir bedre til å anvende energien vi har, sier Tore Harritshøj, adm. direktør i E.ON Danmark.

Ifølge Harritshøj vil man i kraft av partnerskapet skape nye produkter og tjenester for elbilister.

Etter dansk modell

Partnerskapet mellem Nissan og E.ON er nytt på globalt nivå, men i Danmark har E.ON og Nissan over flere år samarbeidet for å få flere dansker til at kjøre elbil. Når man i dag kjøper en elbil hos Nissan, får kunden automatisk en pakke hvor E.ON utstyrer kunden med ladeboks og muligheten for å lade ubegrenset i E.ONs nordiske nettverk og i egne hjem til en fast lav pris. Denne modellen skal etter planen rulles ut til Norge og andre europeiske land i nær fremtid.

For å utnytte E.ONs erfaringer innen solcelleproduksjon og energilagring, og Nissans vehicle-to-grid egenskaper, som gjør det mulig for elbiler å sende strøm tilbake til elnettet, vil man gjennom partnerskapet fokusere på å utvikle løsninger innen disse områdene. Ved å optimere solcelleeiernes strømproduksjon og elbileiernes strømforbruk og kombinere det med smartere energilagring, kan det i fremtiden bli billigere å være både strømkunde og elbilist.

”I Norden er vi allerede i gang med å avdekke mulighetene for å flytte strømforbruket til de tidspunktene hvor strømpriserne er lave og hvor strømnettet har bruk for stabilisering. Partnerskapet med Nissan er et viktig skritt på veien for å etablere et mer intelligent energisystem, som også kommer sluttbruker til gode, sier Harritshøj.

Les mer om E.ON i Norge på www.eondrive.no

For mer informasjon, kontakt:

Karen Marie Jensen, Kommunikasjonssjef i E.ON Danmark

E-post: karen.jensen@eon.dk

Tlf: +45 3038 6183

Peter Poul Bjerregaard, Analytiker i E.ON Danmark

E-post: Peter.Poul-Bjerregaard@eon.se

Tlf: +45 3038 6164

Om E.ON

E.ON er Europas største privateide energiselskap og en av Nordens største tilbydere av ladeløsninger og ladenettverk til elbiler. Selskapet er et av få energiselskaper i Europa, som utelukkende produserer strøm fra vedvarende energikilder. E.ON har i dag 33 millioner kunder fordelt på Europa, Russland og USA. Selskapet har i løpet av de siste 10 årene investert mer enn 11 milliarder euro i fornybar energi.