Nissan og E.ON indgår globalt partnerskab

Energiselskabet E.ON og bilproducenten Nissan vil gøre livet som elbilist nemmere. Selskaberne går nu sammen i et globalt partnerskab for at forene deres internationale indsats inden for elbilsområdet. Fokusområderne for samarbejdet bliver elbilopladning, batterilagring og vehicle-to-grid ydelser.

Nissan og E.ON indgår globalt partnerskab om elbilopladning, batterilagring og vehicle-to-grid ydelser.

Når Nissan og E.ON i dag indgår i et strategisk partnerskab, er det samtidig to af verdens største selskaber, der vælger at gå samme vej. Udover at have Danmarks største ladenetværk til elbiler, er E.ON et af Europas største energiselskaber og Nissan er med deres LEAF-elbil, en af verdens største elbilproducenter.

”Partnerskabet er drevet af en fælles ambition om at gøre det lettere at være elbilist og elektrificere persontransporten. Skal vi nå i mål med den grønne omstilling, er det nødvendigt, at vi sætter foden på speederen og bliver bedre til at anvende den vedvarende energi vi har. Det kan eksempelvis gøres ved at give elbilisterne mulighed for at købe og sælge strøm, når det er favorabelt for den enkelte,” siger Tore Harritshøj, adm. direktør i E.ON Danmark, og forklarer, at det nye partnerskab vil skabe nye produkter og ydelser for elbilister.

Efter dansk forbillede

Partnerskabet mellem Nissan og E.ON er nyt på globalt niveau, men i Danmark har E.ON og Nissan gennem flere år samarbejdet om at få flere danskere til at køre elbil. Når man i dag køber en elbil hos Nissan, får man automatisk en samlet pakke, hvor E.ON udstyrer kunden med ladeboks og ubegrænset opladning i E.ONs offentlige netværk og derhjemme til en fast lav pris. Denne model udrulles nu til andre europæiske lande i nær fremtid.

For at udnytte E.ONs erfaringer inden for solcelleproduktion og energilagring, og Nissans vehicle-to-grid egenskaber, der gør det muligt for elbiler at sende strøm tilbage til elnettet, vil partnerskabet også fokusere på at udvikle løsninger inden for disse områder. Ved at optimere solcelleejeres strømproduktion eller elbilejeres strømforbrug og kombinere det med smartere energilagring, kan det i fremtiden blive billigere at være elkunde eller elbilist.

”I Danmark er vi allerede i gang med at afdække mulighederne for at flytte strømforbruget til de tidspunkter, hvor elpriserne er lave og hvor elnettet har brug stabilisering. Partnerskabet med Nissan er et vigtigt skridt på vejen mod et mere intelligent energisystem, som i sidste ende vil komme vores kunder til gode,” siger Tore Harritshøj, adm. direktør i E.ON.

Læs mere om partnerskabet her: https://www.eon.com/en/about-us/media/press-release/2018/emobility-eon-and-nissan-enter-into-strategic-partnership.html

Luftforurening går værst ud over børn12.11.2018 11:47Pressemeddelelse

Hvert år er luftforurening fra transporten skyld i ca. 900 dødsfald. I større danske byer udsættes vi for luftforurening, der svarer til passiv rygning fra op til syv cigaretter om dagen, og børn er særligt udsatte. En af de mest effektive måder at reducere luftforureningen på er at forbyde de ældste og mest forurenende dieselbiler. Derfor går Det Økologiske Råd og energiselskabet E.ON nu sammen om en kampagne, der sætter fokus på problemet.

E.ON: Hold øje med grønt vand i Frederikssund18.10.2018 09:34Pressemeddelelse

Mandag den 22. oktober tilsætter E.ON et grønt og ufarligt farvestof til fjernvarmevandet i Frederikssund. Formålet er at identificere eventuelle utætheder. De husstande, der har en defekt i deres fjernvarmeinstallation, kan opleve, at deres varme brugsvand får et grønligt skær. Det kolde brugsvand bør som udgangspunkt ikke blive grønt. Har man grønt vand, skal man derfor kontakte E.ON, og den eventuelle defekt i fjernvarmeinstallationen skal udbedres.