Nina Smith er Årets Bestyrelsesformand 2020

PwC har sammen med en professionel, uafhængig jury udnævnt Nina Smith, bestyrelsesformand for Forenet Kredit, som Årets Bestyrelsesformand 2020. Nina Smith har siden sin tiltrædelse som formand for bestyrelsen i 2016 haft en central rolle i at sikre Nykredit et stabilt og langsigtet ejerskab og en stærk kapitalstruktur.

Nina Smith, Årets Bestyrelsesformand 2020

Juryen fremhæver bl.a. i sin begrundelse, at Nina Smith har været en nøgleaktør i en af de seneste års helt store succeshistorier inden for aktivt ejerskab, der har givet fleksibilitet og mulighed for at udvikle forretningen til gavn for både ejere og kunder. I stedet for at gå den traditionelle vej via børsnotering af Nykredit, blev ejerkredsen udvidet fra Forenet Kredit, Industriens Fond og Foreningen Østifterne til også at omfatte et konsortium bestående af PFA, PensionDanmark, AP Pension og MP Pension med Nina Smith i spidsen.

“Nina Smith har med sin tilgang til en udvidet ejerkreds skabt fundamentet for en styrket markedsposition for Nykredit, som de seneste år er blevet realiseret via en klar strategi,” siger Mogens Nørgaard Mogensen, Senior Partner og adm. direktør i PwC i forbindelse med udnævnelsen.

Nyt stærkt hold i direktionen
Nina Smith har sammen med bestyrelsen for Forenet Kredit sammensat et nyt og stærkt hold i direktionen, som kan realisere Nykredits strategi. En opgave, som blev påbegyndt i 2013 med ansættelsen af Michael Rasmussen som CEO og koncernchef, og som blev afsluttet succesfuldt i 2019 med tiltrædelsen af Tonny Thierry Andersen som koncerndirektør for Banking i den nu fire mand store direktion. Årets Bestyrelsesformand 2020 er desuden særdeles god til stakeholder pleje:

“Alle de væsentligste aktører i den udvidede ejerkreds er kundeejede, og Nina Smith har evnet at holde en transparent og løbende dialog med alle aktionærerne, herunder også minoritetsaktionærerne, hvilket kræver en stor del stakeholder-pleje og et diplomatisk væsen,” siger Mogens Nørgaard Mogensen.

Stærk fortaler for en øget mangfoldighed
Nina Smith er også lykkedes med at sætte det rette hold i bestyrelsen og står i dag i spidsen for en mangfoldig og professionel bestyrelse, hedder det videre i jury begrundelsen. Bestyrelsen består i dag af i alt otte medlemmer, hvoraf tre er generalforsamlingsvalgte kvinder.

Nina bidrager aktivt i den offentlige debat og er en stærk fortaler og repræsentant for øget mangfoldighed. På det seneste er hun også blevet kendt for at bidrage til debatten om dansk erhvervsliv under COVID-19-krisen, og hun har bl.a. sammen med tre andre topfolk fra dansk erhvervsliv fremlagt bud på genopbygningen af dansk erhvervsliv efter COVID-19-krisen,”fortæller Thomas Thune Andersen, bestyrelsesformand for Ørsted og Årets Bestyrelsesformand 2019.

Nina Smith er netop blevet formand for en regeringskommission under Finansministeriet, som de kommende år skal komme med forslag til nye reformveje for dansk økonomi.

Med prisen som Årets Bestyrelsesformand ønsker PwC at hædre de dygtigste bestyrelsesfolk til inspiration for andre erhvervsledere og virksomheder.

For yderligere information kontakt PR Manager Malene Billund på mobil 51332378.

Om Nina Smith
Nina Smith er bestyrelsesformand for Nykredits Fond, VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd, næstformand i Nykredit Realkredit A/S og Nykredit A/S, samt medlem af bestyrelsen i Fonden Visit Århus.

Fakta om Årets Bestyrelsesformand
PwC kårer Årets Bestyrelsesformand for 14. år i træk i samarbejde med Styreinformation. Årets Bestyrelsesformand vælges på baggrund af 14 kriterier, som bl.a. omfatter minimum to år som bestyrelsesformand, overskud, soliditet, godt omdømme for virksomheden og som bestyrelsesformand m.v. Dokumentationen for tildeling af prisen er fremskaffet fra årsrapporter og et spørgeskema til bestyrelsesmedlemmerne.

Tidligere vindere
De seneste års vindere er Thomas Thune Andersen, bestyrelsesformand for Ørsted (2019), Vagn Ove Sørensen, bestyrelsesformand for FLSmidth & Co. (2018), Søren Bjerre-Nielsen, bestyrelsesformand for VKR Holding A/S (2017), Bert Nordberg, bestyrelsesformand for Vestas (2016), Ole Andersen, bestyrelsesformand for Chr. Hansen (2015), Kåre Schultz, bestyrelsesformand for Royal Unibrew (2014), Niels Jacobsen, bestyrelsesformand for LEGO (2013), Lars Nørby Johansen, bestyrelsesformand for Falck A/S (2012), Michael Pram Rasmussen, bestyrelsesformand for A.P. Møller-Mærsk (2011).

Juryens medlemmer:

• Anne Broeng, bestyrelsesformand for Velliv og bestyrelsesmedlem i Velux, NNIT m.fl.
  • Birgitte Nielsen, bestyrelsesmedlem, Coloplast, Matas A/S, De Forenede Ejendomsselskaber A/S m.m.
  • Thomas Thune Andersen, bestyrelsesformand for Ørsted og Lloyds Register Group and Foundation, næstformand i bestyrelsen i VKR Holding m.fl. og Årets Bestyrelsesformand 2019
  • Christian Frigast, bestyrelsesformand for Axcel Management, EKF Danmarks Eksportkredit, Bestyrelsesforeningen, Danmarks Skibskredit Holding og næstformand i Pandora, PostNord m.fl.
  • Gunnar Eckbo, CEO, Styreinformasjon
  • Brian Christiansen, partner, PwC.

PwC står bag en række priser, der hylder erhvervslivets succeshistorier: Årets Ejerleder, C20+ Regnskabspriserne, Årets CFO og Årets Bestyrelsesformand.

Nina Smith, Årets Bestyrelsesformand 2020

I PwC arbejder vi for at styrke tilliden i samfundet og være med til at løse væsentlige problemstillinger. Det gør vi med udgangspunkt i vores viden inden for revision, skat og rådgivning. Vores kunder kommer fra alle dele af erhvervslivet og den offentlige sektor, og vi er ca. 2.500 medarbejdere og partnere, som brænder for at gøre en positiv forskel for kunder og kolleger. Globalt er vi over 280.000 PwC'ere i 155 lande, og i Danmark er vi markedsledende. Mød os over hele landet. Vi er der, hvor du er.

Det københavnske marked for ejendomsinvesteringer er blevet mere attraktivt15.12.2020 08:08:23 CETPressemeddelelse

Investering i fast ejendom er en af de få investeringsformer, der stadig giver afkast på et tidspunkt med lave eller negative renter. København indtager i år en 18. plads på listen over Europas foretrukne byer til ejendomsinvesteringer i 2021 og er dermed blevet én tand mere attraktiv sammenlignet med sidste år. Det viser en ny rapport udgivet af PwC og Urban Land Institute (ULI).