Nikolaj Znaider gæster Det Kongelige Teater

Stjerneviolinist på Det Kongelige Teater

Den verdensberømte danske violinist og dirigent Nikolaj Znaider besøger Det Kongelige Teater og giver koncert på Gamle Scene mandag den 7. december.

Nikolaj Znaider er en af verdens mest efterspurgte violinster, og hans årlige koncert på teatret er blevet en populær begivenhed, som mange danske musikelskere ser frem til. Som altid inviterer Znaider en international pianist og samarbejdspartner med på scenen. Denne gang gentager han successen fra sidste sæson, hvor den anmelderroste, amerikansk-lettiske pianist Robert Kulek begejstrede publikum.

Ved årets koncert spiller Znaider og Kulek værker af Ludwig van Beethoven, Johannes Brahms og César Franck.

Nikolaj Znaiders violin er en Guarneri del Gesú ”ex-Kreisler” fra 1741 udlånt af Det Kongelige Teater. Teatret har fået det sjældne og kostbare instrument i donation af Velux Fonden, Villum Fonden samt Knud Højgaards Fond.

Pressemeddelelse: Elskovsdrikken31.10.2017 12:58pressemeddelelse

Det Kongelige Teater har den store fornøjelse at kunne præsentere Den Jyske Operas version af operaen ’Elskovsdrikken’ af Donizetti. Det er en af de lettest tilgængelige og mest populære i det italienske repertoire. En rørende historie i to akter om den måske nok naive, men til gengæld gode, ærlige og oprigtigt forelskede bondeknold Nemorino, der er faldet for den smukke og rige Adina, der desværre er forelsket i en anden mand. Nemorinos kur til Adina udvikler sig til en tragikomisk affære, da den unge skønhed i stedet falder for den attraktive Belcore. Nemorino får en sidste mulighed for at vinde sin elskedes hjerte, da kvaksalveren, doktor Dulcamara, tilbyder at sælge en magisk drik, der vil gøre ham uimodståelig over for kvinder. Tør Nemorino satse og hengive sig til magien i jagten på Adinas kærlighed?Den unge britiske instruktør Harry Fehr debuterer på Den Jyske Opera, når han sammen med den svenske dirigent Per-Otto Johansson skaber en sjov og romantisk version af klassikeren.Den