Niklas Walentins første album på Naxos

På denne udgivelse fra Naxos Denmark, der udkommer den 11. september, spiller Niklas Walentin nogle af det mest krævende sonater for enhver violinist, Ysaÿes violinsonater, inklusiv en nyopdaget 6. sonate.
Fotokreditering: Esben Zøllner Olesen

De seks sonater er skrevet af violinist og komponist Eugène Ysaÿe (1858-1931), der komponerede et væld af violinværker, hvoraf de mest inspirerende var de 6 sonater for solo violin, som han rangerede blandt de største og mest krævende.

Mysteriet om tilegnelsen af op. 27 bis
De seks sonater for soloviolin op. 27 blev udgivet i 1924, hver af dem dedikeret til en anerkendt samtidig violinist, Manuel Quirogas, hvis spillestil reflekteres i formen af værket.

Niklas Walentin spiller alle seks violinsonater, herunder også den nyopdagede sonate 6. bis fra Lavergne Manuskriptet (fremvist i 2017) – en ufærdiggjort version af en sjette sonate, som dog aldrig blev udgivet.

Den blev lagt til side, hvilket højst sandsynligt skyldes – mener Niklas efter nærmere studier af manuskript m.m. – at dens karakter ikke stemmer overens med violinisten Quirogas' (til hvem den var dedikeret) karakter og spillestil, hvorefter Ysaÿe skrev en ny nr. 6, som vi i dag allerede kender.

Om Niklas Walentin
Niklas Walentin er dansk-schweizer, født i 1994. Han debuterede fra solistklassen fra Det Kgl. Danske Musikkonservatorium i 2017 og har to gange modtaget Kunststyrelsens store legat ”Den Unge Elite” som solist og som medlem af Trio Vitruvi – foruden talrige andre priser og legater herunder Musikanmelderringens Kunstnerpris, og Årets DR P2 Talentpris.

Trods sin unge alder har han allerede turneret både som solist og kammermusiker i det meste af verdenen, og har givet koncerter i nogle af verdens mest berømte koncertsale og arbejdet sammen med flere internationalt store dirigenter. Dette er hans første album på Naxos.

Niklas Walentin · Ysaÿe: Six Sonatas for Solo Violin Op. 27, including Op. 27 BIS

Katalognr: 8.574214-15

Producer: Preben Iwan