Grønnegades Kaserne Kulturcenter

Niels Lan Doky vælger Næstved til filmoptagelse og eneste koncert i Danmark

feat. STEVE RODBY & PAUL WERTICO (Pat Metheny Group)! Sidst Niels Lan Doky optrådte på Grønnegades Kaserne Kulturcenter i 2020 blev han så begejstret for stedet at han svor at han en dag ville komme tilbage for at lave en koncertvideo optagelse. Dagen er nu kommet, og på søndag den 28. august står han på scenen igen, og med sig har Niels Lan Doky en enestående stjernebesætning, som udover sig selv på piano, tæller to sværvægts musikere fra USA samt en håndfuld af de allerstørste unge talenter på den skandinaviske jazzscene lige nu.

Det bliver en unik og meget sjælden lejlighed til at opleve to amerikanske legender, bassisten Steve Rodby og trommeslageren Paul Wertico - som tilsammen udgør en af den moderne jazzhistories mest ikoniske rytmegrupper. De opnåede bred international anerkendelse som langvarige medlemmer af Pat Metheny Group, som de begge blev en del af fra begyndelsen af 1980’erne. Rodby/Wertico-lyden blev en essentiel og integreret del af nogle af de mest indflydelsesrige albums og største mesterværker i gruppens diskografi, bl.a. plader som “First Circle”, “Still Life(Talking)”, “Letter From Home” og “The Road To You”. Paul Wertico var medlem af gruppen i næsten to årtier og nåede at vinde 7 Grammy Awards, adskillige guldplader, utallige priser og spillede trommer og percussion på David Bowies hit (med Pat Metheny Group), “This Is Not America”. Steve Rodby forblev i PMG i 3 årtier og var også producer på et stort antal af gruppens albums, og parallelt også på albums for andre kunstnere. Han har vundet i alt 15 Grammy Awards i USA til dato.

Trioen DOKY/RODBY/WERTICO suppleres med nogle at allerstørste unge talenter på den skandinaviske jazzscene lige nu, bl.a. Fredrik Kronkvist (altsaxofon/SE), Mathias Heise (mundharmonika/DK) og Pelle Von Bülow (guitar/DK) m.fl. I løbet af deres dag og aften i Næstved producerer Niels Lan Doky International Jazz Collective nogle videoer der bl.a. har til formål at eksponere disse nye navne på den internationale scene.

Niels Lan Doky International Jazz Collective er en sammenslutning af prominente musikere fra Europa, Nordamerika og Sydamerika, som mødes regelmæssigt i vekslende konstellationer for at præsentere unikke og eksklusive jazzkoncerter, som ikke kan høres nogle andre steder. Kollektivet ledes af Niels Lan Doky der af den internationale presse er blevet kaldt "sin generations bedste pianist" og herhjemme er blev slået til Ridder af Dannebrog af vores dronning.

Grundet den ekstraordinære omstændighed, med korte varsel, prioritering af filmoptagelse, m.v. sælges billetterne også ekstraordinært billigt.

Fuld pris DKK 195 inkl. gebyr. Unge under 25 år DKK 80 inkl. gebyr.

Start kl. 19:30 Dørene åbner: 18:30

Projektet er støttet af Augustinus Fonden

Information om Grønnegades Kaserne Kulturcenter

Grønnegades Kaserne Kulturcenter
Grønnegade 10
4700 Næstved

5588 3940http://www.gkkultur.dk

Grønnegades Kaserne Kulturcenter i Næstved er Sydsjællands største kulturcenter med koncerter, teater, foredrag, stand-up samt andre arrangementer. Kulturcentret er beliggende i de tidligere kasernebygninger, der var kendt som Grønnegades Kaserne og alle de gamle bygninger er i dag blevet indrettet til en række forskellige kulturelle formål.

Følg pressemeddelelser fra Grønnegades Kaserne Kulturcenter

Flere pressemeddelelser fra Grønnegades Kaserne Kulturcenter