Ni ud af ti har svært ved at se cyklister og fodgængere i mørket

Cykelfolket og fodgængere kan være svære at få øje på i den mørke tid, og hver tredje har overset en cyklist, så det har skabt en farlig situation. Det viser en ny undersøgelse, som Kantar Gallup har lavet for Gjensidige Forsikring.

Efterårs- og vintermånederne i Danmark er desværre så mørke, at rigtig mange kan komme til at overse de bløde trafikanter. Ni ud af ti har svært ved at se cyklister, fodgængere og motionister i mørket, og hver tredje har overset en cyklist, så det enten skabte en farlig situation eller en trafikulykke.

”De fleste bilister har nok oplevet, hvordan en cyklist eller fodgænger pludselig dukker op fra nærmest ingenting. Det kan nemlig være rigtig svært at se de bløde trafikanter, når det er mørkt. Derfor er det ekstra vigtigt, at man er opmærksom, når man tager bilen i mørket. For der skal kun et øjebliks uopmærksomhed til, før der pludselig opstår en farlig situation,” siger Henrik Sagild, skadedirektør i Gjensidige Forsikring.

7 % af cyklisterne kører uden lys

Selv om de fleste bruger både reflekser og cykellygter, viser undersøgelsen også, at der stadig er en gruppe, der ikke har lys på cyklen. 7 % af de danske cyklister hopper nemlig på cyklen uden lygter. Samtidig kører blot 16 % med refleksvest, 19 % har ekstra reflekser på tøjet, og 10 % har sat ekstra lygter på cyklen eller hjelmen.

”Det kan være rigtig svært for bilister at se cyklister i mørket. Derfor skal man som minimum have lygter på cyklen, når man bevæger sig ud i trafikken. Det kan gøre en kæmpe forskel, og jeg forstår ikke, at så mange cyklister tager chancen og kører uden lys,” siger Henrik Sagild.

”Både hvis man cykler meget mørke steder, hvor gadebelysningen er begrænset, eller i byen hvor der er mere lys, kan det også være en idé at tage en refleksvest på eller sætte ekstra kraftigt lys på cyklen eller hjelmen. For selv om det i udgangspunktet er bilisterne, der skal være ekstra opmærksomme, når det er mørkt, så bør cyklisterne også gøre en indsats for, at de bliver lettere at se.”

Undersøgelsen er foretaget af Kantar Gallup for Gjensidige Forsikring blandt 1166 repræsentativt udvalgte danskere. Spørgsmålene er filtreret således, at spørgsmål henvendt til bilister kun er stillet til de, der har kørekort, dem mod cyklister er kun stillet til dem, der cykler i de mørke måneder.

Har du som billist nogensinde overset en cyklist så det skabte en farlig situation?

• Ja, og det skabte en trafikulykke 3%
  • Ja, men det skabte ikke en trafikulykke 34%
  • Nej 60%
  • Ved ikke 4%

Synes du, at det er svært at se cyklister, fodgængere og motionister i vintermånederne, når det er mørkt?

• Ja, det kan være svært at se cyklister 82%
  • Ja, det kan være svært at se fodgængere 68%
  • Ja, det kan være svært at se motionister 59%
  • Nej 7%
  • Ved ikke 4%

Som cyklist: Bærer du lygter, reflekser eller refleksvest i de mørke måneder?

• Ja, har ekstra reflekser på tøjet 19%
  • Ja, har refleksvest på 16%
  • Ja, har ekstra lygter på cykel/hjelm (udover normale cykellygter) 10%
  • Ja, har cykellygter på cyklen 93%
  • Jeg gør noget andet for at være mere synlig (notér) 1%
  • Nej 3%

Gjensidige er et af de ledende nordiske skadeforsikringsselskaber, og er noteret på Oslo Børs. Vi er cirka 4000 medarbejdere, heraf 705 i Danmark, og vi tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbydes også bank, pension og sparing. Driftsindtægterne var 25,5 mia. NOK i 2016, mens forvaltningskapitalen udgjorde 136 mia. NOK.