Kræftens Bekæmpelse

Ni kendte danskere går sammen om nyt initiativ for børn ramt af kræft

Del

Håb gør en forskel. Især for børn og unge ramt af kræft - og deres familier. Ni kendte danskere står derfor sammen i et nyt initiativ, hvor de i en hel uge samler ind til kampagnen ”Kræft er ikke for børn”, som Kræftens Bekæmpelse står bag.

Hvert år får 450 danske børn og unge konstateret kræft, mens 6.000 børn årligt oplever, at deres mor eller far rammes af sygdommen. Det er disse børn og unge, som ni kendte danskere sætter fokus på i en hel uge under hashtagget #KræftErIkkeForBørn. De ni danskere er alle influencers – forstået på den måde at de hver især producerer indhold om et eller flere emner til deres kanaler på de sociale medier, og hver især har flere tusinde følgere. Influencerne, som er med i indsamlingsugen, tæller alt fra skuespillere til livsstilsbloggere og radioværter. En af dem, som har sagt ja til at medvirke, er sundhedsekspert Michelle Kristensen, der har skrevet flere bøger, og som er fast på skærmen i Go’ Morgen Danmark på TV2.

- Gennem mine sociale medier har jeg mulighed for at nå en masse mennesker. Børn, som rammes af kræft, er noget af det mest meningsløse og uretfærdige, jeg kan forestille mig, og derfor giver det rigtig god mening at støtte op om netop Kræft er Ikke for Børn. Jeg håber derfor, at mine følgere vil tage godt imod initiativet, og at vi sammen får samlet en masse penge ind til formålet, siger Michelle Kristensen.

Udover Michelle Kristensen står også blogger Cathrine Widunok Wichmand, foredragsholder Emilie Melgaard Jacobsen, kogebogsforfatter Ditte Julie Jensen, blogger Irina Olsen, podcastværterne David Mandel og Jasper Ritz samt skuespillerne Molly Egelind og Jens Sætter-Lassen på spring for at skyde ugen i gang.

Indsatsen skaber håb                                                                                                    Kræft er ikke for børn. Det kan 15-årige Kristine Kayser og hendes familie skrive under på. Kristine er et af de 450 danske børn og unge, som hvert år rammes af kræft. Kristines sygdom er uhyre sjælden. Kun få læger kender til sygdommen, der fik familien til at svæve i uvished i seks måneder. Familien glæder sig derfor særligt over, at ni kendte danskere har valgt at stå bag indsatsen.

- Som en familie, der har været igennem et hårdt sygdomsforløb, er det rørende og dejligt at se, at kendte danskere udnytter deres stærke stemmer for unge som Kristine og familier som os. Hvis det kan hjælpe til at stille en tidligere diagnose, eller hvis et barn kan få hurtigere behandling og dermed færre bivirkninger og senfølger, så giver det rigtig god mening. Det skaber håb for en lysere fremtid, når man selv har stået midt i den magtesløse situation med et sygt barn uden at kunne gøre noget, fortæller Kristines mor, Dorte Kayser.

Penge til tre afgørende indsatsområder                                                                        Det er blandt andet for at hjælpe unge som Kristine og deres familier, at Kræftens Bekæmpelse i samarbejde med ni kendte danskere har iværksat en uge, hvor der indsamles midler til børn og unge ramt af kræft. For selvom fire ud af fem børn overlever kræft i Danmark, er behandlingsforløbet hårdt, og efterfølgende får mere end halvdelen af børnene senfølger, som kan vise sig i form af vækstproblemer, nedsat evne til at sætte børn i verden, hjerteproblemer eller psykiske følger.

Pengene, der samles ind kampagnen, er øremærket til tre vigtige indsatsområder: Forskning, forebyggelse og patientstøtte. På forskningsområdet går pengene blandt andet til Kræftens Bekæmpelses egne forskere, som arbejder med problemstillinger omkring børn med kræft. På forebyggelsesområdet går pengene til at forebygge, at børn og unge senere hen i livet får kræft. Det tredje område er patientstøtteområdet, hvor der ydes støtte til kræftramte børn og unge og deres familier.

Mandag den 17. juni lyder startskuddet på initiativet og kampagneansvarlig i Kræftens Bekæmpelse, Lise Atzen Bjerregaard, glæder sig til at skyde ugen i gang. Hun er stolt over, at hele ni kendte danskere har valgt at stå sammen i den gode sags tjeneste.

- Vi involverer ofte kendte personer i kampagner og til indsamlinger. Det nye her er, at ni kendte danskere bliver ambassadører og sammen skaber en ny indsamlingsuge, hvor de benytter deres egne kanaler og rækker ud til deres følgere. Én sælger ud af klædeskabet, én bager kager og andre laver en podcast i den gode sags tjeneste. Vi er meget beærede over, at influencerne sætter en hel uge af til at samle så mange penge ind som muligt til formålet, siger Lise Atzen Bjerregaard.

________________________________

Om indsamlingsugen

Indsamlingsugen finder sted den 17.- 23. juni 2019. Under ugen vil ni ambassadører – som alle er influencere - gennem deres kanaler på deres sociale medier, samle ind til børn og unge ramt af kræft. Følg deres aktiviteter og sjove påfund på www.kræfterikkeforbørn.dk

Om ”Kræft er ikke for børn”

Kræft er ikke for børn er Kræftens Bekæmpelses kampagne, som sætte fokus på – og samler penge ind til forskning, forebyggelse og patientstøtte – i relation til børn, unge og kræft.

Se mere på www.kræfterikkeforbørn.dk

Fakta: Kræft hos børn

- 170 børn under 15 år og 280 mellem 15 og 24 år rammes hvert år af kræft

- 4 ud 5 børn under 18 år overlever kræft i dag

- De mest almindelige former for kræft blandt børn er kræft i blodet, lymfesystemerne og hjernen

- Børn rammes i vid udstrækning af andre kræftformer end voksne. For langt de fleste tilfælde af børnekræft kender man ikke årsagen til, at kræftsygdommen opstår

- Behandlingen er typisk meget intensiv og består af kemoterapi i høje doser og hos nogle børn også af operationer eller stråleterapi, der giver mere end halvdelen af børnene senfølger.

Kontakter

For yderligere information eller ved ønske om interview med Kristine Kayser, Michelle Kristensen eller en af de øvrige influencere, kontakt:
Presse- og kommunikationsrådgiver i Kræftens Bekæmpelse Anne Diklev, tlf. 27 77 10 04, apal@cancer.dk

Information om Kræftens Bekæmpelse

Kræftens Bekæmpelse
Kræftens Bekæmpelse
Strandboulevarden 49
2100 Kbh Ø

http://www.cancer.dk

Følg pressemeddelelser fra Kræftens Bekæmpelse

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Kræftens Bekæmpelse

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum