New Yorks turistchef imponeret over den danske hovedstads nye strategi

Med en helt ny turismestrategi på gaden, har Wonderful Copenhagen i en længere periode analyseret bl.a. nye tendenser, nye digitale muligheder og ændringer i turisters forbrugeradfærd. Indsatsen har skullet sikre, at Wonderful Copenhagens nye strategi, som udstikker visionen og retningen for turismeudviklingen frem mod 2020, er på forkant fire år frem i en tid, hvor turismen er i global forandring.

Ud over de lokale aktører og borgerne i hovedstadsregionen har Wonderful Copenhagen også søgt international sparring undervejs i strategiprocessen, bl.a. hos New Yorks turismeorganisation, NYC & Company. Her fremhæver CEO Fred Dixon særligt den nye strategis fokus på det lokale, destinationens localhood:

“Vi er imponerede over tankerne bag Wonderful Copenhagens nye strategi specielt med den relation, alle har til den danske livsstil og mere specifikt fascination af danskerne som det lykkeligste folk i verden. Jeres tilgang til livsstil og kultur er unik, og det grundlag giver jer mulighed for at nå jeres visionære mål.”

Et andet hovedpunkt i den nye turismestrategi er, at borgerne fremover skal inddrages i udviklingen af turismen. Samspillet mellem borgere og besøgende handler både om, at de besøgende – som midlertidige lokale – gerne vil tage del i det lokale liv, og så handler det også om at sikre de lokales opbakning til fortsat vækst i turismen. I strategien er målet at sikre en fortsat vækst i turismen – med mennesket i centrum.

“Det er klogt af Wonderful Copenhagen at engagere de lokale borgere for at sikre opbakning til fortsat vækst i turismen på en ansvarlig måde, da samspillet mellem besøgende og lokale er afgørende for morgendagens destination,” lyder tilbagemeldingen fra turismeorganisationen i New York.

“Vi har fået feedback og testet vores vision og prioriteringer af undervejs i strategiprocessen internationalt. Det har vi gjort for at sikre, at vores nye strategi afspejler de forandringer, turismen globalt møder nu og lidt længere fremme og for at lære af andre storbyers erfaringer,” siger Mikkel Aarø-Hansen, administrerende direktør i Wonderful Copenhagen.

Head of Corporate Communications
Mail: ufh@woco.dk

Nye tal: Hovedstaden trækker væksten i sommerens turisme9.10.2018 14:07pressemeddelelse

Uanset om de rejsende, som har besøgt Danmarks hovedstad i sommeren 2018, er kommet hertil for at tage del i det lokale kulturliv, bruge fremmed valuta i detailhandel og på attraktioner eller for deltage i en kongres, så har der været flere end året før. Hovedstaden havde en vækst i overnatninger på hoteller mm. i de tre sommermåneder på 4,7 pct., mens landet samlet set havde tilbagegang med et resultat på -0,3 pct. I hovedstaden var der således over 183.000 flere overnatninger i juni, juli og august i forhold til de samme måneder sidste år. Væksten i hovedstadens turisme er primært båret af internationale besøgende. Det viser de seneste overnatningstal fra Danmarks Statistik. Hovedstaden er en helårsdestination Samtidig med, der har været endnu flere overnatninger på hovedstadens hoteller mm. i sommeren 2018 end sidste sommer, så er København ikke kun en populær destination i de lyse sommermåneder. I hovedstaden er der stort fokus på at brede væksten i turismen ud over hele året. Det

Europas største kongres inden for reproduktion og embryologi kommer til København5.10.2018 09:46pressemeddelelse

En attraktiv destination med et stærkt forskningsmiljø inden for fertilitetsbehandling og et stort kongrescenter. Det er blot nogle af grundene til, at København netop har vundet værtskabet for Europas største kongres inden for human reproduktion og embryologi. København og Region Hovedstaden er hjemsted for en stærk, international forskningsklynge inden for fertilitetsbehandling, og det er i høj grad medvirkende til, at København netop er blevet valgt som værtsby for Europas største videnkongres inden for området, European Society of Human Reproduction and Embryology (ESHRE) i 2020. Kongressen, der fokuserer på netop infertilitet og reproduktion, forventes at tiltrække omkring 9.000-10.000 delegerede fra internationale viden- og forskningsmiljøer. ”Ufrivillig barnløshed er en alvorlig udfordring for de par, der er ramt af barnløshed og for samfundet generelt. Problemstillingen gælder ikke blot i Danmark men også internationalt. Vi er i regionen derfor rigtigt stolte af, at vores mange

Ny rapport: Hovedstaden driver væksten i Danmarks erhvervsturisme3.10.2018 12:06pressemeddelelse

Med en omsætning på 11,4 mia. kr. – alene i 2017 – står hovedstaden for 44 pct. af omsætningen på det danske mødemarked, der både dækker over kongresser og virksomhedsmøder. Hovedstadens andel af omsætningen på det danske mødemarked er således vokset siden den seneste analyse i 2012, hvor hovedstaden stod for 37 pct. af omsætningen. Det viser en ny analyse af det danske møde- og kongresmarked. Ud af den samlede omsætning på det danske mødemarked i 2017 på 26 mia. kr. udgjorde kongresserne over halvdelen af omsætningen, og her har hovedstaden særligt godt fat i de internationale kongresser. Og det er særligt de store internationale kongresser, hvor deltagerne har et gennemsnitligt døgnforbrug på ca. 4.200 kr., og dermed er det turistsegment, der bruger allerflest penge pr døgn under opholdet i Danmark, der sikrer hovedstadens store andel af omsætningen i den danske møde- og kongresbranche. På trods af at København er en lille storby i global sammenhæng, har den danske hovedstad i årtier

København er EU’s bedste turistdestination inden for digitalisering25.9.2018 14:00pressemeddelelse

EU Kommisionen har netop offentliggjort listen over de europæiske turistdestinationer, der klarer sig bedst i forhold til smart tourism, på tværs af en række parametre, og her er København udnævnt som bedste turistdestination inden for digitalisering. Det er Wonderful Copenhagen, der – i samarbejde med Københavns Kommunes Kultur og Fritidsforvaltning, har indstillet København til prisen. ”Vi er meget stolte af at blive fremhævet som bedste ’smarte’ turismedestination inden for digitalisering, både på vores egne og ikke mindst på byens vegne. Smart tourism og digitalisering er et område, vi har satset på og arbejder målrettet med. Det er afgørende for turistdestinationer i forhold til fremtidens udfordringer, at vi udnytter de muligheder, digitaliseringen bringer. Det er derfor en anerkendelse, vi sætter rigtig stor pris på,” siger Mikkel Aarø-Hansen, administrerende direktør i Wonderful Copenhagen. I indstillingen er bl.a. fremhævet Wonderful Copenhagens arbejde med influencers, udvikl

Reaktion fra Wonderful Copenhagen på C40 til København i 201912.9.2018 22:23pressemeddelelse

Borgmestertopmødet C40 Mayors Summit kommer til København i 2019. Reaktion fra Wonderful Copenhagen: ”Stort tillykke til Københavns Kommune og Realdania med værtskabet af C40 Mayors Summit, som vil samle politiske ledere fra verdens største byer i København i 2019. Valget understreger Københavns stærke internationale position som en by for vigtige og dagsordensættende konferencer, ikke mindst på miljø- og klimaområdet. Vi er derfor rigtig glade for at have bidraget til Københavns bud på C40 Mayors Summit 2019, som København vandt værtskabet af i konkurrence med andre internationale storbyer,” siger Mikkel Aarø-Hansen, administrerende direktør i Wonderful Copenhagen, der sammen med partnerne i Meetingplace-netværket hvert år byder på værtskabet af mere end 100 internationale videnkongresser - oftest inden for områder, hvor hovedstaden i forvejen har en international styrkeposition, herunder miljø- og klimaområdet.