Erhvervshus SjællandErhvervshus SjællandErhvervshus SjællandErhvervshus Sjælland

Netværk for lokale fødevareproducenter ser dagens lys

Fremtidens fødevareproduktion er lokal, bæredygtig og af høj kulinarisk kvalitet - og så rummer den et kæmpe potentiale for vækst og arbejdspladser. Derfor inviteres sjællandske fødevarevirksomheder ind et nyt ’Kulinarisk Erhvervsnetværk’, der kickstartes med en konference den 5. april.

Tirsdag den 5. april 2022 er en vigtig dato for de små og mellemstore virksomheder i Region Sjælland, der arbejder med lokalt forankret fødevareproduktion af høj kulinarisk kvalitet.

Det er nemlig den dag en række centrale aktører mødes til konference i Anneberg Kulturpark i Nykøbing Sjælland og danner ’Kulinarisk Erhvervsnetværk’.

Skal skabe udvikling i lokale fødevarevirksomheder

Kulinarisk Erhvervsnetværk er et nyt initiativ, der samler fødevarevirksomheder, uddannelsesinstitutioner og erhvervsfremmeaktører på tværs af Sjælland med det formål  at skabe vækst, udvikling, dynamik, konkurrencekraft og innovative løsninger i virksomhederne.

Det er gratis for virksomhederne at deltage og det er deres behov og udfordringer, der er i centrum. Initiativet kan blandt andet tilbyde de deltagende virksomheder et netværk med branchens førende aktører samt videndeling og tværgående partnerskaber.

Særlige forudsætninger på Sjælland

Bag det nye netværk står NCLF - Nationalt Center for Lokale Fødevarer, Erhvervshus Sjælland, Bio Change Zealand, Knowledge Hub Zealand, Professionshøjskolen Absalon, Food & Bio Cluster Denmark og Odsherred Kommune.

"Her på Sjælland har vi helt særlige forudsætninger for at skabe fremtidens lokale fødevarer. Og vi har mange mindre aktører, som kan have glæde af at mødes, sparre og dele viden og projekter med aktører på tværs af værdikæden. Det skal det nye netværk bidrage til," fortæller Jesper Zeilund, der er direktør i NCLF.

Etablerede virksomheder kan berige de nye

Erhvervskonsulent Anette Friis fra Odsherred Kommune ser et stort potentiale i at styrke den lokale fødevareproduktion på tværs af regionens 17 kommuner:

"Fødevarer, gastronomi og oplevelsesøkonomi er rygraden i Odsherreds erhvervsliv. Så når vi som kommune går ind i et regionalt initiativ som Kulinarisk Erhvervsnetværk, så er det fordi, jeg ser et stort potentiale i, at fødevarevirksomhederne kommer til at arbejde meget mere på tværs i regionen – til gavn for job og omsætning hos alle," siger Anette Friis og uddyber:

"Vi har nogle ret stærke virksomheder på området, der kan skabe stor værdi for vores mange mindre iværksættere, men som også selv kan nyde godt af at etablere nye relationer på tværs af kommunerne," siger hun og håber, at mange af de små og mellemstore sjællandske fødevarevirksomheder vil deltage i opstarten af netværket den 5. april.

Netværk, sparring og videndeling er vigtige ingredienser

Bio- og fødevareproduktion er lige nu et af de store satsningsområder for den regionale erhvervsindsats.

Det sker bl.a. gennem projektet Bio Change Zealand, der søger at styrke 35 virksomheders vækst, salg og eksport gennem værdikædesamarbejde og samarbejde med stærke videninstitutioner.

Bio Change Zealand er med i Kulinarisk Erhvervsnetværk for dels at understøtte de 35 virksomheders værdikæder, men også for at medvirke til at fremelske nye virksomheder og i det hele taget støtte op om den regionale netværksindsats, lyder det fra projektleder Sif Kjølby:

"Netværk, sparring og videndeling med andre fødevareproducenter er vigtigt for de virksomheder vi arbejder med. Derfor er vi glade for, at vi i Bio Change Zealand kan støtte etableringen af et fælles netværk for regionens fødevareproducenter, som både kan blive til gavn for de etablerede virksomheder, men så sandelig også de små nye," siger Sif Kjølby, der også repræsenterer Knowledge Hub Zealand i netværket.

Både digitalt og fysisk netværk

Det kulinariske erhvervsnetværk er både en digital platform og et fysisk mødested for alle aktører i region Sjælland, der arbejder med en lokalt forankret fødevareproduktion af høj kulinarisk kvalitet.

Den digitale platform er stedet, hvor udfordringer møder løsninger. Har virksomhederne spørgsmål til forædling eller forarbejdning af særlige fødevarer, kan de deles i netværket og på den måde blive parret med andre aktører, der har viden om emnet.

Den fysiske del består af to årlige konferencer, hvor der er mulighed for at få sat ansigt på de andre i netværket, sammen blive klogere og skabe debat om relevante temaer.

Vær med til kickstart 5. april

Det hele begynder med en heldagskonference i Nykøbing Sjælland den 5. april 2022, hvor temaet er 'potentialet i en kort værdikæde og erfaringer med lokale samarbejder på tværs af værdikæder'.

På konferencerne vil det hver gang være muligt at koble sig på projekter hos de forskellige erhvervsfremmeaktører og uddannelsesinstitutioner og skabe praktiksamarbejder med studerende.

Alle små og mellemstore fødevarevirksomheder i region Sjælland er velkomne.

Tilmelding via link i invitation, der findes online her:

Læs mere om Erhvervshus Sjællands tilbud på www.ehsj.dk