Salling Group

Nettos pant-poser kommer nu til Bornholm

Del
Netto tester som den første danske dagligvarekæde pant på plastikposer. I juni udvides testen til også at omfatte Bornholm.

Aflever din brugte plastikpose i Netto og få en krone retur. Sådan fungerer den nye pantordning, Netto har introduceret og tester på Fyn, og fra i dag, den 4. juni, udvides testen, så den også omfatter Bornholm.

I de fem bornholmske butikker kan kunder nu aflevere alle slags brugte plastikposer og få en hel krone retur for Nettos egen pose. Dermed medvirker de til, at poserne bliver genanvendt og i sidste ende ikke ender i naturen.

– Vi glæder os til at til at lancere pantordningen i vores fem butikker og ser frem til at få erfaringer fra både kunder og kolleger. Det bliver spændende at teste her på Bornholm, fortæller Marianne Kjøller, som er Nettos distriktschef på Bornholm.

Pant-poserne er en del af et partnerskab mellem WWF Verdensnaturfonden og Salling Group, der ejer Netto. Samarbejdet skal sikre, at plastik fra butikkerne ikke ender i naturen som affald. Og en lang række plast-initiativer skal medvirke til, at Salling Groups meget ambitiøse målsætninger bliver nået.

Sommerferie og Folkemøde

I de kommende måneder vil Bornholm ikke kun danne rammen for mange sommerferiegæster, men også et Folkemøde. Derfor er det gode muligheder for at teste pantordningen i et sommerferieområde med besøgende, som ikke nødvendigvis besøger en Netto-butik hver dag. Og samtidig også vise konceptet frem for alle Folkemøde-deltagerne.

– Handelsmønsteret i vores butikker er lidt atypisk henover sommeren, hvor vi har mange kunder, som ikke er bosiddende på Bornholm. Derfor har vi gode betingelser for at teste, om eksempelvis udenlandske gæster og sommerferiebesøgende kommer retur med poserne. Og vi vil selvfølgelig også gerne se, hvordan pantordningen helt generelt bliver modtaget, uddyber Marianne Kjøller.

På Folkemødet vil plast-problematikken også være et emne, Netto vil tage op. Både med en debat om emnet og aktivering ved Netto-butikken i Allinge. Og Marianne Kjøller pointerer, at introduktionen af pantordningen på Bornholm også passe godt ind i den ramme:

– Vi har sat en meget ambitiøs målsætning på plast-området på tværs af alle vores butikker, og det sætter vi fokus på til Folkemødet. Derfor vil vi selvfølgelig også gerne vise alle, hvordan pantordningen fungerer.

FAKTA: Pant på plastikposer

  • Netto indledte den 16. april en test af pant på specialdesignede plastikposer i alle de fynske Netto-butikker.
  • I testperioden betaler kunderne en pant på 50 øre for hver købt pose.
  • Netto tager imod alle slags plastikposer og sender dem til genanvendelse, men man får kun pant retur for Nettos egen pose.
  • Poserne kan returneres til kasseassistenten, hvorefter kunden får 1 kr. retur. Forskellen betales af Netto.
  • Poser, der bliver afleveret, bliver indsamlet og afleveret til genanvendelse.
  • Vælger man ikke at pante posen, går pantoverskuddet fra Netto til WWF Verdensnaturfonden, som Dansk Supermarked Group og Netto samarbejder med gennem et fælles partnerskab om plast.
  • Netto ser den nye pantordning som en investering, hvor udgifterne går til et godt formål – nemlig at mindske plastforurening.

FAKTA: Om Salling Group og WWF Verdensnaturfondens partnerskab

Salling Groups commitment:

  • Vi vil kæmpe for, at plastik fra vores varer, butikker og logistik ikke ender i naturen

Salling Groups ambition:

Vi vil:

  • Bruge mindre plast og andre emballagetyper
  • Sikre bedre genbrug af plastik
  • Give mere information og flere valgmuligheder til vores kunder omkring plastik og emballage generelt

Salling Groups målsætning:

  • Al plast brugt til transport af vores varer vil blive genbrugt eller genanvendt inden 2020
  • Al emballage på egne varemærker skal være 100% genanvendeligt inden 2023
  • Al engangsplastik udfases senest i løbet af 2021
  • Bevidst brug af mikroplastik i egne varer udfases

Kontakter

Billeder

Information om Salling Group

Salling Group
Salling Group
Rosbjergvej 33
8220 Brabrand

87 78 50 00https://sallinggroup.com/

Om Netto

Netto er Danmarks foretrukne dagligvarekæde og største leverandør af økologi til de danske husstande. Det er vi stolte af. Lige siden Netto slog dørene op til den første butik i 1981, har danskerne taget godt imod idéen om, at alle skal have råd til kvalitet i hverdagen. Det betyder, at Netto er vokset og nu dækker hele Danmark med 494 butikker. I 1990 åbnede Netto sin første butik i udlandet, og i dag er der 1.300 Netto-butikker fordelt i Sverige, Tyskland og Polen. Netto er en del af Salling Group. Læs mere om Netto på www.netto.dk.

Som den største dagligvarekæde har Netto et ansvar for at sætte et særligt aftryk i fødevareindustrien. Det betyder bl.a., at Netto er de første i detailvarehandlen, der har introduceret en mejeriserie med fokus på dyrevelfærd. Derudover har Netto et tæt samarbejde med lokale producenter af økologiske varer.

Om WWF Verdensnaturfonden

WWF har kontorer i 80 lande og mere end 1.200 projekter over hele verden. WWF er en af verdens største og mest indflydelsesrige organisationer med mere end fem millioner støtter globalt. WWF’s stærke position gør, at vi spiller en væsentlig rolle, når beslutninger skal tages globalt som nationalt. WWF’s mission er at stoppe forringelsen af jordens naturlige miljø og skabe en fremtid, hvor mennesker lever i harmoni med naturen. WWF Verdensnaturfonden er den danske afdeling af World Wide Fund for Nature.

Følg pressemeddelelser fra Salling Group

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Salling Group

Paris 2024: Store danske virksomheder og topatleter: "Det ligger i vores DNA - Ingen vinder alene!"17.4.2024 13:15:09 CEST | Pressemeddelelse

Nu er der kun 100 dage til OL begynder i Paris. Kampagnen ’Ingen vinder alene’ sætter fokus på Danmarks unikke tilgang, når der skal opnås verdensklasse: Sammenhængen mellem bredde og elite. Danmarks olympiske partnere Salling Group, Danish Crown, Toyota, Poul Schmith og paralympisk partner Elsass Fonden er gået sammen med Team Danmark og Danmarks Idrætsforbund for at vise, hvorfor vi som land bliver ved med at lykkes med at skabe verdensstjerner.

Nyt samarbejde skal forebygge stroke i danskernes hverdag28.2.2024 08:20:00 CET | Pressemeddelelse

Alt for mange danskere rammes hvert år af stroke, og derfor vil Hjernesagen sammen med Salling Group og Salling Fondene over de kommende år bringe hjernesundhed og forebyggelse af stroke længst muligt ud til danskerne. Det sker ved at tilbyde nem og gratis blodtryksmåling i butikker landet over som del af et nyt, flerårigt strategisk samarbejde med ambition om at løfte danskernes generelle sundhedsniveau.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye