Netto’s klimamærkning giver kunder lyst til at handle mere klimavenligt

Kunderne i udvalgte Netto-butikker har i løbet af det seneste halve år stødt på en lille, diskret lyseblå sky, når de har stået og overvejet aftensmaden foran køledisken eller ledt efter indholdet til børnenes madpakker i frugt og grønt-afdelingen.
Klimamærkningen ”Skyen” har været omdrejningspunktet for Nettos forsøg på at informere og guide kunderne mod mere klimavenlige valg på deres indkøbstur. Og det viser sig, at 50 % af Netto-kunderne tænker over deres klimaaftryk, når de handler dagligvarer.
Erfaringerne fra arbejdet med klimamærkningen tegner et billede af, at mere information gør en forskel for kunderne, når de får muligheden for at vælge mellem samme type produkt på et mere oplyst grundlag.
Interviews blandt Netto-kunder i de udvalgte butikker viser nemlig, at klima-skiltning er efterspurgt blandt forbrugerne. 86 % af kunderne mener, at klimamærkning er en god ide, og under 2 % føler, det er generende.
- Det har været meget interessant at følge, hvordan og i hvilket omfang klimamærkningen har påvirket kundernes indkøbsmønstre og adfærd. Med mærkningen har vi forsøgt at hjælpe kunderne med at navigere i den komplekse information om produkters klimaaftryk. Ultimativt har håbet været, at mærkningen kunne inspirere til at vælge et mere klimavenligt alternativ, end det man normalvis vælger, siger Michael Løve, direktør i Netto.
Indkøbsmønstre ændrer sig
Det altoverskyggende formål med ”Skyen” har været at inspirere kunderne til at kigge mod mere klimavenlige alternativer, og det viser sig, at 18 % af de kunder, som lagde mærke til klimaskyen, efterfølgende ændrede valg af vare.
Generelt har kunderne stor lyst og motivation til at handle klimavenligt. Det gælder særligt indenfor kategorierne frugt og grønt, kød samt mejerivarer. Konkret er salget af avocado faldet med 5,5%, oksekød 4,1%, mens salget af skiveskåret pålæg har oplevet en nedgang på 6,3% sammenlignet med landets øvrige Netto-butikker uden klimamærkning.
Netto-direktør, Michael Løve, ser nu frem til det videre arbejde.
- Grundlæggende er der brug for at højne den datakvalitet, som ligger bag mærkningen – i sidste ende bør der være en national standard for, hvordan klimaaftrykket opgøres. Og ligeledes skal der skabes en mærkning, der kan inspirere leverandørerne til at reducere deres klimapåvirkning. Kunderne skal i mærkningen kunne se forskel på f.eks. en agurk produceret i henholdsvis Spanien og Danmark. Der ligger med andre ord meget arbejde foran, så vi håber, at både politikere og branchen er klar til at gå videre med en fælles, national klimamærkning, siger Michael Løve.
Alle resultater er nu givet videre til bl.a. Regeringens Klimaråd.
*Læs mere om klimamærkningen samt kundernes respons i vedhæftede dokument*
Kontakter
Group CommunicationSalling Group
Tlf:8778 5002press@sallinggroup.comBilleder
Vedhæftede filer
Information om Salling Group
Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling stormagasiner og BR arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Knap 60.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 10 millioner kunder.
Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 1,9 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.
Følg pressemeddelelser fra Salling Group
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Salling Group
10.000 danskere har fået målt blodtrykket under indkøbsturen – og hvert tiende er for højt29.10.2025 11:30:00 CET | Pressemeddelelse
Samarbejdet mellem Hjernesagen og Salling Group har gjort det muligt for tusindvis af danskere at opdage forhøjet blodtryk i tide og tage vigtige skridt mod at forebygge stroke – ofte uden at kende til risikoen på forhånd. Indsatsen er med til at bringe forebyggelse og blodtryksmåling helt tæt på danskernes hverdag.
Ny teknologi skal hjælpe kunderne: Scan og find de bedste avocadoer i Bilka27.10.2025 10:00:00 CET | Pressemeddelelse
Salling Group og Bilka sætter nu turbo på indsatsen for at tilbyde kunderne de bedste avocadoer. Det skal være slut med at komme hjem med u- eller overmodne avocadoer, når en helt ny scanner nu introduceres i Bilka.
Salling fejrer julen med tre spektakulære nyheder16.10.2025 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Julen bliver ekstra magisk i år, når Salling tænder julelysene og præsenterer tre store juleoplevelser: en ny og strålende facadeudsmykning, åbningen af Salling Christmas Garden i Aarhus og et helt nyt juleshow med musik og dans i både Aarhus og Aalborg.
Salling Group og Clever når milepæl: Over 1.000 ladeudtag på tværs af Danmark9.10.2025 08:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Salling Group og Clever har nået målet om at opsætte 1.000 ladeudtag og gør det dermed nemmere for elbilister at besøge butikkerne.
Salling Group styrker sit digitale beredskab og åbner for bedre offlinebetalingsløsninger i Bilka, føtex og Netto3.10.2025 08:15:00 CEST | Pressemeddelelse
Et nyt, udvidet samarbejde med Nets sikrer, at kunder i Salling Groups butikker fremover vil kunne betale med stort set alle betalingsformer under en eventuel krisesituation.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum



