Salling Group

Netto’s klimamærkning giver kunder lyst til at handle mere klimavenligt

Del
Som landets første dagligvarekæde lancerede Netto i april ”Skyen” – en klimamærkning på fødevarer med formålet at guide kunderne mod mindre klimabelastende alternativer. Nu giver Netto erfaringerne – positive som negative – videre til politikere, kunder og den øvrige branche med håbet om, at de kan danne grundlag for en fælles klimamærkning på tværs af detailhandlen.

Kunderne i udvalgte Netto-butikker har i løbet af det seneste halve år stødt på en lille, diskret lyseblå sky, når de har stået og overvejet aftensmaden foran køledisken eller ledt efter indholdet til børnenes madpakker i frugt og grønt-afdelingen.

Klimamærkningen ”Skyen” har været omdrejningspunktet for Nettos forsøg på at informere og guide kunderne mod mere klimavenlige valg på deres indkøbstur. Og det viser sig, at 50 % af Netto-kunderne tænker over deres klimaaftryk, når de handler dagligvarer.

Erfaringerne fra arbejdet med klimamærkningen tegner et billede af, at mere information gør en forskel for kunderne, når de får muligheden for at vælge mellem samme type produkt på et mere oplyst grundlag.

Interviews blandt Netto-kunder i de udvalgte butikker viser nemlig, at klima-skiltning er efterspurgt blandt forbrugerne. 86 % af kunderne mener, at klimamærkning er en god ide, og under 2 % føler, det er generende.

- Det har været meget interessant at følge, hvordan og i hvilket omfang klimamærkningen har påvirket kundernes indkøbsmønstre og adfærd. Med mærkningen har vi forsøgt at hjælpe kunderne med at navigere i den komplekse information om produkters klimaaftryk. Ultimativt har håbet været, at mærkningen kunne inspirere til at vælge et mere klimavenligt alternativ, end det man normalvis vælger, siger Michael Løve, direktør i Netto.

Indkøbsmønstre ændrer sig

Det altoverskyggende formål med ”Skyen” har været at inspirere kunderne til at kigge mod mere klimavenlige alternativer, og det viser sig, at 18 % af de kunder, som lagde mærke til klimaskyen, efterfølgende ændrede valg af vare.

Generelt har kunderne stor lyst og motivation til at handle klimavenligt. Det gælder særligt indenfor kategorierne frugt og grønt, kød samt mejerivarer. Konkret er salget af avocado faldet med 5,5%, oksekød 4,1%, mens salget af skiveskåret pålæg har oplevet en nedgang på 6,3% sammenlignet med landets øvrige Netto-butikker uden klimamærkning.

Netto-direktør, Michael Løve, ser nu frem til det videre arbejde.

- Grundlæggende er der brug for at højne den datakvalitet, som ligger bag mærkningen – i sidste ende bør der være en national standard for, hvordan klimaaftrykket opgøres. Og ligeledes skal der skabes en mærkning, der kan inspirere leverandørerne til at reducere deres klimapåvirkning. Kunderne skal i mærkningen kunne se forskel på f.eks. en agurk produceret i henholdsvis Spanien og Danmark. Der ligger med andre ord meget arbejde foran, så vi håber, at både politikere og branchen er klar til at gå videre med en fælles, national klimamærkning, siger Michael Løve.

Alle resultater er nu givet videre til bl.a. Regeringens Klimaråd.

*Læs mere om klimamærkningen samt kundernes respons i vedhæftede dokument*

Kontakter

Billeder

Vedhæftede filer

Information om Salling Group

Salling Group
Salling Group
Rosbjergvej 33
8220 Brabrand

87 78 50 00https://sallinggroup.com/

Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling stormagasiner og BR arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Knap 60.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 10 millioner kunder.

Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 1,9 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.

Følg pressemeddelelser fra Salling Group

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Salling Group

Paris 2024: Store danske virksomheder og topatleter: "Det ligger i vores DNA - Ingen vinder alene!"17.4.2024 13:15:09 CEST | Pressemeddelelse

Nu er der kun 100 dage til OL begynder i Paris. Kampagnen ’Ingen vinder alene’ sætter fokus på Danmarks unikke tilgang, når der skal opnås verdensklasse: Sammenhængen mellem bredde og elite. Danmarks olympiske partnere Salling Group, Danish Crown, Toyota, Poul Schmith og paralympisk partner Elsass Fonden er gået sammen med Team Danmark og Danmarks Idrætsforbund for at vise, hvorfor vi som land bliver ved med at lykkes med at skabe verdensstjerner.

Nyt samarbejde skal forebygge stroke i danskernes hverdag28.2.2024 08:20:00 CET | Pressemeddelelse

Alt for mange danskere rammes hvert år af stroke, og derfor vil Hjernesagen sammen med Salling Group og Salling Fondene over de kommende år bringe hjernesundhed og forebyggelse af stroke længst muligt ud til danskerne. Det sker ved at tilbyde nem og gratis blodtryksmåling i butikker landet over som del af et nyt, flerårigt strategisk samarbejde med ambition om at løfte danskernes generelle sundhedsniveau.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye