Netto’s klimamærkning giver kunder lyst til at handle mere klimavenligt
Kunderne i udvalgte Netto-butikker har i løbet af det seneste halve år stødt på en lille, diskret lyseblå sky, når de har stået og overvejet aftensmaden foran køledisken eller ledt efter indholdet til børnenes madpakker i frugt og grønt-afdelingen.
Klimamærkningen ”Skyen” har været omdrejningspunktet for Nettos forsøg på at informere og guide kunderne mod mere klimavenlige valg på deres indkøbstur. Og det viser sig, at 50 % af Netto-kunderne tænker over deres klimaaftryk, når de handler dagligvarer.
Erfaringerne fra arbejdet med klimamærkningen tegner et billede af, at mere information gør en forskel for kunderne, når de får muligheden for at vælge mellem samme type produkt på et mere oplyst grundlag.
Interviews blandt Netto-kunder i de udvalgte butikker viser nemlig, at klima-skiltning er efterspurgt blandt forbrugerne. 86 % af kunderne mener, at klimamærkning er en god ide, og under 2 % føler, det er generende.
- Det har været meget interessant at følge, hvordan og i hvilket omfang klimamærkningen har påvirket kundernes indkøbsmønstre og adfærd. Med mærkningen har vi forsøgt at hjælpe kunderne med at navigere i den komplekse information om produkters klimaaftryk. Ultimativt har håbet været, at mærkningen kunne inspirere til at vælge et mere klimavenligt alternativ, end det man normalvis vælger, siger Michael Løve, direktør i Netto.
Indkøbsmønstre ændrer sig
Det altoverskyggende formål med ”Skyen” har været at inspirere kunderne til at kigge mod mere klimavenlige alternativer, og det viser sig, at 18 % af de kunder, som lagde mærke til klimaskyen, efterfølgende ændrede valg af vare.
Generelt har kunderne stor lyst og motivation til at handle klimavenligt. Det gælder særligt indenfor kategorierne frugt og grønt, kød samt mejerivarer. Konkret er salget af avocado faldet med 5,5%, oksekød 4,1%, mens salget af skiveskåret pålæg har oplevet en nedgang på 6,3% sammenlignet med landets øvrige Netto-butikker uden klimamærkning.
Netto-direktør, Michael Løve, ser nu frem til det videre arbejde.
- Grundlæggende er der brug for at højne den datakvalitet, som ligger bag mærkningen – i sidste ende bør der være en national standard for, hvordan klimaaftrykket opgøres. Og ligeledes skal der skabes en mærkning, der kan inspirere leverandørerne til at reducere deres klimapåvirkning. Kunderne skal i mærkningen kunne se forskel på f.eks. en agurk produceret i henholdsvis Spanien og Danmark. Der ligger med andre ord meget arbejde foran, så vi håber, at både politikere og branchen er klar til at gå videre med en fælles, national klimamærkning, siger Michael Løve.
Alle resultater er nu givet videre til bl.a. Regeringens Klimaråd.
*Læs mere om klimamærkningen samt kundernes respons i vedhæftede dokument*
Kontakter
Group CommunicationSalling Group
Tlf:8778 5002press@sallinggroup.comBilleder
Vedhæftede filer
Information om Salling Group
Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling stormagasiner og BR arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Knap 60.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 10 millioner kunder.
Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 1,9 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.
Følg pressemeddelelser fra Salling Group
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Salling Group
Netto, Bilka og føtex klar præsenterer nyt og innovativt kødprodukt med flere fordele10.1.2025 08:40:00 CET | Pressemeddelelse
Et alternativ til det velkendte og populære hakkede oksekød er fra næste uge at finde i Salling Groups butikker. En smagfuld fusion af hakket oksekød og kyllingekød er resultatet af grundig produktinnovation, som tilsammen giver et produkt, der fås for første gang i Danmark fra uge tre.
Donation fra Salling Groups kunder: Julemærkehjemmene modtager over en million kroner for Tinka-nissehuer20.12.2024 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Siden november har kunderne kunne købe Tinka-nissehuer i Bilka, BR og føtex. Huerne har i år været så populære, at Salling Group har overrakt en check på 1.250.000 kroner på vegne af kunderne til Julemærkehjemmene.
føtex og Bilka indgår historisk partnerskab med Tjele Gods: Vil sætte ekstra skub i økologien13.12.2024 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Økologiske varer fra Tjele Gods kommer fremover til at pryde hylderne i alle føtex og Bilka butikker. Tjele Gods er ved at skabe Danmarks førende økologiske landbrug, og samarbejdet passer derfor perfekt til føtex og Bilkas ambitioner om at udvide det økologiske varesortiment
Netto og Bilka vinder fornemme vegetariske priser27.11.2024 08:20:00 CET | Pressemeddelelse
Bilka løber med førstepladsen i ‘Bedst-i-pris', når det handler om plantebaserede varer, mens Netto vinder ‘Årets plantebaserede discountsupermarked’. Kåringer, som Dansk Vegetarisk Forening står bag.
Nyt madspildspartnerskab skal redde 6,5 millioner måltider årligt26.11.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
FødevareBanken og Salling Group lancerer MadPlus – et landsdækkende initiativ til bekæmpelse af madspild med en ambition om at inkludere hele detailhandlen i Danmark fra 2026.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum