Netto

Netto vil indsamle mad til en kvart million socialt udsatte

Del

I november måned søsætter Danmarks største dagligvarekæde Netto sammen med FødevareBanken, et ambitiøst projekt om at indsamle midler til 250.000 gratis måltider målrettet socialt udsatte i Danmark.

Ifølge Rådet for Socialt Udsatte er antallet af fattige og socialt udsatte i Danmark steget markant over de seneste ti år. I dag anslår man, at der er flere end 40.000 danskere i langvarig fattigdom – heraf godt 8.000 børn. I samarbejde med FødevareBanken har Netto i dag lanceret et projekt, der målrettet vil hjælpe socialt udsatte, fattige og ensomme landet over ved at indsamle og donere hvad, der svarer til 250.000 måltider.

Du kan gøre en stor forskel med en lille indsats

Netto og FødevareBanken vil sammen stå bag indsamlingen af de mange måltider gennem fire forskellige initiativer i de kommende måneder og frem til årsskiftet. Fælles for initiativerne er, at de er drevet ud af Nettos butikker i hele landet, og alle sammen støtter FødevareBankens arbejde med at sikre mad til socialt udsatte i Danmark.  Og du kan være med.

Sådan kan du hjælpe dem, der har det svært:

  • Du kan købe FødevareBankens julekort i din lokale Netto. Når du køber kortet, sikrer du fem måltider til socialt udsatte og ensomme via FødevareBankens modtager-væresteder.
  • Du kan købe DRIK OG STØT-vandflasker i Netto og dermed støtte FødevareBankens arbejde med ti øre pr. flaske.
  • Du kan donere din flaskepant til FødevareBanken gennem Nettos flaskeautomater. Hver gang du donerer seks kroner pant, ryger der rundt regnet et måltid mad videre til en udsat på et værested.

Derudover donerer Netto al overskudsmad fra op mod 100 Netto-butikker i forbindelse med lukkedagene til jul til Kirkens Korshærs varmestuer. Maden bliver lavet til julefrokoster for socialt udsatte og ensomme i løbet af juledagene rundt om i Danmark.

Den danske juleånd som hemmeligt våben

At Netto og FødevareBanken lancerer projektet netop nu er ingen tilfældighed. Nettos danske landechef Brian Seemann Broe forklarer:

”Vi danskere er generelt gode til at hjælpe hinanden. Derfor håber vi på, at rigtigt mange vil hjælpe os og FødevareBanken med at samle den kvarte million måltider sammen. Lykkedes vi med det, så kan vi gøre en kæmpe forskel for dem, der ikke har så meget. Ved at starte kampagnen nu og henover julen, så krydser vi fingre for, at danskernes fantastiske juleånd gør, at vi kan nå i mål,” siger Brian Seemann Broe.

Målet om 250.000 måltider er ambitiøst. Og det skal det være, hvis indsatsen skal kunne mærkes, mener Netto og FødevareBanken. Derfor er det også helt afgørende, at der er et stærkt samarbejde på tværs. Samarbejdet mellem FødevareBanken og Netto resulterede i 2016 i, at man indsamlede, hvad der svarer til godt 71.000 måltider. Så i år er barren altså hævet markant. Karen-Inger Thorsen, Direktør hos FødevareBanken siger:

”Vi oplever, at flere og flere væresteder kontakter os.  Dels fordi de får flere brugere, men selvfølgelig også fordi vi med vores nye afdeling i Kolding, nu nærmer os landsdækkende status. Især op til højtider som julen, hvor der ud over de socialt udsatte, også kommer ensomme eller fattige børnefamilier for at få et godt og gratis måltid mad, stiger efterspørgslen. Derfor er det så vigtigt, at virksomheder som Netto træder til og gør en forskel. Og at de tør være ambitiøse, for det er der behov for.”

Fakta om de 250.000 måltider

Ifølge FødevareBanken svarer et måltid til seks kroner. De 250.000 måltider, der skal indsamles er således en blanding mellem pengedonationer direkte til FødevareBanken, der sikre at de kan leverer måltider til danske væresteder, samt direkte fødevaredonationer fra Netto ifm. julen til FødevareBanken, der leverer maden til lokale væresteder mellem jul og nytår. En del af de indsamlede måltider vil blive serveret for udsatte til julefrokoster 2. juledag. Resten vil indgå i FødevareBankens arbejde i det nye år.

Kontakter

Pressekontakter
Landedirektør i Netto, Brian Seemann Broe, Dansk Supermarked Group, tlf. 87 78 50 02

Vedhæftede filer

Information om Netto

Om Netto

Netto er Danmarks foretrukne dagligvarekæde og leverandør af økologi til de danske husstande. Det er vi stolte af. Lige siden Netto slog dørene op til den første butik i 1981, har danskerne taget godt imod idéen om, at alle skal have råd til kvalitet i hverdagen. Det betyder, at Netto er vokset og nu dækker hele Danmark med 486 butikker. I 1990 åbnede Netto sin første butik i udlandet, og i dag er der 1.300 Netto-butikker fordelt i Sverige, Tyskland og Polen. Netto er en del af Dansk Supermarked Group. Læs mere om Netto på www.netto.dk.

Som den foretrukne dagligvarekæde har Netto et ansvar for at sætte et særligt aftryk i fødevareindustrien. Det betyder bl.a., at Netto er de første i detailvarehandlen, der har introduceret en mejeriserie med fokus på dyrevelfærd. Derudover har Netto et tæt samarbejde med lokale producenter af økologiske varer.

Om FødevareBanken

FødevareBanken er en non-profit organisation, der bekæmper madspild og madfattigdom i Danmark. På den ene side kasseres der dagligt enorme mængder mad i fødevarebranchen, hvilket betyder spild af ressourcer og en belastning for miljøet. På den anden side er en del af de dårligst stillede i vores samfund ofte frataget muligheden for et dagligt og nærende måltid, som har afgørende betydning for deres sundhed. Det kæmper vi for at ændre. Læs mere på www.foedevarebanken.dk. FødevareBanken og Netto indgik samarbejde om bekæmpelse af madspild i 2016.

Om Kirkens Korshær

Kirkens Korshær er en folkekirkelig hjælpeorganisation, som hjælper mennesker med svære vilkår i Danmark. Vi tilbyder blandt ly for natten, mad og kaffe, et bad og rent tøj, samvær og et sted at høre til for mennesker i nød. Organisation en har eksisteret i 104 år og har i dag varmestuer, herberger, væresteder og genbrugsbutikker i hele landet. Kirkens Korshær består af cirka 9000 frivillige og 450 lønnede medarbejdere. Læs mere om Kirkens Korshærs arbejde på www.kirkenskorshaer.dk.

Følg pressemeddelelser fra Netto

Skriv dig op her og modtag pressemeddelelser på mail. Indtast din mail, klik på abonner og følg instruktionerne i den udsendte mail.

Flere pressemeddelelser fra Netto

Netto & Kræftens Bekæmpelse samarbejder mod kræft5.9.2018 08:28pressemeddelelse

Netto udvider samarbejdet med Kræftens Bekæmpelse under KRAM-konceptet, hvor Netto donerer penge til Kræftens Bekæmpelse for hvert stykke solgt KRAM-produkt. I år udvides KRAM-sortimentet fra tøj til også at inkludere fx bamser og håndklæder i alle landets Nettobutikker. I 2017 resulterede KRAM-indsatsen i en donation på hele DKK 250.000 i kampen mod kræft – et beløb som Netto håber at kunne slå i år.

Økologiske landmænd fra Sønderjylland er nomineret til Årets Økolog 201820.8.2018 08:00pressemeddelelse

I løbet af de næste otte uger skal otte danske økologiske landmænd dyste om at blive Årets Økolog. Blandt de nominerede er Andreas Barsøe og Nikolaj Dalsgaard, som sammen driver tre økologiske gårde ved Haderslev. Bag kampagnen, som kører for andet år i træk, står Netto som i samarbejde med Økologisk Landsforening, ønsker at hylde de danske økologer. Vinderen udpeges suverænt af danskerne.

Økologiske landmænd fra Sjælland og Møn nomineret til Årets Økolog20.8.2018 08:00pressemeddelelse

I løbet af de næste otte uger skal otte danske økologiske landmænd m/k dyste om at blive Årets Økolog. Blandt de nominerede er Benjamin Christensen fra Stege på Møn og Randi Vinfeldt fra Ugerløse på Sjælland. Bag kampagnen, som kører for andet år i træk, står Netto som i samarbejde med Økologisk Landsforening, ønsker at hylde de danske økologer. Vinderen udpeges suverænt af danskerne.

Økologiske landmænd fra Midtjylland og Samsø nomineret til Årets Økolog20.8.2018 08:00pressemeddelelse

I løbet af de næste otte uger skal otte økologiske landmænd m/k dyste om at blive Årets Økolog. Blandt de nominerede er Hester Callaghan og Bjarke Jensen fra Samsø, Mikkel Juhl Nielsen fra Djursland og Karl Henning Mikkelsen fra Brande. Bag kampagnen, som kører for andet år i træk, står Netto som i samarbejde med Økologisk Landsforening, ønsker at hylde de danske økologer. Vinderen udpeges suverænt af danskerne.