BrandhouseBrandhouseBrandhouse

Netto vil bekæmpe 400.000 tons madspild

Netto vil nu bekæmpe madspild, der hvor problemet er størst, nemlig de op mod 400.000 tons mad, der årligt smides ud i butikker, i produktionen og på fødevareindustriens lagre. Med en ny app, som kan bruges i alle danske fødevarebutikker, vil Netto hjælpe danskerne med at dele overskudsvarer, som ellers risikerer at blive smidt ud. Samtidig indleder Netto nu et strategisk samarbejde med fødevareBanken, som gør det muligt for foreningen at blive landsdækkende i arbejdet med at hente overskudsmad i industrien og sende den til socialt udsatte børn, unge og voksne over hele landet.

Selvom der smides meget mad ud i private hjem, så er industrien klart den største synder. Hvert år bliver der smidt 400.000 tons mad ud i butikkerne, i produktionen og på lagrene. Det er over en tredjedel mere end madspildet hjemme hos familierne. Mange af varerne er blot tæt på udløb eller i beskadiget emballage, og kan derfor sagtens spises og drikkes. To nye tiltag fra Netto, som er Danmarks største supermarked, skal hjælpe med at mindske det massive madspild.

”Som Danmarks største bindeled mellem forbrugerne og producenter går Netto nu i kamp mod madspild der, hvor det giver den største effekt – nemlig i butikkerne og på fødevareindustriens lagre og produktioner, siger Brian Seemann Broe, der er landedirektør for Netto og fortsætter:

”Nu lancerer vi appen ”Mad skal spises”, der hjælper kunder landet over til at dele overskudsvarer med hinanden i alle landets supermarkeder. Derfor håber vi også, at alle vores kolleger i andre supermarkedskæder vil være med til at give kunderne overblik over deres overskudsvarer. Samtidig indleder vi et omfattende, strategisk samarbejde med fødevareBanken, som uddeler overskudsvarer til socialt udsatte børn, unge og voksne i stor skala.”

Del varerne før de smides ud

Med Nettos nye app ”Mad skal spises” kan danske forbrugere nu dele overskudsvarer med hinanden. Appen giver et hurtigt overblik over, hvor man kan købe varer, der er sat ned i pris, enten pga. snarlig udløbsdato, for store partier eller andet.

Appen er ikke blot udviklet til Nettos egne butikker og kunder, men kan bruges i alle danske supermarkeder.

Nødvendig hjælp til fødevareBanken

I bekæmpelsen af madspild, har Netto desuden indledt et strategisk samarbejde med fødevareBanken, som med økonomisk støtte, samarbejde om produkter og oplysningskampagner om madspild i Nettos 462 butikker, skal udvide foreningens arbejde med at sende mad til socialt udsatte mennesker over hele landet.

Og det er nødvendigt med hjælp. I dag hjælper fødevareBanken omkring 120 væresteder, krisecentre, varmestuer og herberger for hjemløse, voldsramte familier m.fl., men med samarbejdet med Netto forventer man at kunne hjælpe mange flere:

Vi vil rigtig gerne kunne hjælpe dobbelt så mange, som vi gør i dag. Hertil kommer alle de områder, hvor fødevareBanken ikke er endnu,” siger Karen Inger Thorsen, direktør i fødevareBanken. “Med hjælp fra Netto får vi en helt nødvendig håndsrækning til at brede vores arbejde ud til hele landet og gøre en endnu større forskel i bekæmpelsen af madspild og madfattigdom.”

Netto har gennem en periode hjulpet fødevareBanken med overskudsvarer, og har derigennem fået øje på foreningens særlige tilgang til at bekæmpe madspild:

Det er selvfølgelig helt afgørende, at vi forsøger at undgå, at madspild opstår. Men når den gør, så er partnerskaber mellem fødevareindustrien og organisationer en meget vigtig del i bekæmpelsen af madspild. fødevareBanken har gennem de seneste år vist, at deres systematiske og organiserede måde at indsamle og fordele mad til værdigt trængende, for alvor gør en forskel i bekæmpelsen af madspild og madfattigdom.  Det er den tilgang, vi hos Netto gerne vil bakke op om og være en endnu større del af,” siger Brian Seemann Broe, Netto.

”Mad skal spises”-appen kan hentes fra i dag i App Store og på Google Play.

Se også vedlagte faktaark:

•    Madspild i tal

•    Sådan bruges “Mad skal spises”-appen

Netto:
Landedirektør Brian Seemann Broe,
Group Communication, Dansk Supermarked Group, tlf. 87 78 50 02

fødevareBanken:
Direktør Karen Inger Thorsen, tlf. 23 40 89 51

Mad Skal Spises app

Information om Brandhouse

Brandhouse
Middelfartgade 17

Om Netto

Netto er Danmarks største dagligvarekæde. Den første butik åbnede i 1981 og Netto har i dag 462 butikker over hele landet. Netto er en del af Dansk Supermarked Group, der bl.a. også driver Bilka og føtex. www.netto.dk

Om Fødevarebanken

fødevareBanken er en non-profit forening, der bekæmper madspild og madfattigdom i Danmark. På den ene side smides der hver dag store mængder mad ud i fødevaresektoren, hvilket er et stort ressourcespild og en belastning af miljøet. På den anden side oplever de dårligst stillede i samfundet ofte afsavn på antallet af daglige måltider eller ordentlige fødevarer. Det kæmper fødevareBanken for at ændre. www.fødevarebanken.dk

Følg pressemeddelelser fra Brandhouse

Flere pressemeddelelser fra Brandhouse

Valentinsdag har for alvor fået fat i danskerne – og især i de unge

13.2.2019 09:24:34 CET | Pressemeddelelse

Torsdag 14. februar er det Valentinsdag, og kærlighedsdagen har for alvor bidt sig fast hos danskerne. Interflora melder om en fremgang på hele 73 pct. fra 2013 til 2018, og salget forventes, ifølge administrerende direktør Søren Flemming Larsen, endnu større i år. Mærkedagen får mere og mere fat i de unge, men dagen er også en oplagt mulighed for dem, der er ældre, til at ruske op i romantikken.

Husk dem, du ikke holder jul med21.11.2016 08:00:00 CET | Pressemeddelelse

Julen er over os, og de fleste familier kan se frem til at mødes og hygge sig med hinanden. Men man kan ikke være alle steder på én gang, og mange har ikke mulighed for at være sammen med dem, de elsker og tænker på juleaften. En ny film fra Interflora får danskerne til at huske på dem i familien, de ikke har mulighed for at holde jul sammen med. Det er samtidig også håbet, at filmen skal få os til at skænke en tanke til de mange tusinde danskere, der holder jul alene. ”Julen er en tid, hvor travlheden for en tid lægges på hylden og vi endelig kan bruge tid og hygge os sammen med dem, vi elsker,” fortæller Søren F. Larsen, der er administrerende direktør hos Interflora. ”Men for mange er det også en følelsesladet aften, hvor vi savner dem, vi ikke har mulighed for at være sammen med.” Mange kender fx til dilemmaet omkring fejring af julen, hvor man hvert år ikke kan undgå at skuffe den del af familien, man ikke kan fejre jul sammen med – enten på grund af komplicerede familieforhold, f