Netto

Netto søsætter projekt for at mindske madspild

Del

Hver dag smider Netto over 30 ton frugt og grønt ud. Størstedelen af varerne er der intet i vejen med, men hvis for eksempel en pose æbler indeholder et enkelt råddent æble, er butikken ofte nødt til at kassere hele posen. Ny forsøgsordning skal nu reducere madspildet markant.

Mad skal spises! Æbler til 50 %
Mad skal spises! Æbler til 50 %

Hver gang Netto kasserer et stykke dårligt frugt og grønt, ryger der i gennemsnit seks - syv stykker gode, lækre og salgbare stykker med i skraldespanden. Årsagen er regler, der gør det meget svært at sortere og ompakke fødevarer.

Med en ny forsøgsordning med ompakning af frugt og grønt vil Netto nu reducere madspildet i butikkerne med 50-60 %. Kædens landedirektør, Brian Seeman Broe, fortæller, at Netto er den første dagligvarekæde, der vil udnytte de muligheder der ligger for ompakning for yderligere at nedbringe madspild i butikkerne.

”Alle de varer, vi sælger, skal leve op til skrappe krav om sporbarhed. I praksis gør det det utroligt svært for os i detailhandlen at sortere enkelte stykker beskadiget frugt og grønt fra og sælge de gode stykker i pakningerne videre. Konsekvensen er et ekstremt ressourcespild - men det giver ingen mening at smide mad ud, som ingenting fejler. Derfor har vi valgt at sætte en forsøgsordning i gang, hvor vi vil sortere, ompakke og sælge det frugt og grønt, som ellers pr. automatik ville blive smidt ud, selv om der intet er i vejen med det,” siger Brian Seeman Broe.

Markant reducering af madspild

Forsøgsordningen kører foreløbig i en periode på tre måneder i tre butikker i Odense, Aarhus og København. Sammenlagt smider de tre butikker omkring fem et halvt ton frugt og grønt ud om måneden. Nettos egen vurdering er, at det kun er 40-50% procent af det, der kasseres, som ikke er egnet til at sælge videre. Alt andet lever til fulde op til kravene om førsteklasses varer.

I bedste fald håber Netto, at ordningen kan nedbringe madspildet i frugt- og grøntafdelingen med 50 - 60 procent. Når forsøget er færdigt, vil Netto evaluere resultaterne og afgøre, om ideen er effektiv nok til at blive udrullet i alle Netto-butikker.

Alt grønt bliver tjekket

Konkret betyder ordningen, at medarbejderne i Netto løbende gennemgår alle de varer, der er sorteret fra, fordi der er enkelte stykker med fejl. Herefter bliver de stykker frugt og grønt, som ikke er egnede til at blive solgt, smidt ud, mens de resterende, gode varer pakkes om i en særlig pose. De sorterede varer bliver fremover solgt til nedsat pris under navnet ”Mad skal spises” og kan findes sammen med de øvrige varer i frugt- og grøntafdelingen.

”Det gør jo ondt, når man står og skal smide en bakke æbler eller en pose bagekartofler ud, bare fordi der er et enkelt stykke, der ikke lever op til kravene. Det er set fra et etisk synspunkt helt forkert, og rent økonomisk giver det heller ingen mening for os at smide varer ud, som, vi tror, kunderne gerne vil købe. Vi ved, at vores kunder både ønsker at hjælpe med at nedbringe madspild og få nogle ekstra gode tilbud, så vi tror på, at denne ordning kan være med til at løfte begge formål,” siger Brian Seemann Broe, landedirektør i Netto.

Fakta om Netto og madspild:

  • Netto offentliggjorde som den første dagligvarekæde i år tal for kædens madspild.
  • I 2016 smed Netto 17.632 tons fødevarer ud. Netto har en ambition om at reducere sit madspild med 50 procent inden 2030. Fra 2014 til slutningen af 2016 har vi allerede reduceret vores madspild med 9,4 procent. Vi samarbejder tæt med Fødevarebanken for at finde de bedste veje til at nedbringe madspildet.
  • Langt størstedelen af madspildet kommer fra frugt og grønt, nærmere bestemt 70,6 procent af det samlede madspild. Kasseret frugt og grønt anvendes til biogasproduktion.
  • Det er Fødevarestyrelsen, der bestemmer reglerne for ompakning af fødevarer. Kravet er, at eventuelt ompakkede fødevarer fortsat skal kunne spores. Derfor vil de varer, der i forsøgsordningen bliver solgt under brandet ”Mad skal spises” fortsat ligge i originalemballagen, som efter sortering lægges i poser, der er udviklet og designet til formålet.

Nøgleord

Kontakter

Pressekontakter
Landedirektør Netto, Brian Seemann Broe, Dansk Supermarked Group, tlf. 87 78 50 02

Billeder

Mad skal spises! Æbler til 50 %
Mad skal spises! Æbler til 50 %
Download

Vedhæftede filer

Information om Netto

Om Netto

Netto er Danmarks foretrukne dagligvarekæde og største leverandør af økologi til de danske husstande. Det er vi stolte af. Lige siden Netto slog dørene op til den første butik i 1981, har danskerne taget godt imod idéen om, at alle skal have råd til kvalitet i hverdagen. Det betyder, at Netto er vokset og nu dækker hele Danmark med 462 butikker. I 1990 åbnede Netto sin første butik i udlandet, og i dag er der 1.300 Netto-butikker fordelt i Sverige, Tyskland og Polen. Netto er en del af Dansk Supermarked Group.
Læs mere om Netto på www.netto.dk.

Som den største dagligvarekæde har Netto et ansvar for at sætte et særligt aftryk i fødevareindustrien. Det betyder bl.a., at Netto er de første i detailvarehandlen, der har introduceret en mejeriserie med fokus på dyrevelfærd. Derudover har Netto et tæt samarbejde med lokale producenter af økologiske varer.

Følg pressemeddelelser fra Netto

Skrive dig op her og du vil løbende modtage pressemeddelelser på mail. Indtast din mail, klik på abonner og følg instruktionerne i den udsendte mail.

Flere pressemeddelelser fra Netto