Netto kårer Årets Økolog for andet år i træk

I løbet af de næste uger skal danskerne udpege Årets Økolog 2018 blandt otte økologiske landmænd m/k. Bag kampagnen står Netto, som i samarbejde med Økologisk Landsforening ønsker at hylde de danske økologer. Vinderen udpeges af danskerne.

Svend Erik var vinder af Årets Økolog 2017. Hvem skal vinde i år? Stem på årets-økolog.dk

Igen i år kårer Netto en økologisk landmand m/k, der med hjertet på rette sted har gjort noget særligt for at fremme økologien. Sidste år løb den 80-årige Svend Erik Hjuler fra Randers med titlen som Årets Økolog 2017 og prisen på 100.000 kroner.

Nu går jagten ind på at finde Årets Økolog 2018, som kåres i slutningen af september. Alle danskere har i foråret haft mulighed for at indstille kandidater, som har gjort noget særligt for at fremme økologien. Mere end 100 forskellige økologiske landmænd er blevet indstillet, og otte af dem er nu i finalen.

”Netto er Danmarks største økologiske supermarked, og vi har en lang og målrettet ambition om at bringe økologien ud til så mange som muligt. Derfor er det også naturligt for os at fortælle danskerne historien om de landmænd, der har valgt at gå den økologiske vej og som er hovedårsagen til, at Netto hver dag har mere end 380 økologiske varer på hylderne,” siger landedirektør hos Netto, Brian Seemann Broe.

Årets Økolog er sat i verden i samarbejde med Økologisk Landsforening. Ud over at kåre en vinder, der har gjort noget særligt for økologien, ønsker initiativtagerne at skabe forståelse for økologiens betydning og fordele gennem de historier, de otte kandidater fortæller om sig selv og deres landbrug.

Danskerne bestemmer

”Alle danske økologer fortjener i princippet at få en pris. For de arbejder hver dag for at producere gode, sunde fødevarer til danskerne, som er produceret på en måde, der skåner vores natur og grundvand for sprøjtegifte, og som sikrer dyrene et godt liv, hvor de kommer ud under åben himmel. Vi er glade for, at Netto vil være med til at give danskerne bedre indsigt i, hvordan de økologiske landmænd arbejder og hvilken forskel de gør,” siger Helle Borup Friberg, adm. direktør i Økologisk Landsforening.

De otte kandidater til årets konkurrence er udvalgt, så de repræsenterer forskellige områder af Danmark, forskellige økologiske produkter, alder og køn. Fælles for dem alle er deres passion for økologi og et brændende engagement i deres landbrug.

Det er danskerne, der bestemmer, hvem der skal løbe med den eftertragtede titel og præmien på 100.000 kroner, der skal bruges til at fremme vinderens økologiske projekt. Det hele foregår på hjemmesiden www.årets-økolog.dk, hvor man også kan læse mere om de enkelte landmænd og se videoer fra marken.

Brian Seemann Broe, Landedirektør Netto, Salling Group, tlf. 87 78 50 02
Helle Borup Friberg, adm. direktør, Økologisk Landsforening, tlf. 20 30 8356, hbf@okologi.dk

Årets Økolog 2018

Netto er Danmarks største leverandør af økologi til de danske husstande. Netto slog dørene op til den første butik i 1981, og dækker nu hele Danmark med cirka 500 butikker. I 1990 åbnede Netto sin første butik i udlandet, og i dag er der 1.300 Netto-butikker fordelt i Sverige, Tyskland og Polen. Netto er en del af Salling Group. Læs mere om Netto på www.netto.dk.

Økologisk Landsforening er Danmarks forening for økologiske landmænd, virksomheder, køkkenprofessionelle og andre ildsjæle, der brænder for økologi.