Netto inviterer socialt udsatte til julefrokost i Aarhus

Aarhus er en blandt en række byer i Danmark, hvor Netto donerer overskudsmad til Kirkens Korshær. Maden vil blive forvandlet til en lækker julefrokost af lokale kokke fra det aarhusianske restaurationsmiljø. Over 100 Netto-butikker har tilmeldt sig til at donere overskudsmad i julen, som vil blive brugt i juledagene og ind i det nye år.

Julemaden er på vej

Juleaftensmorgen, den 24. december, vil Nettos velkendte gule lastbiler indsamle overskudsmad fra butikker i Aarhus, Åbyhøj, Højbjerg, Skødstrup, Horsens, Harlev J og Randers. Varerne vil blive kørt til Kirkens Korshærs værested på Nørre Allé i Aarhus, hvor frivillige kokke vil omdanne råvarerne til en dejlig julefrokost den 26. december. Da mængden af råvarer er betragtelig, vil de resterende varer blive frosset ned og brugt til måltider senere.

Freja Bjerrisgård Rasmussen, butikschef hos Netto i Aarhus, siger: ”Opbakningen til julefrokosten i vores butik har været stor. Alle er meget glade for, at vi kan hjælpe Kirkens Korshær. Det giver jo god mening at donere vores overskud af mad til dem, som godt kunne trænge til et ekstra måltid i julen. Samtidig mindsker vi vores spild, hvilket også er et kæmpe plus. Derfor var hverken jeg eller mine ansatte i tvivl om deltagelsen. Vi er klar til endnu en madspildsfrokost, når chancen byder sig igen.

Overskudsmaden, som Netto donerer, består af friske råvarer, som enten vil overskride sidste salgsdato pga. julens mange lukkedage, eller som er blevet lettere beskadiget under transporten.

I julen 2016 var julefrokosterne et pilotprojekt hos Netto, hvor 20 butikker donerede overskudsmad til Kirkens Korshær. I år har over 100 butikschefer hos Netto indvilliget i at give deres potentielle madspild til julefrokoster for ensomme og socialt udsatte. Nettos medarbejdere stiller frivilligt op den 23. december efter lukketid for at sortere de fødevarer, der vil overskride sidste salgsdato i helligdagene. Juleaftensmorgen klokken 7:00 bliver madvarerne afhentet og fragtet til Kirkens Korshærs væresteder.

FødevareBanken, der til dagligt modtager fødevarer fra Netto og sikrer, at overskudsmad kommer andre til gode, hjælper med at rekruttere frivillige, som skal assistere kokkene med madlavningen på værestederne. Det forventes, at der deltager langt over 250 frivillige på tværs af landet, og op mod 1.000 vil blive bespist.

Ekstra hjælp i julen til ensomme og socialt udsatte

Mens julen for mange er lig hygge og julekomsammener med familie og venner, er det dog ikke alle, som fejrer julen sammen med den nære familie. Mange socialt udsatte oplever at føle sig ekstra ensomme i december og juledagene. Mange af de, som lever på kanten af samfundet, har mistet kontakten til den nære familie og venner. Og de socialt udsatte bliver ofte mindet om fraværet af kærlighed og nærvær i en juletid.

”Med det behov for hjælp vi oplever i julen, er det en stor hjælp at få doneret mad, så vores egne midler strækker længere og kan blive brugt til at skabe overskud et andet sted. Ud over et måltid kommer mange også for at finde nærvær og samvær hos os. Her tager medarbejdere og frivillige med åbne arme imod mennesker, som har brug for et måltid mad, en snak og varme”, siger Helle Christiansen, Korshærschef.

I løbet af november og december har Netto sat sig for at indsamle 250.000 måltider mad til socialt udsatte. Donationen af overskudsmad til Kirkens Korshær er en lille del af indsatsen.

Netto er den første dagligvarekæde, som har offentliggjort sine madspildstal, og kæden har en ambition om at reducere sit madspild med 50 procent inden 2030. I 2016 smed Netto 17.632 tons fødevarer ud, men i perioden fra 2014 til 2016 har Netto allerede reduceret sit madspild med 9,4 procent.

Tid og sted

I alt afholder Netto, Røde Kors Bornholm og Kirkens Korshær julefrokoster i følgende byer:

• København
    • Fedtekælderen på Christianshavn, Overgaden Oven Vandet 6A, 1415 Kbh. K, 26. dec. i tidsrummet. 11:00 – 13:00.
    • Drejervej i Nordvest, Drejervej 6, 2400 Kbh. NV, 27. dec. i tidsrummet 11:30 – 13:30.
    • Kofoeds Skole, Nyrnberggade 1, 2300 København S., 26. dec.  i tidsrummet 12:00 – 15:00. Billet kan hentes gratis hos Kofoeds Skole.
  • Helsingør: Stubbedamsvej 10, 3000 Helsingør, den 26. december i tidsrummet 12:00 – 14:00.
  • Ringsted: Sct. Knudsgade 3, 4100 Ringsted, den 27. december i tidsrummet 12:00 – 15:00.
  • Svendborg: Hjørnestuen, Ørkildsgade 27, 5700 Svendborg, den 26. december i tidsrummet 12:00 – 14:00
  • Esbjerg: Exnergade 39, 6700 Esbjerg, den 26. december i tidsrummet 12:00 – 13:30.
  • Aarhus: Kirkens Korshær, Nørre Allé 25, 8000 Aarhus, den 26. december i tidsrummet 12:0 – 14:00.
  • Herning: Fruehøjvej 33, 7400 Herning, den 27. december i tidsrummet 12:30 – 14:30.
  • Viborg: Sct. Leonisgade 8, 8800 Viborg, den 27. december i tidsrummet 12:00 – 14:00
  • Aalborg: Søndergade 14, 9000 Aalborg, den 26. december i tidsrummet 12:00 – 14:00
  • Aakirkeby: Ravnsgade 5, 3720 Aakirkeby, den 26. december i tidsrummet 12:00 – 15:00

Netto, Freja Bjerrisgård Rasmussen, butikschef i Aarhus, Dansk Supermarked Group, tlf. 87 78 50 02
Kirkens Korshær, Maja Einfeldt Molberg, kampagneleder – erhverv, tlf. 61 38 80 61
FødevareBanken, Karen-Inger Thorsen, direktør, tlf. 23 40 89 51

Julemaden er på vej

Om Kirkens Korshær

Kirkens Korshær er 450 ansatte og 9.000 frivillige, som blandt andet driver varmestuer, herberger og genbrugsbutikker med glæde. Organisationens arbejde er baseret på det kristne menneskesyn og støttes af stat og kommuner, men finansieres grundlæggende af private midler, doneret af mennesker, som tror på den store værdi af de små gode øjeblikke. Læs mere om Kirkens korshærs arbejde på www.kirkenskorshaer.dk.

Om FødevareBanken

FødevareBanken er en non-profit organisation, der bekæmper madspild og madfattigdom i Danmark. På den ene side kasseres der dagligt enorme mængder mad i fødevarebranchen, hvilket betyder spild af ressourcer og en belastning for miljøet. På den anden side er en del af de dårligst stillede i vores samfund ofte frataget muligheden for et dagligt og nærende måltid, som har afgørende betydning for deres sundhed. Det kæmper vi for at ændre.

Netto er Danmarks foretrukne dagligvarekæde og største leverandør af økologi til de danske husstande. Det er vi stolte af. Lige siden Netto slog dørene op til den første butik i 1981, har danskerne taget godt imod idéen om, at alle skal have råd til kvalitet i hverdagen. Det betyder, at Netto er vokset og dækker nu hele Danmark med 488 butikker. I 1990 åbnede Netto sin første butik i udlandet, og i dag er der 1.300 Netto-butikker fordelt i Sverige, Tyskland og Polen. Netto er en del af Dansk Supermarked Group.

Som den største dagligvarekæde i Danmark har Netto et ansvar for at sætte et særligt aftryk i fødevareindustrien. Det betyder bl.a., at Netto er den første dagligvarekæde i Norden, som har offentliggjort sine madspildstal samt et reduceringsmål på 50 % inden 2030. Netto har en lange række forskellige initiativer, der alle er med til at nedbringe spildet af mad. Det drejer sig om nye måder at købe varer ind på, ny pakkeordning på frugt og grønt, et task-force team der uddanner Netto-personalet i reducering af madspild, et strategisk samarbejde med FødevareBanken om afhentning af overskudsvarer m.m.

FødevareBanken & Netto inviterer danskerne med til at gøre en forskel for udsatte i julen26.11.2018 08:36Pressemeddelelse

Netto & Kræftens Bekæmpelse samarbejder mod kræft5.9.2018 08:28Pressemeddelelse

Økologiske landmænd fra Sønderjylland er nomineret til Årets Økolog 201820.8.2018 08:00Pressemeddelelse